25.04.2022

Motocykliści jeżdżą bezpieczniej? Sprawdzamy!

Sezon motocyklowy trwa, a to oznacza, że na trasie będziecie widzieć coraz więcej jednośladów. Jak co roku, ich bezpieczeństwo może być zagrożone przez nieuważność kierowców aut osobowych. Statystyki polskiej policji jasno wykazują, że to właśnie kierowcy osobówek powodują najwięcej wypadków drogowych, w których ofiarami są motocykliści. Ci drudzy jeżdżą znacznie bezpieczniej.

 

Jest coraz więcej motocykli na drogach🏍

Liczba motocykli z naszym kraju, z roku na rok, wzrasta. W 2021 roku, w porównaniu z 2012 rokiem, policja odnotowała wzrost liczby motocykli o 158%. W ubiegłym roku zarejestrowanych motocykli było 1 749 697 sztuk, dwa lata temu 1 669 138 sztuk, a trzy lata temu 1 587 031 sztuk.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku ich liczba zwiększyła się o 4 960 nowe rejestracje. To więcej o 40,2% niż w tym samym okresie w 2021 roku. Co ciekawe – 2 828 nowych motocykli jest zasilanych benzyną, a 72 są całkowicie elektryczne.

Z roku na rok, rośnie popularność motocykli elektrycznych, podobnie jak samochodów elektrycznych. W marcu ubiegłego roku motocykli zeroemisyjnych zarejestrowano zaledwie 47 sztuk, w tym roku liczba nowych rejestracji elektrycznych jednośladów wzrosła o 188%, dając 72 zarejestrowane pojazdy tej kategorii – komentuje Julia Langa, Yanosik Podobnie wygląda sytuacja w kategorii motorowerów. W marcu tego roku zarejestrowano 239 elektrycznych motorowerów, a więc o 23,2% więcej niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku – dodaje.

Motocykliści jeżdżą bezpieczniej?

W 2021, według statystyki polskiej policji z podziałem na pojazd pojazd sprawcy kategoriali 694 wypadki drogowe, a motocykliści zarządcy się na motocyklach o dokonaniu 125 cm3 – 176 pojazdów. Dla porównania, wypadek aut osobowych spowodowali 15 066 wypadków.

O wypadkach drogowych mówi się wtedy, gdy dochodzi do zdarzenia, w którym są poszkodowani. W przypadku zwykłych kolizji nie trzeba wzywać policji na miejsce zdarzenia, a nikomu nie stała się krzywda. Według statystyk polskiej policji, w 2021 roku motocykliści ze swojej winy doprowadzili do 694 wypadków, w których zginęło 115 osób, a 658 zostało rannych. Najczęściej ofiarami wypadków drogowych są niestety piesi, jednak w przypadku motocyklistów w wyniku najechania na pieszego, ucierpiało 30 osób, z czego 4 zostały zabite– komentuje Julia Langa, Yanosik

W 2021 roku kierujący motocyklem spowodowali również 15 wypadków drogowych, w których zostali poszkodowani rowerzyści.

Bezpieczeństwo motocyklistów na drogach jest zagrożone?👮‍♂

W roczniku wypadkach motocyklistów powołanych w 250, których drogowych, w których 207 osobach drogowych, śmierćem poniosło, a wraz z nimi również 0 motocyklem, 8 motocykli. 1 706 motocyklistów rannych az nimi również 178.  

Najczęściej do wypadków drogowych z udziałem motocyklistów dochodzi w pełni sezonu motocyklowego, a więc od czerwca do sierpnia. Potwierdzają to również statystyki polskiej policji, z których wynika, że w czerwcu ubiegłego roku doszło do 405 wypadków, w lipcu 367, a sierpniu 295. Sezon letni to idealna pora dla motocyklistów, którzy często organizują sobie wycieczki turystyczne, korzystając z warunków atmosferycznych. Naturalnym zjawiskiem jest to, że po zakończeniu października do marca nie widać na trasie motocykli, a tym samym nie dochodzi do wypadków z ich udziałem – komentuje Julia Langa, Yanosik

Liczba wypadków, w porównaniu do 2020 roku, zmniejszyła się o 25, zginęło w nich mniej o 29 osób, lecz wzrosła liczba rannych o 5 osób.

Najwięcej wypadków motocyklistów jest z winy kierowców

Niektórym kierowcom z trudem przychodzi akceptacja widoku motocyklistów na swoim pasie, a inni z kolei kulturalnie zjeżdżają na krawędź pasa, aby zrobić dla nich więcej miejsca. Faktem jest, że do 50,9% wypadków drogowych, w których poszkodowani są motocykliści lub ich pasażerowie, dochodzi z powodu innych użytkowników dróg – najczęściej z winy kierujących autem osobowym.

W ubiegłym roku to właśnie kierujący pojazdem osobowym spowodowali 898 wypadków drogowych, w których poszkodowanymi byli motocykliści. 64 z nich zginęło, a 873 zostało rannych.

Do najczęstszych powodów tych wypadków drogowych zalicza się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowy manewr skrętu, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu oraz nieprawidłowe wyprzedzanie.

Najczęstszymi błędami kierowców, na trasie natrafiają na motocyklistów, jest nie patrzenie w lusterka oraz zajeżdżanie drogi. Bardzo często zdarza się, że kierowca nie potrafi potrafić ocenić prędkość sięgania motocykla, w sytuacji wymuszenia pierwszeństwa przez kierowanie kierowaniem, motocykl nie ma żadnych możliwości, jeśli chodzi o jego kierowca nie zareaguje dostatecznie szybko. A motocyklistyka motocyklisty przy dużej prędkości może się skończyć tragicznie, ponieważ nie jest w produkcie nadem, jak kierowca auta przejazdu – komentarze Julia Langa, Yanosik

Bardzo ważne jest zachowanie odpowiedniego odstępu pomiędzy pojazdem osobowym, a motocyklem. W tym przypadku powinien być on znacznie dłuższy, niż pomiędzy autami osobowymi. Trzeba mieć na uwadze, że kierowca motocykla zanim wciśnie klamkę hamulca, to wpierw może zwolnić redukcję przełożeń, a więc manewr hamowania nie będzie od razu widoczny dla kierowców osobówki i może nie zdążyć na niego odpowiednio zareagować.

Dlaczego motocykliści doprowadzają do wypadków?🚘

W ubiegłym roku, wypadki drogowe powstałe z winy motocyklistów, były spowodowane w głównej mierze przez niedostosowanie prędkości do warunków, nieprawidłowe wyprzedzanie, a także niezachowanie bezpiecznej odległości i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu.

Najczęściej sprawcami byli osoby młode, w wieku od 25 do 39 lat. Z ich winy w 2021 roku miały miejsce 374 wypadki, co stanowi aż 43% ogólnej liczby wypadków drogowych spowodowanych przez motocyklistów. Zginęły w nich 64 osoby, a 351 zostało rannych.

Motocykliści na trasie powinni pamiętać przede wszystkim o swojej widoczności oraz prędkości jazdy. Rozpędzeni nie są dobrze widoczni dla kierowców aut osobowych, którym trudno ocenić dzielący ich dystans. Ponadto, bardzo ważnym jest to, że by kierujący motocyklem przewidywał to, co się dzieje na trasie oraz zachował zasadę ograniczonego zaufania. Zwłaszcza, że wielu kierowców może nie zauważyć motocykla w swoim lusterku, a także nie zdążyć odpowiednio zareagować – mówi Julia Langa, Yanosik 

Na polskich drogach już od pierwszych dni wiosennych widoczni są motocykliści. Sezon zaczyna się właśnie wiosną, a niektórym kierowcom trudno przyzwyczaić się do widoku jednośladów na drodze po zimie. To niestety często kończy się wypadkami drogowymi, które w przypadku motocyklistów są najczęściej tragiczne w skutkach.

Dlatego też apelujemy do Was kierowcy – miejcie na uwadze motocykle na trasie, zwłaszcza że pogoda robi się coraz ładniejsza i będzie ich coraz więcej. Korzystajcie z lusterek i zachowujcie odpowiednią odległość od motocykli.

Motocyklistom z kolei przypominamy, żeby zawsze dostosowywali prędkość jazdy do warunków (wiemy, że lubicie rozpędzać swoje maszyny!) i byli jak najlepiej widoczni na trasie (odblaski to nie obciach, a bezpieczeństwo!).

Szerokich tras! 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic