FAQ

Pytania ogólne

Czy Yanosik jest legalny?
Tak. Zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku z p.zm., urządzenie Yanosik nie zakłóca i nie informuje o działaniu sprzętu kontrolno-pomiarowego używanego przez organy kontroli ruchu drogowego, w związku z czym jest urządzeniem w 100% legalnym.
Czy to prawda, że mogę podejrzeć na mapach trasę jaką wykonałem z Yanosikiem?
Yanosik oferuje szereg funkcji dodatkowych, między innymi możliwość podglądu tras wykonanych z Yanosikiem. Aby skorzystać z tej możliwości należy uprzednio zarejestrować Yanosika w swoim profilu na stronie.

Przykładowy plik z trasą

Czy trasę mogę podejrzeć również w innych programach, np. Google Earth?
Tak, oczywiście. Trasy przebyte z Yanosikiem zapisywane są w powszechnie stosowanym formacie KMZ. Wiele aplikacji wyświetlających trasy na mapach akceptuje właśnie taki format pliku. Plik KMZ można też przekonwertować do innego formatu np. do formatu *.gps, korzystając z darmowych konwerterów dostępnych w internecie.
Co mam zrobić gdy słyszę komunikat o policji, a jej nie widzę?
Patrol mógł zmienić miejsce kontroli, np. na przeciwny pas lub przesunąć się o kilkaset metrów. Jeśli patrolu nie ma na miejscu, o którym aktualnie informuje urządzenie, należy anulować zdarzenie.
Czy mijając policję na przeciwnym pasie powinienem ją zgłosić?
Wszystkie zdarzenia na drodze należy zgłaszać bez względu na pas po którym się poruszamy. Dzięki temu kierowcy podróżujący przeciwnym pasem otrzymają ostrzeżenie.
Skąd Yanosik wie, że stoi patrol?
Yanosik automatycznie aktualizuje zgłoszenia otrzymane od Użytkowników i przekazuje je online kierowcom zbliżającym się do miejsc, w których zlokalizowano dane zdarzenie (patrol, fotoradar, wypadek itp.).
Jak mogę zaktualizować Yanosika?
W przypadku terminala Yanosik Użytkownik nie musi podejmować żadnych działań w celu wgrania aktualizacji – wszystko dzieje się w pełni automatycznie. W przypadku aplikacji aktualizacje pobiera się z odpowiedniego marketu z aplikacjami (np. dla Androida jest to Sklep Play).
Czy kupując Yanosika muszę podpisywać umowę?
Nie, korzystanie z systemu Yanosik nie wymaga zawierania umowy.
O czym informuje Yanosik?
Yanosik informuje kierowców o:

• Fotoradarach
• Kontrolach prędkości (również dokonywanych za pomocą fotoradarów przenośnych)
• Nieoznakowanych patrolach policji w ruchu
• Wypadkach
• Kontrolach Inspekcji Transportu Drogowego
• Czasach przejazdu między miejscowościami [terminal]
• Patrolach mobilnych
• Średniej prędkości w mieście [terminal]

Co to jest Yanosik?
Yanosik to legalny komunikator dla kierowców.

Kierowca, który używa Yanosika otrzymuje komunikaty głosowe oraz może ostrzegać pozostałych kierowców o miejscach w których zlokalizowano fotoradary, kontrole radarowe, patrole mobilne, wypadki lub korki.

Czy potrzebne jest połączenie internetowe?
Zarówno terminal jak i aplikacja Yanosik wymagają do poprawnego działania transmisji danych.
Jak długo zgłoszenie utrzymuje się w systemie?
Zgłoszenie niepotwierdzone utrzymuje się w systemie przez 1 godzinę. Jeżeli natomiast zostanie ono potwierdzone - utrzymuje się 4 godziny i dodatkowo czas przedłużany jest o godzinę od ostatniego potwierdzenia. Wypadek utrzymuje się 30 min od ostatniego potwierdzenia.
Jak zgłaszać zdarzenia?
Jak zgłaszać zdarzenia? (przyciski na terminalu)
Jak zgłaszać remonty, poprawki do mapy, konieczność dodania / usunięcia fotoradaru stacjonarnego?
Można dokonać tego na kilka sposobów:
  • napisać do nas na adres yanosik@yanosik.pl
  • zgłosić to w odpowiednim dziale na forum
  • wysłać zgłoszenie za pomocą strony www.korkowo.pl/mapa - wystarczy kliknąć w danym miejscu na mapie i przesłać komentarz
  • wysłać zgłoszenie za pomocą formularza w aplikacji (Android) - należy przejść do Menu -> Zmiany na mapie -> Zgłoś zmianę
Złe prędkości przy fotoradarach
Yanosik podaje prędkości uśrednione na podstawie danych pochodzących z urządzeń użytkowników poruszających się po całej Polsce. Z tego względu prędkości te nie zawsze są dokładne. Błędne wartości można zgłaszać:
  • - mailowo: yanosik@yanosik.pl
  • - za pośrednictwem serwisu www.korkowo.pl/mapa – klikając w ikonkę danego fotoradaru na mapie i przesyłając komentarz
  • - lub z poziomu aplikacji – przesyłając pisemne zgłoszenie (Menu -> Zmiany na mapie -> Zgłoś zmianę)

Serwis Yanosik24.pl

Co zyskuję zakładając konto w Yanosik24.pl?
Dzięki założeniu profilu w serwisie będziesz mógł m.in. pobrać swoją trasę z dnia poprzedniego, podejrzeć ostatnią pozycję auta. Wkrótce zostaną udostępnione także inne możliwości.
Jak wypisać się z newslettera?
Po zalogowaniu do swojego konta w Yanosik24.pl przejdź do Edycji profilu po lewej stronie i zaznacz czy chcesz otrzymywać newsletter.
Zarejestrowałem się, ale chciałbym zmienić urządzenie, jak to zrobić?
Zaloguj się do do swojego profilu i przejdź do Edycji konta. Tam będziesz mógł zmienić rodzaj urządzenia.
Czy mogę mieć taki sam nick w serwisie i na forum?
Forum i serwis Yanosik24.pl nie są ze sobą połączone. Aby korzystać z forum konieczna jest osobna rejestracja. Możesz mieć taki sam nick na forum i w serwisie o ile nie został on już wykorzystany przez innego użytkownika.
Nie chcę aby inni widzieli dane w moim profilu, jak mogę je ukryć?
Po zalogowaniu do konta przejdź do Edycji profilu i zaznacz Tak w rubryce Konto prywatne.
Czy jest możliwość zmiany nicka?
Tak, ale zmiany nicka można dokonać tylko raz. Aby zmienić nick przejdź do Edycji profilu, do części Zmiana nicka.
Nie mogę się zalogować
Możliwe, że do tej pory korzystałeś z aplikacji bez rejestracji. Nick, który dotychczas był wpisywany przy pierwszym jej uruchomieniu służył jedynie do wyświetlania go przy Twoich zgłoszeniach – nie był połączony z żadnym kontem. Załóż więc nowe konto w serwisie.

Sprawdź czy nie logujesz się na dane logowania do forum – konto na forum i na Yanosik24.pl nie są połączone.

Być może wpisujesz nieprawidłowe hasło. Skorzystaj z opcji przypomnienia hasła – odnośnik znajduje się pod oknem do logowania.

Płatności i dostęp

Nie chcę kupować rocznej transmisji danych do terminala - czy można wykupić transmisję na krótszy okres?
W przypadku Użytkowników, którzy posiadają już Yanosika, alternatywą dla rocznej transmisji jest wymiana dotychczasowej karty SIM na kartę prepaid dowolnego operatora GSM i doładowywanie załączonej karty według uznania np. tylko podczas wakacyjnych wyjazdów.

Nowym Użytkownikom polecamy zakup urządzenia Yanosik ze starterem (karta prepaid), który umożliwia doładowywanie karty według potrzeb (PIN, PUK nr telefony niezbędne do doładowania przesłane zostaną z urządzeniem).

Kupiłem Yanosika ze starterem (karta prepaid) – czy Yanosik poinformuje mnie o stanie środków na karcie?
Yanosik nie informuje o stanie środków na karcie. Jeśli środki na karcie zostaną wyczerpane lub karta straci ważność (uwarunkowane od wybranego operatora GSM) brak transmisji GPRS uniemożliwi pobranie aktualizacji.
Ile kosztuje korzystanie z systemu?
Użytkownicy Yanosika nie płacą za korzystanie z systemu, a jedynie za transmisję danych. W przypadku aplikacji pakiet internetowy kupuje się u swojego operatora GSM.
Kupując urządzenie Yanosik możesz wybrać trzy wersje:
  • urządzenie ze starterem (dodatkowy koszt 5pln) – ogólnodostępną kartą prepaid, którą możesz doładowywać według potrzeb - dowiedz się więcej.
  • urządzenie z kartą SIM z opłaconą na rok transmisją danych (dodatkowy koszt 69pln) - dowiedz się więcej.
  • wymienić kartę SIM - Użytkownicy posiadający urządzenie Yanosik mogą wymienić kartę SIM na dowolną kartę prepaid i doładowywać ją według potrzeb.
Ile kosztuje Yanosik?
Aplikacja jest darmowa. Natomiast informacje o aktualnych cenach i promocjach dotyczących urządzeń Yanosik dostępne są na www.yanosik.pl/sklep

Problemy techniczne

Zarejestrowałem się, ale nie mogę się zalogować
Prawdopodobnie wprowadzasz błędną nazwę użytkownika lub hasło.

W przypadku zagubienia hasła istnieje możliwość zresetowania go - przejdź do strony logowania i kliknij Zapomniałem hasła, a następnie postępuj zgodnie ze wskazówkami.

Jeśli nadal masz problemy z logowaniem skontaktuj się z nami yanosik@yanosik.pl

Czy do urządzenia Yanosik mogę włożyć inną kartę?
Tak. Yanosik nie jest związany z żadnych operatorem.

Poniżej lista przetestowanych kart prepaid:

  • Play Fresh
  • Simplus
  • Era Blueconnect
  • Orange Free

W przypadku kart innych niż wymienione prosimy o kontakt serwis@yanosik.pl

Czy Yanosik zakłóca pracę innych urządzeń (komórek,cb itp.)?
Terminal Yanosik nie wpływa na pracę innych urządzeń. Yanosik uzyskał niezbędne certyfikaty w jednostce notyfikowanej, w tym deklarację zgodności Dyrektywy 1999/5/WE, która obejmuje:
  • Efektywne wykorzystanie zasobów częstotliwości
  • Kompatybilność elektromagnetyczną
  • Bezpieczeństwo użytkowania
Yanosik nie działa - co robić?
W przypadku problemów z terminalem skontaktuj się z naszym Serwisem - napisz wiadomość na adres serwis@yanosik.pl lub zadzwoń na infolinię: 798 30 60 90

Jeżeli występują problemy z aplikacją lub rejestracją, albo masz inne pytania / sugestie napisz na yanosik@yanosik.pl.

Aplikacja

Skąd pobrać aplikację?
Aplikację pobiera się z poziomu telefonu z odpowiedniego dla danego systemu operacyjnego „marketu” - Google Play, Marketplace, AppStore lub BlackBerry World.
Czy aplikacja Yanosik jest płatna?
Aplikacja jest bezpłatna. Trzeba jednak pamiętać, że do poprawnego działania potrzebuje ona połączenia internetowego. Najlepiej zakupić pakiet internetowy u swojego operatora GSM.
Czy aplikacja zadziała na moim telefonie?
Aplikacja do poprawnego działania wymaga jednego z następujących systemów operacyjnych: Android (wersja 2.2 lub nowsza), Windows Phone (7, 7.5 lub 8), iOS (wersja 5.0 lub późniejsza) oraz BlackBerry 10.
Jak zgłaszać zdarzenia na drodze? (objaśnienia do przycisków)
Fotoradar – klikając w ten przycisk potwierdzasz lokalizację danego fotoradaru
Policja – tym przyciskiem zgłasza się kontrole prędkości dokonywane przez policję oraz straż miejską – również w przypadku fotoradarów przenośnych
Patrol – klikając ten przycisk zgłosisz nieoznakowany patrol policji lub ITD - w ruchu
Wypadek – przycisk ten należy kliknąć w momencie mijania stłuczki lub wypadku
Inspekcja – należy kliknąć w momencie mijania kontroli ITD lub Służby Celnej; można także kliknąć jeśli mijamy nieoznakowany pojazd ITD ustawiony na poboczu i namierzający kierowców

Wszystkie zdarzenia należy zgłaszać w momencie ich mijania.

Użytkownicy aplikacji na Androidzie mogą podawać zgłoszenia głosowo. W tym celu należy przytrzymać palec dłużej na przycisku 'Zgłoś' (tzw. long press) i podać zgłoszenie, np. POLICJA. Po rozpoznaniu go przez system, na mapie ukaże się odpowiednia ikona, w tym wypadku "suszarki".
Czy aplikacja pokazuje ile czasu minęło od zgłoszenia zdarzenia w danym miejscu?
Tak, informuje o tym graficznie w momencie zgłaszania. Można też zobaczyć godzinę zgłoszenia należy kliknąć dany punkt POI np. Policję. Pojawi się wówczas informacja o godzinie zgłoszenia oraz o tym, czy zgłoszenie zostało już potwierdzone przez innego Użytkownika.
Czy aplikacja ostrzega o odcinkowym pomiarze prędkości?
Tak, aplikacja jest już przygotowana do ostrzegania o odcinkowym pomiarze. Możliwość ta zostanie uruchomiona wraz z wprowadzeniem tego typu pomiaru na wiosnę 2014 r. Zbliżając się do obszaru objętego pomiarem Użytkownik otrzyma ostrzeżenie o odległości jaka go od niego dzieli. Będzie na bieżąco informowany o średniej prędkości z jaka pokonuje odcinek. Jeżeli będzie ona za wysoka, Yanosik wyświetli ją na czerwono. Użytkownik otrzyma też powiadomienie o zbliżaniu się do końca kontrolowanego odcinka.
Dlaczego nawigacja prowadzi mnie do połowy ulicy, a nie do adresu?
Dzieje się tak, gdy dana ulica nie jest ponumerowana na mapie UMP, z której korzysta Yanosik. Jeśli wiesz, gdzie znajduje się na niej interesujące Ciebie miejsce, i posiadasz aplikację na Androidzie, możesz skorzystać z funkcji celownika w nawigacji, która poprowadzi Cię do konkretnego punktu na mapie. By skorzystać z celownika należy przycisnąć dłużej dany punkt na mapie i kliknąć przycisk 'Prowadź' (Android).
Jak mogę wyznaczyć trasę?
Aplikacja umożliwia wyznaczanie trasy na różne sposoby:
- głosowo - po kliknięciu w ikonkę mikrofonu w oknie wyszukiwania
- po wpisaniu nazwy miejscowości w okno wyszukiwania
- przy użyciu współrzędnych GPS - by wyznaczyć trasę należy w polu wyszukiwania wpisać długość i szerokość geograficzną oddzieloną przecinkiem
- poprzez podawanie nazw i typów obiektów - jak np. kino, pizza, apteka, park, lotnisko, Ikea itd.
- dzięki nawigowaniu do punktu na mapie - przypadku aplikacji na Androida istnieje też możliwość nawigowania do wybranego punktu z mapy. Wystarczy przycisnąć
dłużej dany punkt na mapie i kliknąć przycisk "Prowadź".
Co oznaczają poszczególne ikony w trybie mapy? (na mapie oraz w po kliknięciu w Menu aplikacji w trybie mapy)
Biało - czarna strzałka (Północ) - służy do ustawienia mapy w kierunku północ - południe. Dzięki temu mapa nie obraca się zgodnie z kierunkiem jazdy, ale pozostaje zawsze skierowana w stronę północną

Księżyc - możliwość przełączania się między trybem nocnym, a dziennym

2D/3D - przełączanie pomiędzy widokiem 2D oraz 3D

Legenda - pokazuje jakimi kolorami oznaczone są prędkości rozwijane na danym odcinku drogi
+/- - przybliżanie i oddalanie mapy

Cztery strzałki - centrowanie mapy - mapa jest centrowana automatycznie, ale zawsze można ją w sposób manualny przywołać do aktualnej pozycji - np. po przeglądaniu mapy

Funkcja celownik - pozwala na wybranie miejsca na mapie i wyznaczenie do niego trasy. Należy dłużej przycisnąć dany punkt na mapie i kliknąć 'Prowadź'

Wyznacz - umożliwia wyznaczenie trasy

Zgłoś - umożliwia zgłoszenie danego zdarzenia - na przycisku znajduje się liczba użytkowników korzystająca z aplikacji w danej chwili (online)

Co oznacza na mapie szara ikona z "suszarką"?
W taki sposób oznaczone są miejsca częstych kontroli - takie, w których statystycznie często się one odbywają, ale niekoniecznie w danym momencie. Użytkownik otrzyma jedynie powiadomienie graficzne o takim miejscu.
Co oznacza na mapie czerwona ikona z "prezentem"?
Po kliknięciu w ikonę prezentu na mapie (lub stacji benzynowej z prezentem) wyświetli się lista kuponów zniżkowych, przygotowanych przez naszych partnerów ,specjalnie dla Użytkowników Yanosika.
Co oznaczają gwiazdki przy zgłoszeniach?
Jest to ocena wiarygodności użytkownika (ranga), obliczana na podstawie jego aktywności w systemie i rzetelności jego zgłoszeń.
Ocena nie jest przyznawana na stałe - na wiarygodność trzeba sobie zapracować.
Ranga wyświetlana jest w aplikacji, na stronie w profilu użytkownika oraz przy postach na forum.
Co oznaczają kolory na drogach?
Kolory oznaczają prędkości z jakimi poruszają się użytkownicy Yanosik'a na danym fragmencie drogi. Przykładowo: kolor niebieski to prędkości powyżej 90 km/h, a czarny do 10 km/h. Dzięki temu widać, które drogi są najbardziej zakorkowane.
Co oznaczają kolory na drogach?
Czy Yanosik omija korki?
Aplikacja przy wyznaczaniu trasy uwzględnia aktualne natężenie ruchu, dzięki czemu omija korki.
Gdzie mogę zobaczyć co zawierają kolejne aktualizacje aplikacji?
Zmiany dokonywane w każdej wersji można śledzić na naszym Forum:
Dlaczego aplikacja wymaga danych uprawnień?
Sprzętowe elementy sterujące
Nagraj dźwięk, zmień ustawienia dźwięku, zrób zdjęcia

Pozwala zmieniać głośność komunikatów oraz kanał audio, którymi są podawane. Możliwość robienia zdjęć z poziomu aplikacji jest związana z funkcją dodawania POI restauracji. Użytkownik może dodać do mapy POI restauracji wraz z opisem i zdjęciem.

Domyślna pamięć
Zmodyfikuj lub usuń zawartość karty pamięci.

Możliwość usuwania danych mapy z poziomu aplikacji.

Twoja lokalizacja
Dokładna (GPS) lokalizacja, zgrubna (na podstawie sieci) lokalizacja.

Umożliwia korzystanie z nawigacji oraz funkcji ostrzegania o zdarzeniach na drodze.

Komunikacja sieciowa
Pełny dostęp do internetu, utwórz połączenie Bluetooth

Umożliwia korzystanie z Yanosika przy pomocy urządzeń Bluetooth.

Narzędzia systemowe
Zapobiegaj przejściu telefonu w tryb uśpienia

Po ok. 15 minutach braku akcji użytkownika, system przechodzi w tryb uśpienia - zamraża wszystkie aplikacje, wyłącza GPS, Internet itp.. To uprawnienie jest po to, aby temu zapobiec, gdyż aplikacja Yanosik musi działać dłużej niż 15 minut.

Rozmowy telefoniczne
Czytaj stan telefonu

Dla prawidłowego działania w tle, aplikacja musi mieć możliwość odczytania stanu urządzenia.

Komunikacja sieciowa
Wyświetl stan Wi-Fi, wyświetl stan sieci

Aplikacja musi znać stan sieci, aby po odzyskaniu połączenia natychmiast pobrać aktualne punkty POI.

Narzędzia systemowe
Wyślij trwałą wiadomość sieciową

Uprawnienie pozwala na komunikację z narzędziami systemowymi, a co za tym idzie na m. in. sprawdzenie stanu baterii, pobieranie informacji lub sprawdzenie czy ekran jest wygaszony.

Rejestracja aplikacji / urządzenia

Czy muszę zarejestrować Yanosika, by móc z niego korzystać?
Rejestracja nie jest konieczna do korzystania z Yanosika, ale niesie dodatkowe możliwości w postaci gromadzenia w profilu na stronie statystyk (kilometrów przejechanych z Yanosikiem), pobierania trasy i podglądu aktualnej lokalizacji auta.
Jak zarejestrować terminal?
Do rejestracji terminala potrzebny jest numer urządzenia, który znajduje się pod kodem kreskowym oraz kod autoryzacji. Aby uzyskać kod należy wcisnąć jednocześnie, przez około 3 sekundy, przyciski ‘Korek’ oraz ‘Wypadek’. Kod składa się z 4 cyfr i zmienia się po każdym restarcie urządzenia.
UWAGA – Jeśli urządzenie podaje kod równy „0” oznacza to, że nie złapało ono jeszcze zasięgu. Należy wówczas poczekać aż diody GPS oraz GPRS ustabilizują się – zaczną świecić światłem ciągłym i spróbować ponownie uzyskać kod.
Czy mogę mieć kilka urządzeń zarejestrowanych na jednym koncie?
Do jednego profilu może być przypisane tylko jedno urządzenie (lub aplikacja). Jeśli korzystasz z aplikacji i urządzenia zamiennie, by otrzymywać statystyki z obu urządzeń musisz założyć dla nich osobne konta w serwisie Yanosik24.pl.
Zmieniłem terminal i mam nowe ID, jak powiązać je z profilem na stronie?
Należy napisać maila na adres yanosik@yanosik.pl z adresu na jaki został założony profil. W wiadomości prosimy podać numer / ID poprzedniego urządzenia oraz tego, które ma być docelowo powiązane z kontem.
Jak zarejestrować aplikację?
Wystarczy przy pierwszym uruchomieniu aplikacji wybrać opcję Załóż konto. Zostanie wówczas utworzone konto w serwisie Yanosik24.pl, które zostanie automatycznie powiązane z aplikacją.

Właściciel tej domeny korzysta z plików cookies w celu zapewnienia wysokiego poziomu świadczonych usług. Pliki cookies wykorzystywane są w zgodzie z obowiązującym prawem. Wyrażenia zgody na wykorzystywanie tych plików dokonują Państwo poprzez ustawienia przeglądarki internetowej (zakres prywatności).

Pliki cookies dzielą się na trzy rodzaje:

Cookies nie służą do przetwarzania ani do przechowywania danych osobowych. Nie można za ich pomocą dokonać bezpośredniej identyfikacji użytkownika. Pliki nie wprowadzają zmian konfiguracyjnych w przeglądarce.

Możecie Państwo samodzielnie określać warunki stosowania plików cookies. Informacje na temat zastosowania plików cookies dla najpopularniejszych przeglądarek znajdują się pod poniższymi linkami: