08.06.2020

Te miasta są najbardziej przyjazne kierowcom. Ranking 2020

W jakich miastach korki to codzienność? Które miejscowości na terenie kraju są najbardziej kolizyjne? I wreszcie: jakie miasta okazały się najbardziej przyjazne dla kierowców? Oto ranking jaki opracowaliśmy we współpracy z Oponeo. Wyniki naszej pracy opisujemy poniżej. 

W rankingu uwzględniliśmy aż 19 miast z Polski. Podzieliliśmy je na dwie grupy: miasta od 180 tys. do 300 tys. mieszkańców oraz powyżej 300 tys. mieszkańców. W badaniu przyznaliśmy punkty w takich kategoriach jak: parkowanie, liczba kolizji, ceny paliw, prędkość jazdy, koszt zmiany opon, cena ubezpieczenia OC, ekojazda, carsharing. 

W ramach tego rankingu wyłoniliśmy dwóch zwycięzców: jednego z każdej kategorii miast. Podstawą rozstrzygnięcia była suma punktów zgromadzonych we wszystkich kategoriach. Jakie polskie miasta okazały się najbardziej przyjazne kierowcom?

Wśród zwycięzców Lublin oraz Gliwice

W ogólnej punktacji badanie wyłoniło najlepsze dla kierowców miasta. Na samym szczycie w grupie miast powyżej 300 tys. mieszkańców zwycięski okazał się Lublin, wyprzedzając tym samym Gdańsk, Szczecin czy Wrocław. Niekorzystne wyniki w tej kategorii osiągnęła Warszawa oraz Kraków, które zajęły ostatnie miejsca w rankingu. Pośrodku stawki uplasowały się Łódź, Bydgoszcz oraz Poznań.

Natomiast w grupie miast o mniejszej liczbie ludności zwycięskie okazały się Gliwice, które ogólną punktacją wyprzedziły takie miasta jak: Kielce, Sosnowiec, Częstochowę czy Katowice. Środkowe miejsca zajęły takie miasta jak Rzeszów oraz Białystok. Blado wypadła Gdynia, a także Radom i Toruń.

Kolizje: gdzie jest ich najwięcej? 

Które miasta w Polsce są najmniej, a które najbardziej kolizyjne? W tym przypadku dane zostały pozyskane z systemu Yanosik, poprzez który użytkownicy ostrzegają się m.in. przed kolizjami czy poważniejszymi wypadkami, by inni kierowcy mogli przygotować się do odpowiednich manewrów. Przyjęliśmy tutaj wskaźnik, który obrazuje liczbę wypadków w ciągu całego 2019 r. przypadającą na 1000 mieszkańców.

Zatem jakie miasta okazały się bezpieczne dla kierowców i mają mniej udokumentowanych kolizji? Jak się okazuje, najmniej wypadków jest w Radomiu oraz Wrocławiu, które zajęły pierwsze miejsce w swoich kategoriach. Za bezpieczne miasta można także uznać Kielce, Białystok, Gdańsk, Szczecin oraz Łódź. Duża kolizyjność jest natomiast w Warszawie, Lublinie, Katowicach oraz Rzeszowie.

 

Najmniej i najbardziej zakorkowane miasta w Polsce

Niezwykle istotnym czynnikiem z punktu widzenia każdego kierowcy jest przejezdność dróg w mieście. Tutaj zasada jest bardzo prosta: im mniej jest korków, tym jest ono bardziej przyjazne zmotoryzowanym. Aby zobrazować zakorkowanie w poszczególnych miastach ponownie zweryfikowaliśmy dane pochodzące z systemu Yanosik. Przygotowaliśmy osobne wyniki dla centrów miast oraz ich dalszych części w granicach administracyjnych. W ten sposób wyniki są bardziej precyzyjne. Statystyki podane poniżej przedstawiają średnią prędkość pojazdów poruszających się od poniedziałku do piątku w godzinach od 7 do 21.

W pierwszej kolejności sprawdźmy jak wygląda sytuacja prędkościowa w centrum. Jeśli chodzi o kategorię dużych miast, to po ścisłym ich centrum najszybciej jeździło się w Gdańsku i Lublinie (średnia prędkość wyniosła 31 km/h), a także Warszawie (29 km/h). Najwolniej natomiast jeździło się po centrum Krakowa, gdzie samochody poruszały się ze średnią prędkością wynoszącą zaledwie 24 km/h. W kategorii miast do 300 tysięcy mieszkańców najszybciej jeździ się po centrum Katowic (35 km/h) i Gliwic (31 km/h). Licznik kierowców z Radomia pokazuje średnią zaledwie 25km/h, co czyni to miasto najwolniejszym centrum w tej grupie badawczej.  

 

Przetasowanie miejsc następuje po uwzględnieniu średniej prędkości notowanej w obszarze od granic centrum do granic miasta. W grupie dużych miast dwa najlepsze rezultaty uzyskały: Szczecin (43 km/h) oraz Lublin (42 km/h). W pozostałych czterech miastach tj. Warszawa, Łódź, Poznań i Gdańsk wynik wynosił dokładnie tyle samo, czyli 41 km/h. Najwolniej jeździło się po Wrocławiu oraz Krakowie. Z kolei w miastach o liczbie ludności do 300 tys. najmniejsze problemy z płynnością jazdy mają kierowcy z Częstochowy, Gliwic czy Katowic. Spore trudności z korkami mają natomiast zmotoryzowani z Gdyni (40/km/h), Torunia, Kielc i Rzeszowa (średnia prędkość dla wszystkich miast wynosi 42 km/h). 

 

Ceny wymiany opon a miasto. Jakie są różnice?

W celu sprawdzenia różnic cenowych specjaliści z Oponeo porównali koszt wymiany jednej opony w popularnym rozmiarze 205/55 R16. Jakie są zatem wyniki? Wśród miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców najmniej za wymianę opon płaci się w Lublinie, gdzie za taką usługę uiszczana jest opłata wynosząca średnio 20,14 zł. W rankingu na uwagę zasługuje także Bydgoszcz z ceną 22,89 zł. Na trzecim miejscu znalazł się Gdańsk - 24,75 zł za wymianę opon. 

W grupie miast mniejszych najtaniej wymienić opony można w Radomiu. Tam średnia kształtuje się na poziomie 17,07 zł! Przy wymianie czterech kół dwa razy w roku, różnica 10 złotych między Radomiem a najdroższym Sosnowcem to już kwota, wobec której trudno przejść obojętnie.

Szczegóły raportu wraz z innymi zmiennymi uwzględnionymi w badaniu znajdują się na stronie: https://www.oponeo.pl/artykul/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom

05.08.2020

Yanosik Pay - nowa usługa dla kierowców. Od teraz zapłacą mniej na bramkach.

Stanie w kolejce na bramkach to spore utrudnienie dla kierowców poruszających się polskimi autostradami. Jest jednak nowoczesne rozwiązanie, które ułatwi zmotoryzowanym przejechanie przez punkt poboru opłat bez zatrzymywania i sięgania do okienka. A wszystko to znajduje się w aplikacji Yanosik, z której korzysta 1,5 mln kierowców miesięcznie! Jak skorzystać z tej nowości?
10.06.2020

Fotoradary w Polsce - na tych drogach łatwiej o mandat

Fotoradary, kamery monitorujące przejazd na czerwonym świetle, odcinkowe pomiary prędkości - na jakich drogach jest ich najwięcej i jakie województwo przoduje w tego typu kontrolach? Oto najnowszy raport twórców Yanosika, który przedstawia całą prawdę o stałych urządzeniach monitorujących poczynania Polaków za kierownicą. 
10.06.2020

Większa moc silnika? Zapłacisz dwa razy więcej za OC!

Cena obowiązkowego OC zależy od wielu czynników m.in.: liczby spowodowanych dotychczas szkód, wieku kierowcy, wieku auta czy chociażby stylu jazdy osoby kierującej. Jest jeszcze jeden czynnik, który ma spore znaczenie u ubezpieczycieli, a mianowicie moc silnika auta. Jak taka zmienna wpływa na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego? Oto analiza specjalistów z systemu Yanosik.