03.06.2022

Kierowcy jeżdżą lepiej dzięki nowemu taryfikatorowi? Sprawdzamy!

Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów 1 stycznia tego roku wzburzyło środowisko kierowców. Wielu z nich odpuściło sobie przekraczanie limitów prędkości nie chcąc otrzymać wysokiego mandatu. Największą poprawę odnotowaliśmy jeszcze w styczniu tego roku, ale czy ten trend się utrzymał? Czy kierowcy wciąż jeżdżą poprawniej niż w ubiegłym roku? Sprawdzamy!

Styczeń zestresował kierowców

Nowy taryfikator mandatów mocno wpłynął na nastroje zmotoryzowanych Polaków, nawet mimo głośnych zapowiedzi jeszcze w 2021 roku. Wielu z nich nie chciało przyjąć do wiadomości nowych wysokich stawek mandatów, zwłaszcza że niektóre z nich wzrosły nawet pięciokrotnie!

Obecnie za przekroczenie prędkości grożą mandaty w wysokości:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł  (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).

Niektórzy chyba nawet nie do końca mogli uwierzyć w tą nową rzeczywistości i postanowili empirycznie sprawdzić działania polskiej policji, co zakończyło się rozdaniem pierwszych wysokich mandatów już 1 stycznia. Rekordzista otrzymał mandat w wysokości 2 500 zł oraz zatrzymano mu prawo jazdy w wyniku jazdy 160 km/h przez most Siekierkowski w Warszawie. Zdarzenie ujawniła warszawska grupa SPEED.

Dopiero kolejne głośne komunikaty o wysokich mandatach w mediach spowodowały zmianę zachowania kierowców.

 - Według naszych danych porównujących styczeń w 2021 roku ze styczniem w tym roku, wystąpił wzrost poprawności jazdy kierowców o 2,9% dla wszystkich typów dróg w obszarze zabudowanym oraz o 0,8% w obszarze niezabudowanym. Na drogach krajowych, w obszarze niezabudowanym, kierowcy w styczniu tego roku jechali z zachowaniem większej o 2,8% poprawności względem obowiązujących limitów, a w obszarze zabudowanym o 4,7% - mówi Julia Langa, Yanosik

Kolejne miesiące z mniejszym zaangażowaniem w poprawną jazdę?

Stworzyliśmy zestawienie danych, które podsumowuje poprawność jazdy polskich kierowców w kolejnych miesiącach tego roku. Okazuje, że jej udział poprawności zaczął maleć w miarę upływu czasu. Czyżby kierowcy przestali się już bać wysokich mandatów?

 TABELA 1

Stopień poprawności jazdy kierowców na wszystkich typach dróg w obszarze zabudowanym w lutym tego roku był większy o 0,3%, aniżeli w tym samym okresie w 2021 roku. To znaczny spadek, zważywszy na to, że jeszcze w styczniu tego wskaźnik był wyższy o 2,9%, w porównaniu z ubiegłym rokiem.

W marcu z kolei kierowcy poprawili swój wynik – wskaźnik poprawności jazdy był wyższy o 3% aniżeli w tym samym miesiącu w 2021 roku.

Kwiecień przyniósł jeszcze wyższa poprawę – kierowcy jeździli lepiej o 3,1% niż w kwietniu 2021 roku.

Maj zakończył się z wynikiem 1,8% większej poprawności jazdy niż w tym samym czasie, w ubiegłym roku.

 TABELA 2

Z kolei w obszarze niezabudowanym kierowcy zachowywali stopień poprawności jazdy na poziomie o 0,8% wyższym w styczniu tego roku, aniżeli w tym samym okresie w 2021 roku.

W lutym wskaźnik już spadł o -1,3% względem tego samego miesiąca w ubiegłym roku.

Marzec przyniósł poprawę o 0,5%, kwiecień o 0,7%, a maj o 0,6% względem tych samych miesięcy w 2021 roku.

 - Stopień poprawności jazdy kierowców jest znacznie większy w obszarze zabudowanym, aniżeli niezabudowanym. Widać to w naszym zestawieniu – wskaźniki w obszarze zabudowanym utrzymują się na poziomie 73-76% poprawności jazdy względem obowiązujących limitów, z kolei w obszarze niezabudowanym wskaźnik ten wynosi od 63% do 70% - komentuje Julia Langa, Yanosik

O ile km/h najczęściej przekraczają prędkość polscy kierowcy?

 - Podobnie jak w 2021 roku – polscy kierowcy w obszarze zabudowanym najczęściej przekraczają prędkość do 10 km/h względem aktualnego limitu. Zgodnie z naszymi danymi około 12% kierowców korzystających z Yanosika popełniło takie wykroczenie od początku tego roku. Zdarzają się również przekroczenia od 10 do 20 km/h, jednak występują w znacznie mniejszym stopniu – wskaźnik utrzymuje się na poziomie od 7,6% do 9,1%. Jeśli chodzi o przekroczenia prędkości od 20 do 30 km/h to w terenie zabudowanym dokonuje ich od 2,3% do 3,4% kierowców korzystających z aplikacji Yanosik – komentuje Julia Langa, Yanosik

Zgodnie z naszymi danymi – zmalał udział przekroczeń prędkości od 30 km/h do 40 km/h – w tym roku kierowcy dokonują tego wykroczenia na poziomie od 0,6% do 1%, w 2021 roku wskaźnik pokazywał wynik od 1,1% do 1,6%.

Spadła również liczba przekroczeń prędkości od 40 km/h do 50 km/h – w ubiegłym roku w maju 0,% użytkowników Yanosika dokonywało tego wykroczenia, w tym roku to już 0,3%.

- W obszarze niezabudowanym znacznie więcej kierowców przekracza prędkość do 10 km/h. Wskaźniki z naszego zestawienia utrzymują się na poziomie 14,2% do 15%, co w porównaniu z ubiegłym rokiem jest znacznie wyższym wynikiem – w 2021 roku wskaźniki były na poziomie 12,9% do 14,3%. W ostatnich trzech miesiącach tego roku wskaźnik przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h w obszarze niezabudowanym jest praktycznie na tym samym poziomie, na jakim był w ubiegłym roku. Jednakże spadł wskaźnik przekroczeń prędkości od 20 do 30 km/h – w tym roku jest na poziomie 4,1% do 5,8%, w ubiegłym utrzymywał się na poziomie 4,9% do 6,4% - mówi Julia Langa, Yanosik 

Przekroczenie prędkości od 20 km/h do 30 km/h oznacza już wysoki mandat – od 300 do 400 zł. W dobie aktualnych cen za paliwo nikt nie chce ponosić takiego wydatku. Zwłaszcza, że taka kwota już wkrótce może nawet nie wystarczyć do zatankowania całego baku.

 

W miarę upływu czasu w tym roku polscy kierowcy zdążyli się już oswoić z nowym taryfikatorem mandatów. Poprawność jazdy jest zauważalna zwłaszcza w terenie zabudowanym, w której znacznie łatwiej o kontrolę policji czy fotoradarów.

W obszarze niezabudowanym polscy kierowcy wciąż w mniejszym stopniu przestrzegają obowiązkowego limitu prędkości, ale i tu zauważalna jest poprawa względem 2021 roku.

Niestety Polakom za kółkiem wciąż zdarza się przekraczać limit prędkości do 10 km/h, zarówno w obszarze zabudowanym, jak i niezabudowanym. Z mniejszym zapałem jednak decydują się na jazdę od 20 km/h do 30 km/h więcej, gdyż to oznacza już wysoki mandat i kolejny wydatek.

Czy planowane przez resort zmiany, a dokładniej – udostępnienie towarzystwom ubezpieczeniowym informacji na temat liczby punktów karnych i mandatów kierowcy, które mogą wpłynąć na wysokość składki OC oraz podniesienie maksymalnej liczby punktów karnych z 10 na 15 za jedno wykroczenie, zmobilizują polskich kierowców do jeszcze bezpieczniejszej jazdy? Rząd nie ukrywa, że nowe regulacje mają podnieść bezpieczeństwo na polskich drogach.

Przyglądamy się sytuacji i dajemy Wam znać na bieżąco! Pamiętajcie by jechać zawsze bezpiecznie do celu z Yanosikiem do towarzystwa. 


 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
01.09.2021

Straż miejska ma nowe uprawnienia i może wystawiać mandaty! Dowiedz się, za co można je otrzymać

Od 30 sierpnia straż miejska oraz gminna uzyskała nowe uprawnienia, które umożliwiają wystawianie mandatów rowerzystom, użytkownikom elektrycznych hulajnóg oraz urządzeń do transportu osobistego. Za co konkretnie będzie można otrzymać mandat?
29.10.2021

Jedziesz autem na cmentarze w Wszystkich Świętych? Na drodze spotkasz wiele utrudnień. Nad wszystkim będzie czuwać Policja

W tym roku każdy może wybrać się na cmentarz, by tradycyjnie zapalić znicz ku pamięci swoich zmarłych bliskich. W poprzednim roku było to niemożliwe, ze względu na panującą pandemię koronawirusa i wysoką liczbę zakażeń. Zamknięcie cmentarzy przez władze w 2020 roku może być przyczyną większego ruchu w ich okolicach w tym roku. Nad ruchem drogowym we Wszystkich Świętych będzie w tym roku również czuwać około 5 tysięcy funkcjonariuszy policji. Jeśli wybieracie się samochodem na groby swoich bliskich, to sprawdźcie co Was czeka. Eksperci z Yanosik Autoplac informują o natężeniu ruchu i planowanych kontrolach drogowych.
10.11.2021

Kolizja za granicą - radzimy, co zrobić w takiej sytuacji

Wielu podróżujących kierowców obawia się tego, że nie poradzą sobie za granicą w trakcie kolizji, bez znajomości języka danego państwa. Nie da się ukryć, że liczba wypadków spowodowanych przez Polaków za kółkiem, na zagranicznych trasach, z roku na rok wzrasta. Co robić, gdy dojdzie do kolizji za granicą? Sprawdźcie!