24.06.2022

Co się stanie ze starymi bramownicami viaToll?

Zastąpienie systemu viaTOLL e-TOLLem spowodowało, że na drogach w całym kraju pozostał widok smutnych i bezużytecznych bramownic poprzedniego systemu. Okazuje się jednak, że ich stan zawieszenia nie potrwa długo – rząd ma plan na ich dalsze wykorzystanie.

 

Stary, dobry viaTOLL

System viaTOLL jeszcze w 2021 roku zastąpiony został nowym systemem e-TOLL. Ten jest oparty o dane geolokalizacyjne i nie potrzebuje znanych kierowcom kamer monitorujących wykroczenia na bramownicach. ViaTOLL przeszedł do lamusa a wraz z nim wspomniane bramownice.

Okazuje się jednak, że czas ich bezużyteczności właśnie się kończy, gdyż rząd wpadł na pomysł, że mogą mieć nowe życie i jeszcze mocniej zarysować się w pamięci kierowców. Niekoniecznie pozytywnie…

Stare bramownice będą monitorować prędkość jazdy?

Rada bezpieczeństwa ruchu drogowego umyśliła, że stare bramownice viaTOLL będą doskonałym miejscem do montażu systemów odcinkowego pomiaru prędkości. Zwłaszcza, że można do tego również użyć kamer, które wcześniej w systemie viaTOLL śledziły wykroczenia popełniane przez kierowców.

Pomysł jest obecnie analizowany przez głównego inspektora transportu drogowego. W praktyce miałby oznaczać, że GITD wykorzystało by same bramownice, które stanowiłyby doskonały stelaż dla odcinkowych pomiarów prędkości na tych fragmentach tras, na których istnieje rzeczywista potrzeba poprawienia poziomu bezpieczeństwa.

GITD analizuje również możliwość wykorzystania komponentów systemu viaTOLL – a dokładniej kamer, które znajdują się na bramownicach. Mogłyby stać się częścią sieci fotoradarów w kraju, chociaż niezbędna będzie ich homologacja.

Jak działały bramownice viaTOLL?

W systemie viaTOLL funkcjonowały dwa rodzaje bramownic – do poboru opłat (wyposażone wyłącznie w czujniki poboru opłat) oraz bramownice kontrolne (wyposażone w system umożliwiający kontrolę pojazdów w celu potwierdzenia, czy pobór odbywał się prawidłowo).

Komunikacja między urządzeniami oparta była na technologii bezprzewodowej krótkiego zasięgu, a więc cały proces trwał krótko i nie było konieczności zatrzymywania pojazdu.

Pobór opłat odbywał się podczas przejazdu samochodu pod bramownicą do poboru opłat. Kierowca był informowany sygnałem dźwiękowym o uiszczeniu opłaty. 

Bramownice już kontrolują prędkość na S8 w Warszawie

Pierwszy krok w tym kierunku już został dokonany. Bramownice viaTOLL zostały zaadaptowane pod potrzeby odcinkowego pomiaru prędkości na trasie S8 na obwodnicy Warszawy. A jeśli tu zabieg się udał, to dlaczego miałoby być inaczej w innych częściach kraju?

ViaTOLL pozostawił po sobie około 430 bramownic, które znajdują się w całej Polsce. Wykorzystanie większości z nich może się skończyć dla kierowców bardzo ciężko – posypią się mandaty, które po 1 stycznia nie są już takie niskie. Z ich skutecznością nie ma szans żaden fotoradar lub patrol policji – urządzenia zamontowane na bramownicach S8 w Warszawie w ciągu jednej doby wystawiły nawet 900 mandatów…

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic