W dokumencie prawa jazdy znajduje się mnóstwo cennych informacji! Nie są one jednak takie łatwe do odczytania, jeśli nie zna się oznaczeń kodów. Przygotowaliśmy dla Was całą listę, która pomoże Wam rozszyfrować poszczególne zapisy!
Jak odczytywać kody w prawie jazdy?
Kody w polskim prawie jazdy, to numeryczne oznaczenia, które informują o różnych ograniczeniach, wymogach lub uprawnieniach kierowcy. Umieszczane są one na odwrocie dokumentu w specjalnej sekcji oznaczonej jako "Kody". Każdy kod ma swoje konkretne znaczenie, które jest zgodne z przepisami obowiązującymi w Polsce i całej Unii Europejskiej.
Kody składają się z kilku cyfr, które mogą być uzupełnione dodatkowymi informacjami. Na przykład, kod 01 oznacza konieczność noszenia okularów lub soczewek kontaktowych podczas prowadzenia pojazdu. Pełny zapis może wyglądać następująco: 01.01 (okulary), 01.02 (soczewki kontaktowe), 01.06 (okulary lub soczewki).
Kody te pomagają zarówno kierowcom, jak i organom kontrolnym w zrozumieniu, jakie dodatkowe wymagania lub ograniczenia dotyczą konkretnej osoby.
Dokładny spis kodów na prawo jazdy znajduje się w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.
Kody w polskim prawie jazdy i ich znaczenie
W polskim prawie jazdy można znaleźć poniższe kody:
Kod 01 – wymagana korekta lub ochrona wzroku
01.01 - okulary
01.02 - soczewka(i) kontaktowa(e)
01.03 - okulary ochronne
01.04 - szkła przyciemnione
01.05 - przepaska na oko
01.06 - okulary lub soczewki kontaktowe
Kod 02 – wymagana korekta słuchu
02.01 – aparat słuchowy jedno uszny
02.02 – aparat słuchowy obu uszny
Kod 03 – wymagane protezy lub szyny ortopedyczne kończyn
03.01 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny górnej
03.02 – proteza lub szyna ortopedyczna kończyny dolnej
Kod 05 – ograniczone możliwości korzystania z pojazdu (stosuje się subkody, ponieważ ograniczenia jazdy wynikają ze stanu zdrowia kierowcy)
05.01 – jazda w godzinach dziennych (od świtu do zmierzchu)
05.02 – jazda tylko w obrębie określonego obszaru administracyjnego (np. 05.02 nazwa miasta)
05.03 – jazda bez pasażerów
05.04 – jazda z określoną prędkością (ograniczenie do x km/h)
05.05 – jazda tylko w towarzystwie osoby posiadającej prawo jazdy
05.06 – bez prawa ciągnięcia przyczepy
05.07 – bez prawa jazdy po autostradach
05.08 – zakaz spożywania alkoholu
Kod 10 – modyfikacje w układzie zmiany biegów
10.01 – ręczna zmiana biegów
10.02 – bez pedału sprzęgła (lub dźwigni ręcznej dla prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A)
10.03 – zmiana biegów sterowana elektronicznie
10.04 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów
10.05 – bez przekładni dodatkowej
Kod 15 – modyfikacja sprzęgła
15.01 – zmodyfikowana dźwignia zmiany biegów
15.02 – sprzęgło sterowane ręcznie
15.03 – sprzęgło automatyczne
15.04 – składany lub odkręcany pedał sprzęgła za przegrodą
Kod 20 – modyfikacje w układzie hamulcowym
20.01 – zmodyfikowany pedał hamulca
20.02 – zwiększony pedał hamulca
20.03 – pedał hamulca dostosowany do obsługi lewą stopą
20.04 – pedał hamulca pod całą stopę
20.05 – wychylny pedał hamulca
20.06 – ręcznie sterowany hamulec roboczy
20.07 – maksymalne użycie wzmocnionego hamulca roboczego
20.08 – maksymalne użycie hamulca awaryjnego zintegrowanego z hamulcem roboczym
20.09 – zmodyfikowany hamulec postojowy
20.10 – elektrycznie sterowany hamulec postojowy
20.11 – nożny hamulec postojowy
20.12 – składany lub odkręcany pedał hamulca za przegrodą
20.13 – hamulec obsługiwany kolanem
20.14 – elektrycznie sterowany hamulec roboczy
Kod 25 – modyfikacje w układzie przyspieszenia
25.01 – zmodyfikowany pedał przyspieszenia
25.02 – pedał przyspieszenia pod całą stopę
25.03 – wychylny pedał przyspieszenia
25.04 – przyspieszenie sterowane ręcznie
25.05 – przyspieszenie sterowane kolanem
25.06 – serwoprzyspieszacz (elektroniczny, pneumatyczny)
25.07 – pedał przyspieszenia po lewej stronie pedału hamulca
25.08 – pedał przyspieszenia po lewej stronie
25.09 – składany lub odkręcany pedał przyspieszenia za przegrodą
Kod 30 – wspólne modyfikacje układów hamowania i przyspieszenia
30.01 – pedały równoległe
30.02 – pedały na tym samym lub prawie na tym samym poziomie
30.03 – przesuwne pedały hamowania i przyspieszenia
30.04 – pedały hamowania i przyspieszenia z przesuwem i szyną
30.05 – składane lub odkręcane pedały hamowania i przyspieszenia
30.06 – wypiętrzona podłoga
30.07 – przegroda z boku pedału hamulca
30.08 – przegroda na protezę lub szynę z boku pedału hamulca
30.09 – przegroda pod pedałami hamowania i przyspieszenia
30.10 – podparcie pięty lub nogi
30.11 – elektryczne sterowanie hamowaniem i przyspieszaniem
Kod 35 – modyfikacje urządzeń sterowania (przełączniki świateł, wycieraczki szyby przedniej, spryskiwacz, sygnał dźwiękowy, kierunkowskazy)
35.01 – urządzenia sterowania obsługiwane bez negatywnego wpływu na kierowanie i obsługę
35.02 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów (w tym gałek, dźwigni)
35.03 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów lewą ręką
35.04 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów prawą ręką
35.05 – urządzenia sterowania obsługiwane bez konieczności puszczenia kierownicy i akcesoriów ze wspólnymi mechanizmami hamowania i przyspieszenia
Kod 40 – modyfikacje w układzie kierowniczym
40.01 – zwykły układ kierowniczy ze wspomaganiem
40.02 – układ kierowniczy z aktywnym wspomaganiem
40.03 – układ kierowniczy z systemem rezerwowym (sprzężeniem zwrotnym)
40.04 – wydłużona kolumna kierownicy
40.05 – zmodyfikowana kierownica (grubszy lub cieńszy przekrój koła kierownicy, kierownica o mniejszej średnicy)
40.06 – wychylne koło kierownicy
40.07 – pionowe koło kierownicy
40.08 – poziome koło kierownicy
40.09 – kierowanie nożne
40.10 – alternatywny system kierowniczy (drążek)
40.11 – gałka na kierownicy
40.12 – szyna ortopedyczna ręki na kole kierownicy
40.13 – ze stawem szynowym
Kod 42 – modyfikacje lusterka wstecznego (lusterek)
42.01 – zmodyfikowane zewnętrzne lusterko prawe lub lewe
42.02 – zewnętrzne lusterko na wysięgniku
42.03 – dodatkowe zewnętrzne lusterko pozwalające na obserwację ruchu
42.04 – panoramiczne wewnętrzne lusterko
42.05 – lusterko do obserwacji martwych pól
42.06 – elektrycznie sterowane zewnętrzne lusterko (lusterka)
Kod 43 – modyfikacje fotela kierowcy
43.01 – fotel kierowcy na dobrej wysokości obserwacyjnej i w normalnej odległości od kierownicy i pedałów
43.02 – fotel kierowcy dostosowany do kształtu ciała
43.03 – fotel kierowcy z oparciem bocznym stabilizującym pozycję
43.04 – fotel kierowcy z podłokietnikiem
43.05 – wydłużone szyny prowadzące fotela kierowcy
43.06 – zmodyfikowany pas bezpieczeństwa
43.07 – pas bezpieczeństwa szelkowy
Kod 44 – modyfikacje motocykli i motorowerów (obowiązkowe stosowanie subkodów)
44.01 – hamulec z pojedynczym sterowaniem
44.02 – zmodyfikowany hamulec ręczny
44.03 – zmodyfikowany hamulec nożny
44.04 – zmodyfikowana rączka przyspieszenia
44.05 – ręczna zmiana biegów i ręczne sprzęgło
44.06 – zmodyfikowane lusterko (lusterka) wsteczne
44.07 – zmodyfikowane wskaźniki kontrolne (kierunkowskazy, lampy hamulca)
44.08 – wysokość siedzenia pozwalająca kierowcy na oparcie dwóch stóp na ziemi jednocześnie w pozycji siedzącej
Kod 45 - wyłącznie motocykle z koszem
Kod 50 - dla określonego pojazdu lub nadwozia (numer identyfikacyjny pojazdu, VIN)
Kod 51 - dla określonego pojazdu lub tablicy rejestracyjnej (numer rejestracyjny pojazdu, VRN)
Kod 70 - wymiana prawa jazdy wydanego za granicą
Kod 71 - wtórnik prawa jazdy numer (wydany w przypadku utraty oryginalnego dokumentu)
Kod 72 - ograniczenie kategorii A do kategorii A1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 73 - ograniczenie kategorii B do kategorii B1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 74 - ograniczenie kategorii C do kategorii C1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 75 - ograniczenie kategorii D do kategorii D1 w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 76 - ograniczenie kategorii CE do kategorii C1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 77 - ograniczenie kategorii DE do kategorii D1E w odniesieniu do konkretnych pojazdów
Kod 78 – wyłącznie pojazdy z automatyczną skrzynią biegów
Kod 79 - ograniczone do pojazdów, które spełniają wymogi specyfikacji wskazanej w nawiasach, w kontekście zastosowania art. 10 ust. 1 dyrektywy 91/439/EWG (wyłącznie motocykle trójkołowe),
Kod 95 - potwierdzenie posiadania świadectwa kwalifikacji zawodowej
Kod 96 - wymiana prawa jazdy kategorii B, na prawo jazdy kategorii B z rozszerzeniem do kierowania zespołem pojazdów o DMC przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 4,25 t,
Kod 100 – kody krajowe, ważne jedynie w odniesieniu do ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Kod 101 - wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu
Kod 102 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B prawa jazdy
Kod 103 - wymiana uzyskanego przed dniem 1 lipca 1999 r. prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B prawa jazdy
Kod 104 - wymiana prawa jazdy kategorii M z ograniczeniem do kierowania tylko pojazdami wolnobieżnymi
Kod 105 - wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej z ograniczeniem do kierowania tylko trolejbusami
Kod 106 - zakaz w zakresie kategorii B prawa jazdy przy posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D prawa jazdy
Kod 107 - wymagane dostosowanie pojazdu do rodzaju schorzenia