Silnik jest jak serce w samochodzie, a olej silnikowy dba o jego pracę i kondycję, zapobiegając zatarciu ruchomych elementów, takich jak wał korbowy, łożyska czy tłoki. Dodatkowo pełni również inne funkcje – chłodzi, zwiększa szczelność ruchomych podzespołów silnika i umożliwia wytworzenie większego ciśnienia w cylindrze.
Dodatki, które stosuje się w olejach silnikowych pozwalają zapobiegać starzeniu się cieczy i korozji wnętrza silnika, zmniejszają ilość osadów i neutralizują kwasy. Pomagają także[CG(1] w stabilizacji lepkości oleju, mimo zmian temperaturowych oraz zwiększają jego właściwości smarne.
Jak dobrać olej silnikowy do samochodu?
Dobór odpowiedniego oleju do silnika jest ważny dla jego prawidłowego działania i trwałości. Najlepiej kierować się zaleceniami producenta pojazdu, które można znaleźć w instrukcji obsługi. Ważne jest, aby uwzględnić specyfikacje lepkości i normy jakościowe, które odpowiadają Waszemu silnikowi.
Jeśli nie macie pewności, jaki olej będzie najlepszy, skorzystajcie z wyszukiwarki olejów ORLEN OIL. To proste narzędzie, które pomoże Wam znaleźć produkt idealnie dopasowany do Waszego samochodu.
Kiedy należy wymieniać olej w samochodzie?
Interwał wymiany oleju zależy od rekomendacji producenta pojazdu lub silnika, a także jego stanu technicznego, kultury jazdy i eksploatacji. Taki sam olej może mieć różne interwały wymiany, w zależności od marki samochodu.
Co ważne – po otwarciu oleju i zalaniu go do silnika, należy stosować się do wskazań producenta samochodu, dotyczących wymiany środka. Nawet, jeśli nie został wykonany przewidywany przebieg, olej należy wymienić we wskazanym terminie, ponieważ mógł być narażony na różne, niepożądane warunki.[CG(2]
Termin przydatności oleju silnikowego – na co zwrócić uwagę?
Na termin przydatności oleju, podczas jego przechowywania w opakowaniu, ma wpływ kilka czynników zewnętrznych: wilgotność, temperatura oraz kurz.
Zakładając, że przechowujecie olej w idealnych warunkach i mając gwarancję, że nie dojdzie do rozszczelnienia opakowania ani jego degradacji, można powiedzieć, że środek nie ulega przeterminowaniu.
Jednakże, producent oleju ORLEN OIL zaznacza, że nie ma wpływu na warunki przechowywania oleju przez jego użytkowników, dlatego określa termin ważności na 60 miesięcy, z zastrzeżeniem granicznych temperatur od -20°C do 40°C. Trzeba mieć świadomość, że aktualne normy jakościowe, podane na etykiecie oleju, mogą być inne niż te, które obowiązywały pięć lat wcześniej. Dlatego, eksperci ORLEN OIL rekomendują stosowanie olejów nie starszych niż 2-3 lata.
Czy można mieszać oleje silnikowe o różnej lepkości?
Wielu producentów samochodów zezwala użytkownikom na wybór lepkości oleju, ale wyłącznie gdy środki o różnych lepkościach spełniają zalecaną dla danego silnika specyfikację jakościową.
W przypadku starszych samochodów, np.: w których rekomendowane jest stosowanie olejów klasy API SL, można zmieniać klasy lepkości, ponieważ środki te występują w różnych wariantach na rynku. Natomiast, w pojazdach, które wymagają stosowania olejów o jakości VW 504.00/507.00 istnieje możliwość użycia środków wyłącznie z klas lepkości 5W-30 i 0W-30, ze względu na to, że oleje o tej jakości nie są produkowane w różnych klasach lepkości.
Zaleca się dobór oleju do samochodu, mając na uwadze odpowiedni kod specyfikacji producenta. Wymogi dla różnych specyfikacji jakościowych bardzo często się pokrywają, dlatego jakość dużej liczby olejów jest charakteryzowana przez więcej niż jedną normę. Nie istnieje możliwość stworzenia jednego, uniwersalnego oleju, który spełniałby wszystkie aktualne wymagania producentów.
Eksperci z ORLEN OIL niezmiennie rekomendują dobór jakości i lepkości oleju do samochodów, zarówno w okresie gwarancyjnym, jak i pogwarancyjnym, w oparciu o informacje, które są zawarte w instrukcjach obsługi pojazdów.
Jednocześnie przypominają, że nieprawidłowo dobrany olej może doprowadzić do zniszczenia silnika oraz jego większej eksploatacji i wyższych kosztów w zakresie ekonomii jazdy.
Oleje typu LongLife – co to znaczy?
Oleje typu LongLife, to wysokiej jakości w 100% syntetyczne środki, które mają zwiększoną odporność na starzenie w wysokich temperaturach. Taki rodzaj oleju przygotowuje się technologicznie do dłuższych interwałów serwisowych.
Standardowa interwały wymiany oleju, które są rekomendowane przez producentów samochodów, wynoszą 10-15 tys. km lub co 12 miesięcy. Dla olejów typu LongLife mogą wynosić nawet 30 tys. km lub maksymalnie 24 miesiące, zależnie od rekomendacji producenta pojazdu, które są zależne od silnika, stylu jazdy i rodzaju terenu, po którym najczęściej porusza się auto. Na żywotność oleju wpływa również wiek jednostki napędowej oraz jej szczelność, obecność instalacji LPG i jakość powietrza.
Oleje typu LongLife nie mogą być stosowane w każdym samochodzie. Producenci zastrzegają, w jakich modelach można je używać, niekiedy mogą być zalecane wyłącznie dla jednej wersji silnikowej.
Przykładowo: Olej, który uzyskał aprobatę koncernu Volkswagen VW 504.00/507.00 oraz VW 508.00/ 509.00 nadaje się do stosowania w pojazdach z systemem LongLife (silniki benzynowe i wysokoprężne, w tym także silniki z filtrami cząstek stałych bez katalizatorów paliwowych), w samochodach koncernu VW, gdzie rekomendowana jest powyższa specyfikacja. Według producenta pojazdów, istnieje możliwość stosowania przebiegów pomiędzy wymianami oleju, charakterystycznymi dla typu LongLife, czyli co 30 tys. km lub 2 lata, w normalnych warunkach eksploatacyjnych.
Dlaczego olej silnikowy ciemnieje?
Świeży olej silnikowy ma kolor słomkowy lub bursztynowy, i co ważne – taki powinien pozostać jeszcze przez jakiś czas w trakcie użytkowania silnika. Przynajmniej w przypadku pojazdów zasilanych benzyną lub LPG.
W silnikach wysokoprężnych może przybrać ciemniejszą barwę już po kilkunastu lub kilkudziesięciu pokonanych kilometrach. W Dieslach proces spalania paliwa nie jest tak efektywny, jak w jednostkach benzynowych. Zmiana barwy oleju jest wynikiem procesu samooczyszczenia silnika przez olej i potwierdza jego skuteczne działanie.
Nabieranie ciemniejszego koloru oleju to także etap jego naturalnej eksploatacji i nie zawsze będzie oznaczać, że stracił swoje właściwości smarne lub ochronne. Pamiętajcie, że praca oleju silnikowego przebiega w ekstremalnie wysokich temperaturach, które przekraczają nawet 100°C. To prowadzi do zmian w jego właściwościach fizykochemicznych, przez co staje się podatniejszy na utlenianie i inne reakcje chemiczne. W efekcie – zmienia się jego skład oraz struktura i przybiera ciemniejszy odcień.
Co ważne – to całkowicie normalny proces i nie zawsze będzie oznaczać, że środek smarny utracił swoje właściwości. Nawet przeciwnie. Potwierdza to, że olej spełnia swoją rolę prawidłowo i neutralizuje szkodliwe kwasy, a także inne produkty spalania, które mogłyby uszkodzić silnik.
Inną przyczyną ciemniejszej barwy oleju silnikowego może być absorpcja sadzy i zanieczyszczeń. Zawarte w środku smarnym detergenty minimalizują powstawanie różnych odpadów, które są generowanie wskutek pracy silnika, a także zapobiegają przyklejaniu się złogów do metalowych powierzchni silnika. Z kolei, dyspergatory sprawiają, że cząstki brudu unoszą się w oleju i nie uszkadzają elementów silnika. Proces absorpcji powoduje, że olej zmienia barwę.
Czy olej silnikowy powinien się pienić?
Nie jest to normalne zjawisko. Dobrej jakości olej silnikowy nie powinien się pienić, a przynajmniej nie w dużym stopniu. Dopuszczalne jest powstawanie niewielkiej ilości piany, która powstaje w wyniku mieszania oleju, który zawiera detergenty z powietrzem.
Obecność piany w oleju będzie pogarszać smarowanie i spowodować wypływanie środka przez odpowietrzniki, to doprowadzi do zmniejszenia jego ilości.
Aby zapobiec temu zjawisku, do oleju dodawane są środki antypienne, na które składają się silikony zdolne do lepszego wypierania powietrza i minimalizowania ryzyka tworzenia się piany.
Spodobał się Wam ten wpis? Sprawdźcie więcej warsztatowych porad od profesjonalistów!
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu:
Jeśli jesteś przedstawicielem mediów, prosimy o kontakt z [email protected]