19.08.2024

Kody w prawie jazdy - co oznaczają?

Strona głównaBlog YanosikKody w prawie jazdy - co oznaczają?

W dokumencie prawa jazdy znajduje się mnóstwo cennych informacji! Nie są one jednak takie łatwe do odczytania, jeśli nie zna się oznaczeń kodów. Przygotowaliśmy dla Was całą listę, która pomoże Wam rozszyfrować poszczególne zapisy!

Jak odczytywać kody w prawie jazdy?

Kody w polskim prawie jazdy, to numeryczne oznaczenia, które informują o różnych ograniczeniach, wymogach lub uprawnieniach kierowcy. Umieszczane są one na odwrocie dokumentu w specjalnej sekcji oznaczonej jako "Kody". Każdy kod ma swoje konkretne znaczenie, które jest zgodne z przepisami obowiązującymi w Polsce i całej Unii Europejskiej.

Kody składają się z kilku cyfr, które mogą być uzupełnione dodatkowymi informacjami. Na przykład, kod 01 oznacza konieczność noszenia okularów lub soczewek kontaktowych podczas prowadzenia pojazdu. Pełny zapis może wyglądać następująco: 01.01 (okulary), 01.02 (soczewki kontaktowe), 01.06 (okulary lub soczewki).

Kody te pomagają zarówno kierowcom, jak i organom kontrolnym w zrozumieniu, jakie dodatkowe wymagania lub ograniczenia dotyczą konkretnej osoby. 

Dokładny spis kodów na prawo jazdy znajduje się w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Kody w polskim prawie jazdy i ich znaczenie

W polskim prawie jazdy można znaleźć poniższe kody:  

Kod 01 – wymagana korekta lub ochrona wzroku

01.01 - okulary

01.02 - soczewka(i) kontaktowa(e)

01.03 - okulary ochronne

01.04 - szkła przyciemnione

01.05 - przepaska na oko

01.06 - okulary lub soczewki kontaktowe

Kod 02 – wymagana korekta słuchu

02.01 – aparat słuchowy jedno uszny

02.02 – aparat słuchowy obu uszny

Kod 03 – wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn

03.01 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej

03.02 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej

Kod 05 – ograniczone możliwości korzystania z pojazdu (stosuje się subkody, ponieważ ograniczenia jazdy wynikają ze stanu zdrowia kierowcy)

05.01 – jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu)

05.02 – jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02 nazwa miasta)

05.03 – jazda bez pasażerów

05.04 – jazda z określoną prędkością (ograniczenie do x km/h)

05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy

05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy

05.07 – bez prawa jazdy po autostradach

05.08 – zakaz spożywania alkoholu

Kod 10 – modyfikacje w układzie zmiany biegów

10.01 – ręczna zmiana biegów

10.02 – bez pedału sprzęgła (lub dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A)

10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie

10.04 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów

10.05 – bez przekładni dodatkowej

Kod 15 – modyfikacja sprzęgła

15.01 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów

15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie

15.03 – sprzęgło automatyczne

15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą

Kod 20 – modyfikacje w układzie hamulcowym

20.01 – zmodyfikowany pedał hamulca

20.02 – zwiększony pedał hamulca

20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą

20.04 – pedał hamulca pod całą stopę

20.05 – wychylny pedał hamulca

20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy

20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego

20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym

20.09 – zmodyfikowany hamulec postojowy

20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy

20.11 – nożny hamulec postojowy

20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą

20.13 – hamulec obsługiwany kolanem

20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy

Kod 25 – modyfikacje w układzie przyspieszenia

25.01 – zmodyfikowany pedał przyspieszenia

25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę

25.03 – wychylny pedał przyspieszenia

25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie

25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem

25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny)

25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca

25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie

25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą

Kod 30 – wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia

30.01 – pedały równoległe

30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie

30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia

30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną

30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia

30.06 – wypiętrzona podłoga

30.07 – przegroda z boku pedału hamulca

30.08 – przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca

30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia

30.10 – podparcie pięty lub nogi

30.11 – elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem

Kod 35 – modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy)

35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę

35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni)

35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką

35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką

35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia

Kod 40 – modyfikacje w układzie kierowniczym

40.01 – zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem

40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem

40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym)

40.04 – wydłużona kolumna kierownicy

40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy)

40.06 – wychylne koło kierownicy

40.07 – pionowe koło kierownicy

40.08 – poziome koło kierownicy

40.09 – kierowanie nożne

40.10 – alternatywny system kierowniczy (drążek)

40.11 – gałka na kierownicy

40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy

40.13 – ze stawem szynowym

Kod 42 – modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek)

42.01 – zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe

42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku

42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu

42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko

42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól

42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka)

Kod 43 – modyfikacje fotela kierowcy

43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów

43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała

43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję

43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem

43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy

43.06 – zmodyfikowany pas bezpieczeństwa

43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy

Kod 44 – modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów)

44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem

44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny

44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny

44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia

44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło

44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne

44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca)

44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej

Kod 45 - wyłącznie motocykle z koszem

Kod 50 - dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN)

Kod 51 - dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN)

Kod 70 - wymiana prawa jazdy wydanego za granicą

Kod 71 - wtórnik prawa jazdy numer (wydany w przypadku utraty oryginalnego dokumentu)

Kod 72 - ograniczenie kategorii A do kategorii A1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 73 - ograniczenie kategorii B do kategorii B1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 74 - ograniczenie kategorii C do kategorii C1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 75 - ograniczenie kategorii D do kategorii D1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 76 - ograniczenie kategorii CE do kategorii C1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 77 - ograniczenie kategorii DE do kategorii D1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów

Kod 78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów

Kod 79 - ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy 91/439/EWG (wyłącznie motocykle trójkołowe),

Kod 95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej

Kod 96 - wymiana prawa jazdy kategorii B, na prawo jazdy kategorii B z rozszerzeniem do kierowania zespołem pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 4,25 t,

Kod 100 – kody krajowe, ważne jedynie w odniesieniu do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Kod 101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu

Kod 102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy

Kod 103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy

Kod 104 - wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi

Kod 105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami

Kod 106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy

Kod 107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic