17.04.2020

Koronawirus “zamroził” wyjazdy z Warszawy? Wizualizacja danych

Jak informacje o koronawirusie wpłynęły na przemieszczanie się ludzi w obrębie kraju? Czy kierowcy faktycznie zostali w domach? To krótkie badanie obnaża prawdę o przejazdach autem w dobie pandemii związanej z koronawirusem. Pod lupę specjalistów trafił obszar, który ma najwięcej zakażeń w kraju. 

Marzec 2020 r. z pewnością przejdzie do historii z pandemią koronawirusa w roli głównej. W województwie mazowieckim zawrzało już 8 marca, kiedy to potwierdzono dwa pierwsze przypadki zakażenia w Warszawie. Czy ta informacja wpłynęła znacząco na przemieszczanie się ludzi z tego miasta? A może dopiero po ogłoszeniu stanu zagrożenia epidemiologicznego w Polsce nastąpiły widoczne zmiany w ruchu? 

- System Yanosik pozwala na analizę anonimowych danych w wielu płaszczyznach. Tym razem postanowiliśmy przeanalizować przejazdy z Warszawy, w której odnotowanych jest najwięcej zakażonych osób na koronawirusa wśród miast wojewódzkich w Polsce. W badaniu ujęliśmy wszystkie piątki marca i pierwszy piątek kwietnia, dzięki czemu widać jak zmieniły się tendencje w przejazdach - komentuje Magda Zglińska, Yanosik. 

Czy informacja o zakażeniu zmroziła mieszkańców Warszawy i zaprzestali oni wyjazdów poza jej granice? Zmiany w przemieszczaniu się kierowców prezentuje poniższa animacja oraz grafiki. Kolorem czarnym zaznaczono gminy, do których kierował się największy ruch, jaśniejszy kolor oznacza mniejszą częstotliwość wyjazdów. 

 

- Znaczny spadek w wyjazdach z Warszawy widać w pierwszych tygodniach epidemii. Dopiero pod koniec miesiąca sytuacja nieco się stabilizuje i częstotliwość wyjazdów jest mniej więcej na podobnym poziomie. Statystyki z trzeciego kwietnia dodatkowo potwierdzają, że próg wyjazdów ze stolicy został maksymalnie ograniczony. Tego dnia odnotowano minimalnie niższą wartość niż w piątek tydzień wcześniej - komentuje Magda Zglińska, Yanosik. - Porównując liczbę wyjazdów szóstego marca, kiedy to były pierwsze podejrzenia koronawirusa w Polsce, z trzecim kwietnia okazuje się, że łączna liczba wyjazdów ze stolicy spadła praktycznie o połowę: z około 48 tys. do 24 tys. - dodaje. 

Na szczególną uwagę zasługują takie miasta jak Łódź, Radom, Lublin czy nawet Kraków, które w pierwszych tygodniach marca znajdują się wysoko w “rankingu” miejsc docelowych kierowców z Warszawy. Częstotliwość wyjazdów do tych miejsc jest podobna jak do gmin będących w bliskiej odległości od stolicy Polski. Z tygodnia na tydzień widać jak zmienia się tendencja i podróże do tych miast “topnieją”. 

 

 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
09.08.2021

Czwarta fala pandemii to już pewnik? Nie chcemy transportu publicznego, stawiamy na własny. Sprawdziliśmy, czy to prawda

Już coraz głośniej mówi się o nadejściu kolejnej fali pandemii koronawirusa. Pierwsze prognozy specjalistów zakładały, że pojawi się dopiero jesienią w Polsce, lecz obecnie wspomina się już o połowie sierpnia. Powoduje to wzmożone zainteresowanie zakupem samochodu używanego, gdyż nikt już nie chce być ograniczony w przemieszczaniu się, przez obostrzenia rządowe. Sprawdziliśmy, czy Polacy boją się transportu publicznego i faktycznie decydują się na zakup własnego samochodu oraz jak wygląda natężenie ruchu w miastach.
21.06.2021

Nowa funkcja w Yanosik - zatankujesz bez obaw. Sprawdzone paliwo przez UOKiK w aplikacji

Codziennie do baków samochodowych wlewane są hektolitry paliwa. Jednak czy na pewno jest ono dobrej jakości? Na jakich stacjach zatankujemy auto bez obaw? Na to pytanie odpowiada Yanosik, który właśnie wprowadził nową funkcję. Od teraz chroni portfele kierowców nie tylko przed mandatami, ale też przed skutkami zatankowania paliwa złej jakości. W aplikacji sprawdzimy bowiem czy dana stacja przeszła pozytywnie kontrolę UOKiK.
15.04.2020

Kierowcy skazani na fast fooda? To zależy od rodzaju drogi

Czy poruszając się po autostradach kierowcy mają szansę zjeść tradycyjny obiad czy skazani są na jedzenie typu fast food? Jak wygląda infrastruktura gastronomiczna na przy głównych trasach w Polsce? Czy są różnice w serwowaniu posiłków w zależności od rodzaju drogi? Specjaliści z systemu Yanosik prześwietlili polskie drogi i ich zaplecze restauracyjne. Wyniki mogą być zaskakujące.