28.03.2025

Jak nie blokować lewego pasa? Zasady jazdy na drogach ekspresowych i autostradach

Strona głównaBlog YanosikJak nie blokować lewego pasa? Zasady jazdy na drogach ekspresowych i autostradach

Lewy pas na autostradzie i drodze ekspresowej często budzi kontrowersje wśród kierowców. Niektórzy traktują go jako „pas szybkiego ruchu”, inni z kolei poruszają się nim zbyt wolno, utrudniając przejazd innym. Jakie są zasady korzystania z lewego pasa, kiedy można nim jechać i jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy? Sprawdźcie, jak jeździć zgodnie z przepisami i zapewnić płynność ruchu na drogach. 

Dlaczego nie wolno blokować lewego pasa? 

Lewy pas na autostradach i drogach ekspresowych służy do wyprzedzania wolniejszych pojazdów. Blokowanie go spowalnia ruch, zwiększa ryzyko niebezpiecznych sytuacji i prowadzi do frustracji innych kierowców. Zbyt długie poruszanie się lewym pasem, bez zamiaru wyprzedzania, powoduje niepotrzebne zatory i zmusza szybszych kierowców do wykonywania ryzykownych manewrów, takich jak wyprzedzanie z prawej strony, co może prowadzić do kolizji. 

Zasada „jazdy prawostronnej” oznacza, że kierowcy powinni możliwie jak najszybciej wracać na prawy pas po zakończeniu manewru wyprzedzania. W Polsce reguluje to art. 16 ust. 4 Prawa o ruchu drogowym, który mówi, że kierowca jest zobowiązany do jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Nieprzestrzeganie tej zasady grozi mandatem, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. 

Blokowanie lewego pasa to nie tylko kwestia przepisów, ale przede wszystkim zdrowego rozsądku i bezpieczeństwa. Jeśli jedziecie z prędkością niższą niż maksymalna dozwolona na danej trasie, a za Wami pojawia się szybciej poruszający się pojazd, należy zjechać na prawy pas i umożliwić mu wyprzedzenie. Taka praktyka pozwala na płynniejszy ruch i zwiększa komfort wszystkich uczestników drogi. 

Jakie przepisy regulują jazdę lewym pasem?  

Zasady korzystania z lewego pasa na drogach ekspresowych i autostradach nie są jasno określone, ale istnieje kilka przepisów w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które wyjaśniają, kiedy nie powinno się po nim poruszać.  

Najważniejszą zasadą jest obowiązek jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni, a korzystanie z lewego pasa tylko w uzasadnionych przypadkach, takich jak np.: wyprzedzanie.  

Poniżej kilka artykułów, które wyjaśniają obowiązek poruszania się po prawym pasie: 

Art. 16 ust. 1 podkreśla ogólną zasadę ruchu prawostronnego: „kierującego pojazdem obowiązuje ruch prawostronny.” 

Art. 16 ust. 3 informuje „kierujący pojazdem, korzystając z jezdni dwukierunkowej co najmniej o czterech pasach ruchu, jest obowiązany zajmować pas ruchu znajdujący się na prawej połowie jezdni”, a ust. 4 mówi wprost: „kierujący pojazdem jest obowiązany jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Jeżeli pasy ruchu na jezdni są wyznaczone, nie może zajmować więcej niż jednego pasa.” Oznacza to, że należy trzymać się prawej krawędzi jezdni. 

Art. 22 ust. 2 pkt 1 przypomina, że „kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo 

Dodatkowo, art. 90 Kodeksu wykroczeń przewiduje sankcje za tamowanie lub utrudnianie ruchu na drodze publicznej. Blokowanie lewego pasa, zwłaszcza na autostradach i drogach ekspresowych, może skutkować mandatem w wysokości nie mniejszej niż 500 zł. 

Z kolei, jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym to mandat w wysokości nie niższej niż 500 zł, a maksymalnie nawet 5000 zł. 

Tamowanie lub utrudnianie ruchu przez kierującego pojazdem mechanicznym na drodze publicznej, strefie zamieszkania lub strefie ruchu to mandat w wysokości nie niższej niż 500 zł oraz 8 punktów karnych. 

Kiedy można korzystać z lewego pasa na autostradzie i drodze ekspresowej? 

Na autostradach i drogach ekspresowych obowiązuje zasada jazdy jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Oznacza to, że lewym pasem można się poruszać tylko w określonych sytuacjach, a długotrwała jazda tym pasem bez uzasadnienia jest traktowana jako blokowanie ruchu. 

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, lewy pas można wykorzystać w następujących przypadkach: 

Wyprzedzanie innych pojazdów – art. 24 ust. 3 mówi wyraźnie: „kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu przejeżdżać z lewej strony wyprzedzanego pojazdu”. Oznacza to, że lewy pas służy głównie do manewru wyprzedzania i po jego zakończeniu kierowca powinien wrócić na prawy pas. Istnieją wyjątki, które uwzględniają wyprzedzanie z prawej strony – piszemy o nich niżej. 

Ominięcie przeszkody na drodze – jeśli prawy pas jest zablokowany przez awarię pojazdu, wypadek lub inne zdarzenie drogowe, skorzystanie z lewego pasa jest konieczne. 

Ustąpienie pierwszeństwa pojazdom włączającym się do ruchu – w niektórych sytuacjach, gdy na drodze ekspresowej lub autostradzie z pasa rozbiegowego włączają się inne pojazdy, można na chwilę zmienić pas na lewy, aby ułatwić im bezpieczne włączenie się do ruchu. 

Umożliwienie przejazdu służbom ratunkowym – na drogach wielopasmowych, zwłaszcza podczas korków, kierowcy są zobowiązani do tworzenia korytarza życia. Wówczas pojazdy na prawym pasie powinny zjechać maksymalnie w prawo, a na lewym pasie – maksymalnie w lewo, aby umożliwić przejazd karetkom, straży pożarnej czy policji. 

Zajmowanie lewego pasa w przypadku dużego natężenia ruchu – na autostradach i drogach ekspresowych, gdy wszystkie pasy są intensywnie użytkowane, kierowcy mogą korzystać z lewego pasa na dłużej, jednak muszą pamiętać, że powinien on być wykorzystywany głównie przez pojazdy poruszające się szybciej. 

Wyprzedzanie z prawej strony – kiedy jest dozwolone? 

Ustawa Prawo o ruchu drogowym informuje, że wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone, ale wyłącznie w określonych sytuacjach. Zgodnie z art. 24: 

ust. 4 „pojazd szynowy może być wyprzedzany tylko z prawej strony, chyba że położenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie lub wyprzedzanie odbywa się na jezdni jednokierunkowej”, 

ust. 5 informuje, że „wyprzedzanie pojazdu lub uczestnika ruchu, który sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo, może odbywać się tylko z jego prawej strony”,  

ust. 10 „dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 1 i 7 na jezdni jednokierunkowej, na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku”.  

Najczęstsze błędy kierowców przy jeździe lewym pasem 

Nieprawidłowe korzystanie z lewego pasa ruchu na autostradach i drogach ekspresowych to jedno z częstszych wykroczeń, które prowadzi do spowolnienia ruchu i tworzenia niebezpiecznych sytuacji. Poznajcie najczęstsze błędy, których należy unikać: 

Blokowanie lewego pasa - lewy pas służy przede wszystkim do wyprzedzania innych pojazdów. Wielu kierowców jednak utrzymuje stałą jazdę lewym pasem, nawet gdy prawy jest wolny. To nie tylko łamanie przepisów, ale także poważne utrudnienie dla innych uczestników ruchu, którzy chcieliby skorzystać z tego pasa do szybszej jazdy. 

Zbyt wolna jazda lewym pasem - lewy pas jest przeznaczony dla pojazdów poruszających się szybciej. Jadąc nim znacznie poniżej dopuszczalnej prędkości, zmuszacie innych kierowców do nagłego hamowania lub ryzykownego wyprzedzania prawym pasem. Taka sytuacja zwiększa ryzyko kolizji i powoduje frustrację u innych uczestników ruchu. 

Nagła zmiana pasa bez sygnalizacji - wielu kierowców zapomina o kierunkowskazach przy zmianie pasa ruchu. Nagłe zajechanie drogi innym pojazdom na autostradzie czy drodze ekspresowej może prowadzić do gwałtownego hamowania i kolizji. 

Brak reakcji na szybciej jadące pojazdy - lewy pas służy do dynamicznej jazdy – jeśli widzicie w lusterku, że nadjeżdża pojazd jadący szybciej, należy zjechać na prawy pas, jeśli to możliwe. Niektórzy kierowcy ignorują ten fakt i pozostają na lewym pasie, zmuszając innych do niebezpiecznego wyprzedzania z prawej strony. 

Używanie lewego pasa w korku bez uzasadnienia - gdy na autostradzie lub drodze ekspresowej tworzy się korek, należy pozostawać na swoim pasie, aby umożliwić płynne poruszanie się pojazdów i ewentualne utworzenie korytarza życia. Niektórzy kierowcy niepotrzebnie próbują zmieniać pasy co chwilę, co zamiast przyspieszać ruch, często go dodatkowo spowalnia. 

Nieprawidłowe korzystanie z korytarza życia - podczas zatorów na autostradach i drogach ekspresowych należy pozostawić wolny środek jezdni dla pojazdów ratunkowych. Niestety, część kierowców ignoruje ten obowiązek, a nawet próbuje korzystać z utworzonego przejazdu do własnej jazdy. 

Jak uniknąć błędów? Korzystajcie z lewego pasa tylko wtedy, gdy jest to konieczne – głównie do wyprzedzania, po zakończeniu manewru wracajcie na prawy pas, jeśli jest wolny. Zawsze używajcie kierunkowskazów przy zmianie pasa ruchu i dostosowujcie prędkość do warunków drogowych. Nie jedźcie zbyt wolno na lewym pasie! Uważnie obserwujcie lusterka – jeśli jedziecie wolniej niż pojazd za wami, przepuśćcie go, wracając na prawy pas. W korku trzymajcie się swojego pasa i nie utrudniajcie tworzenia korytarza życia. 

Pamiętajcie, że płynna jazda i przestrzeganie zasad dotyczących lewego pasa to klucz do bezpieczeństwa i komfortu wszystkich kierowców na drodze!

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic