11.09.2024

Jaka gaśnica do samochodu?

Strona głównaBlog YanosikJaka gaśnica do samochodu?

Wybór odpowiedniej gaśnicy do samochodu jest niezwykle istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Poznajcie różne rodzaje gaśnic samochodowych, ich zastosowania oraz przepisy regulujące ich użycie. Dowiedzcie się, jak użyć gaśnicy w sytuacji awaryjnej i na co zwracać uwagę podczas jej regularnego przeglądu.

Dlaczego posiadanie gaśnicy w samochodzie jest obowiązkowe?

Posiadanie gaśnicy w samochodzie jest obowiązkowe ze względu na przepisy polskiego prawa ruchu drogowego, które nakładają na kierowców obowiązek wyposażenia pojazdu w niezbędne środki bezpieczeństwa.

Poza tym, gaśnica jest istotnym elementem wyposażenia samochodu, ponieważ w przypadku pożaru może uratować życie i mienie, umożliwiając szybkie i skuteczne ugaszenie ognia jeszcze przed przybyciem służb ratunkowych. Jej obecność zwiększa bezpieczeństwo na drodze, zarówno dla kierowcy i pasażerów, jak i dla innych uczestników ruchu drogowego.

Co ważne - podczas obowiązkowego badania technicznego samochodu, sprawdza się czy gaśnica jest obecna i sprawna.

Jakie są polskie przepisy dotyczące gaśnic w samochodach?

W Polsce Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (§ 11 ust. 1 pkt 14 ) nakazuje, aby „pojazd samochodowy powinien być wyposażony w gaśnicę, umieszczoną w łatwo dostępnym miejscu."

Rodzaje gaśnic samochodowych – która jest najlepsza?

Na rynku dostępne są różne rodzaje gaśnic samochodowych, a ich wybór zależy od specyficznych potrzeb i wymagań kierowców.

  • Gaśnice proszkowe - są najczęściej wybierane do samochodów. Działają, wydzielając proszek gaśniczy, który skutecznie tłumi ogień, odcinając dostęp tlenu. Gaśnice te są wszechstronne i mogą być używane do gaszenia pożarów klasy A (ciała stałe), B (ciecze palne) i C (gazy). Ten rodzaj jest również stosunkowo tani i łatwy w użyciu.
  • Gaśnice pianowe - używają piany do gaszenia pożarów, szczególnie skuteczne w przypadku cieczy palnych (klasa B) oraz ciał stałych (klasa A). Piana tworzy warstwę, która odcina dostęp tlenu do płomieni. Gaśnice te są jednak większe i cięższe niż proszkowe, co może być mniej wygodne w małych samochodach.
  • Gaśnice śniegowe (CO2) - wykorzystują dwutlenek węgla do gaszenia pożarów. Są skuteczne w przypadku pożarów cieczy palnych (klasa B) i sprzętu elektrycznego. Nie pozostawiają śladów ani resztek, co jest ich zaletą. Jednakże, gaśnice te są droższe i mogą być mniej skuteczne w gaszeniu pożarów ciał stałych (klasa A).
  • Gaśnice halonowe - ze względu na szkodliwy wpływ na warstwę ozonową, są coraz rzadziej stosowane i ich produkcja oraz użycie są ograniczone. Stosowane były głównie do gaszenia sprzętu elektronicznego.

Dla większości kierowców najlepszym wyborem będzie gaśnica proszkowa. Jest ona najbardziej uniwersalna, efektywna w gaszeniu różnych rodzajów pożarów, łatwo dostępna i stosunkowo tania. Przy wyborze gaśnicy warto również zwrócić uwagę na jej pojemność – standardowe modele samochodowe mają zwykle pojemność 1 kg, co jest wystarczające do ugaszenia niewielkiego pożaru w początkowej fazie. Ważne jest także, aby gaśnica była regularnie kontrolowana i serwisowana, aby zapewnić jej skuteczność w razie potrzeby.

Regularna kontrola i konserwacja gaśnicy – na co zwrócić uwagę?

Podczas kontrolowania i konserwacji gaśnicy samochodowej należy zwrócić uwagę na kilka aspektów, aby upewnić się, że będzie ona działała prawidłowo w sytuacji awaryjnej.

Przede wszystkim, należy sprawdzać datę ważności gaśnicy, która powinna być wyraźnie oznaczona na etykiecie. Można sprawdzić również wskaźnik ciśnienia, jeśli gaśnica jest wyposażona w manometr. Wskaźnik powinien znajdować się w zielonej strefie, co oznacza prawidłowe ciśnienie. Jeśli wskaźnik znajduje się w czerwonej strefie, oznacza to, że ciśnienie jest za niskie i gaśnica wymaga serwisu lub wymiany.

Skontrolujcie wizualnie stan gaśnicy, zwracając uwagę na uszkodzenia mechaniczne, takie jak wgniecenia, pęknięcia czy korozję. Sprawdzajcie, czy zawleczka jest nienaruszona i zabezpieczona oraz czy dźwignia spustowa działa prawidłowo.

Upewnijcie się, że etykieta gaśnicy jest czytelna i zawiera wszystkie niezbędne informacje, takie jak typ gaśnicy, instrukcje obsługi oraz datę ważności. Zaktualizujcie wszelkie informacje na etykiecie, jeśli są one nieczytelne lub uszkodzone.

Pamiętajcie, że gaśnica powinna być przechowywana w łatwo dostępnym miejscu, najlepiej w specjalnym uchwycie lub mocowaniu, które zapobiega jej przemieszczaniu się podczas jazdy. Upewnijcie się, że miejsce przechowywania gaśnicy jest suche i wolne od zanieczyszczeń, które mogłyby wpłynąć na jej stan techniczny.

Wymieniajcie gaśnicę zgodnie z zaleceniami producenta lub jeśli jest uszkodzona lub nie przechodzi testów technicznych.

Jak prawidłowo używać gaśnicy w sytuacji awaryjnej?

Przede wszystkim, należy zachować spokój i ocenić sytuację - upewnijcie się, że wszyscy pasażerowie opuścili pojazd, sprawdźcie czy ogień jest na tyle mały, że można go ugasić gaśnicą. Następnie, znajdźcie gaśnicę, która powinna być łatwo dostępna, wyjmijcie ją z uchwytu lub miejsca przechowywania.

Odbezpieczcie zawleczkę, która blokuje mechanizm spustowy, skierujcie dyszę gaśnicy w stronę źródła ognia. Trzymajcie gaśnicę w pozycji pionowej, naciśnijcie dźwignię spustową, aby rozpocząć wyzwalanie środka gaśniczego, kierując strumień na podstawę płomieni, nie na same płomienie.

Poruszajcie strumieniem gaśniczym poziomo, pokrywając całą powierzchnię źródła ognia. Kontynuujcie wyzwalanie środka gaśniczego aż do pełnego ugaszenia pożaru lub do wyczerpania środka w gaśnicy. Upewnijcie się, że ogień jest całkowicie ugaszony i nie ma ryzyka ponownego zapłonu.

Niezależnie od tego, czy udało się ugasić ogień, zawsze wezwijcie służby ratunkowe, aby zgłosić zdarzenie i uzyskać profesjonalną pomoc.

Ważne! Nigdy nie używajcie gaśnicy jeśli ogień jest zbyt duży lub szybko się rozprzestrzenia – w takim przypadku natychmiast oddalcie się od pojazdu i wezwijcie straż pożarną.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic