Odcinkowe pomiary prędkości (OPP) to jedno z najbardziej skutecznych rozwiązań w walce z nadmierną prędkością na drogach. Obecnie w Polsce działają 62 urządzenia, ale już zapowiedziano rozbudowę tej sieci. Postanowiliśmy dokładnie przeanalizować stan OPP w naszym kraju i przygotowaliśmy raport, w którym zdradzamy najczęściej potwierdzane przez Was lokalizacje tych urządzeń, odcinki o największym natężeniu ruchu, a także pokazujemy, jak nasza nowa funkcja w aplikacji Yanosik wspiera Was w bezpiecznej i przepisowej jeździe.
Ile odcinkowych pomiarów prędkości działa w Polsce?
W naszej aplikacji znajdziecie informacje o 71 odcinkowych pomiarach prędkości, choć nie wszystkie z tych punktów są aktywne.
Zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, obecnie w Polsce działają 62 urządzenia, które monitorują średnią prędkość na wyznaczonych odcinkach dróg.
Co ciekawe, według naszych statystyk, przez odcinkowe pomiary prędkości dziennie przejeżdża ponad 27 tysięcy użytkowników aplikacji Yanosik. Na jeden punkt przypada średnio dziennie 384 unikalnych kierowców dziennie.
Gdzie jest najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości?
Eksperci z naszego zespołu zebrali dane o rozmieszczeniu odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce, aby ułatwić Wam podróże.
Najwięcej takich urządzeń znajdziecie w województwie mazowieckim, gdzie działa aż 13 OPP. Pomiary są rozlokowane m.in. w powiatach białobrzeskim, grójeckim, makowskim, mińskim, otwockim, pruszkowskim, sochaczewskim, warszawskim zachodnim, wołomińskim, wyszkowskim i żyrardowskim. W samej Warszawie znajdują się dwa punkty: na drodze ekspresowej S8 między węzłami Warszawa Zachód i Bemowo oraz na trasie S2 w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy.
Na drugim miejscu pod względem liczby urządzeń znalazły się województwa podkarpackie, łódzkie i śląskie – każde z nich posiada po 9 OPP.
Natomiast, najmniej odcinkowych pomiarów prędkości znajduje się w województwach świętokrzyskim (1), opolskim (2), podlaskim (2), warmińsko-mazurskim (2), małopolskim (2) oraz zachodniopomorskim (2).
Najczęściej potwierdzane odcinkowe pomiary prędkości przez kierowców
Sprawdziliśmy, które odcinkowe pomiary prędkości w Polsce cieszą się największą liczbą potwierdzeń od użytkowników aplikacji Yanosik.
Wyniki wskazują, że liderem jest OPP na drodze S7, na 14-kilometrowym odcinku Białobrzegi–Nowy Gózd, który został uruchomiony w czerwcu 2023 roku. Ten odcinek szybko zyskał uwagę kierowców, którzy regularnie potwierdzają jego obecność w systemie.
Drugie miejsce zajmuje odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie A4, między węzłami Kąty Wrocławskie i Kostomłoty. Uruchomione w lipcu 2023 urządzenie jest często określane jako jedno z najbardziej aktywnych.
Na trzeciej pozycji uplasował się OPP na autostradzie A1, na odcinku Nowy Ciechocinek–Przywieczerzyn. To kolejne miejsce, które kierowcy regularnie zgłaszają w naszej aplikacji, co świadczy o dużym natężeniu ruchu na tej trasie.
Najbardziej aktywne odcinkowe pomiary prędkości w 2024 roku
Według danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, 62 działające odcinkowe pomiary prędkości w Polsce zarejestrowały od stycznia do listopada 2024 roku aż 366,2 tysiące wykroczeń. To o 69,3 tysiące więcej niż w analogicznym okresie w 2023 roku, co świadczy o zwiększonym ruchu i aktywności urządzeń na polskich drogach.
Najwięcej naruszeń w 2024 roku odnotowano na trasach objętych OPP:
Kostomłoty – Kąty Wrocławskie, gdzie zarejestrowano aż 81 529 wykroczeń,
Wyszków, z liczbą 21 874 naruszeń,
Mikołów, z wynikiem 17 397 wykroczeń,
Falęcice – Nowy Gózd, gdzie zarejestrowano 17 323 przypadki,
Skomielna Biała – Naprawa, z 17 085 wykroczeniami.
Dane z systemu Yanosik pokazują, że najwięcej użytkowników aplikacji przejeżdżało przez odcinkowe pomiary prędkości w Warszawie, m.in. na trasie między węzłami Warszawa Zachód i Bemowo, a także na Południowej Obwodnicy Warszawy (S2). Duży ruch kierowców odnotowaliśmy również na trasach S7 (Falęcice – Nowy Gózd), A4 (Kostomłoty – Kąty Wrocławskie) oraz na odcinku S8 między węzłami Głębocka i Marki.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań stosowanych w celu ograniczenia nadmiernej prędkości na drogach. System ten działa na zasadzie obliczania średniej prędkości pojazdu na podstawie czasu przejazdu między dwoma punktami kontrolnymi. OPP wykorzystuje dwie bramki – wjazdową i wyjazdową – wyposażone w kamery, które rejestrują tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Jeżeli średnia prędkość przekracza dozwolony limit o co najmniej 10 km/h, system rejestruje naruszenie, a kierowca otrzymuje mandat.
W odróżnieniu od tradycyjnych fotoradarów, które mierzą prędkość w jednym punkcie, OPP monitoruje pojazdy na całym kontrolowanym odcinku, co utrudnia manipulacje, takie jak hamowanie przed urządzeniem pomiarowym. Dzięki temu, kierowcy są zmuszeni do przestrzegania przepisów przez cały czas trwania kontroli, co wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
Nowa funkcja Yanosik – aktualna średnia prędkość na OPP
W aplikacji Yanosik pojawiła się nowa funkcja, która umożliwia śledzenie średniej prędkości podczas przejazdu przez odcinkowy pomiar prędkości.
Na mapie, w miejscu żółtego banera informującego o pozostałej długości odcinkowego pomiaru prędkości, wyświetlana jest także średnia prędkość jazdy. Jeśli poruszacie się zgodnie z przepisami, komunikat ma kolor zielony i towarzyszy mu uśmiechnięta buźka. W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości pojawia się czerwony komunikat ze smutną buźką, co natychmiast ostrzega o konieczności zwolnienia.
Przypominamy również, że za przepisowy przejazd przez OPP Yanosik nagradza użytkowników punktami w ramach grywalizacji, co pozwala na zdobywanie wyższych rang w naszym systemie. To dodatkowa motywacja do przestrzegania przepisów!
Sieć odcinkowych pomiarów prędkości w Polsce zostanie rozbudowana
Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) podpisało umowę z firmą Sprint S.A., która obejmuje dostawę i montaż 43 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości.
Wybór lokalizacji dla nowych instalacji został dokonany we współpracy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego (GITD) oraz Policją.
Na liście podstawowej znalazły się miejsca o szczególnie dużym natężeniu ruchu oraz podwyższonym ryzyku występowania wypadków, są to:
Województwo dolnośląskie
węzeł Kąty Wrocławskie - węzeł Wrocław Południe, droga A4
węzeł Wrocław Północ - węzeł Wrocław Stadion, droga A8e
węzeł Krzyżowa - węzeł Krzywa, droga A4
Województwo kujawsko-pomorskie
węzeł Pruszcz - węzeł Trzeciewiec, droga S5
Województwo lubelskie
węzeł Kurów Zachód - węzeł Nałęczów, droga S17
Województwo lubuskie
Lublin Węglin - Lublin Sławinek, droga S19
węzeł Zielona Góra Północ - węzeł Zielona Góra Południe, droga S3
Gorzów Zachód - Gorzów Południe, droga S3
Województwo łódzkie
węzeł Piotrków Trybunalski Południe - węzeł Kamieńsk, droga A1
węzeł Kutno - węzeł Piątek, droga A1
Województwo małopolskie
węzeł Kurdwanów - węzeł Wielicka, droga A4
węzeł Tarnów Centrum - MOP Jawornik, droga A4
węzeł Brzesko - węzeł Tarnów Mościce, droga A4
Województwo mazowieckie
węzeł Mińsk Mazowiecki - węzeł Janów, droga A4
węzeł Konotopa - węzeł Opacz, droga S2
węzeł Tarczyn Południe - węzeł Mszczonowska, droga S7
Garwolin Zachód - Garwolin Południe, droga S17
węzeł Radom Północ- węzeł Wolanów, droga S7
węzeł Zielonka - węzeł Wołomin (Nowy Janków), droga S8
Nadarzyn – Nadarzyn, droga S8
węzeł Opacz węzeł Puchały, droga S8
Województwo opolskie
węzeł Opole Zachód - MOP Prószków, droga A4
Województwo podkarpackie
węzeł Rzeszów Wschód - węzeł Rzeszów Zachód, droga A4
Województwo podlaskie
Kołaki - węzeł Mężenin, droga S8
Województwo pomorskie
węzeł Gdynia Chwarzno - w. Gdynia Wielki Kack, droga S7
węzeł Gdańsk Owczarnia - węzeł Gdańsk Lotnisko, droga S6
w. Karczemki - Gdańsk ul. Jabłoniowa, droga S6
węzeł Dworek - węzeł Nowy Dwór Gdański, droga S7
Województwo śląskie
węzeł Mikołowska - węzeł Murckowska, droga A4
węzeł Częstochowa Południe - węzeł Woźniki, droga A1
wysokość m. Brodowe - węzeł Mykanów, droga A1
węzeł Zabrze Północ - węzeł Zabrze Zachód, droga A1
Województwo świętokrzyskie
Kajetanów - węzeł Kielce Północ, droga S7
Województwo warmińsko-mazurskie
Rychnowo – Olsztynek, droga S7
węzeł Pasłęk Północ - węzeł Marzewo, droga S7
węzeł Rączki - węzeł Nidzica Południe, droga S7
węzeł Olsztyn Południe – Stawiguda, droga S51
Województwo wielkopolskie
węzeł Koło - węzeł Dąbie, droga A2
węzeł Poznań Zachód - węzeł Stęszew, droga S5
Województwo zachodniopomorskie
węzeł Dąbie - węzeł Rzęśnica, droga A6
Goleniów Północ – Pucie, droga S3
Parłówko – Brzozowo, droga S3
Kołobrzeg – Kołobrzeg, droga S6
Po zakończeniu realizacji planów rozbudowy, sieć odcinkowych pomiarów prędkości zarządzana przez CANARD obejmie łącznie 114 urządzeń, które będą monitorować ponad 670 km dróg w całym kraju.Zakończenie projektu przewidziano na 30 czerwca 2026 roku, a koszt instalacji 43 nowych urządzeń wyniesie około 85 milionów złotych.
Jaki mandat za przekroczenie prędkości?
Przekroczenie dopuszczalnego limitu prędkości jazdy, który obowiązuje na odcinkowym pomiarze prędkości, zakończy się mandatem:
Do 10 km/h – 50 zł mandatu oraz 1 pkt karny.
O 11-15 km/h – 100 zł mandatu oraz 2 pkt karne.
O 16-20 km/h – 200 zł mandatu oraz 3 pkt karne.
O 21-25 km/h – 300 zł mandatu oraz 5 pkt karnych.
O 26-30 km/h – 400 zł mandatu oraz 7 pkt karnych.
O 31-40 km/h – 800/1600 zł mandatu oraz 9 pkt karnych.
O 41-50 km/h – 1000/2000 zł mandatu oraz 11 pkt karnych.
O 51-60 km/h – 1500/3000 zł mandatu oraz 13 pkt karnych.
O 61-70 km/h – 2000/4000 zł mandatu oraz 14 pkt karnych.
O 71 km/h – 2500/5000 zł mandatu oraz 15 pkt karnych.
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu:
Jeśli jesteś przedstawicielem mediów, prosimy o kontakt z [email protected]