03.08.2022

Paliwo w końcu tanieje? Sprawdzamy!

Początek tego roku przyniósł ogromny stres zmotoryzowanym Polakom. Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów, zmiany w przepisach i ceny paliwa na stacjach nie wprawiały nikogo w dobry nastrój. Już w styczniu 2022 roku kierowcy musieli zapłacić za litr benzyny niecałe 6 zł, a już w czerwcu cena wzrosła powyżej 7 zł. Napięcie rosło z biegiem czasu, zwłaszcza że w wakacje miała się zakończyć tarcza antyinflacyjna, która obniżyła podatek VAT paliwa. Kierowcy spodziewali się widoki 10 zł za litr benzyny na pylonach, a tymczasem… ta zaczęła tanieć. Co się dzieje? Sprawdzamy!

 

Paliwo drożało od początku tego roku

Od stycznia do lipca tego roku najpopularniejsza benzyna 95-oktanowa podrożała na litrze o ponad 2 zł. Jeszcze więcej, bo o ponad 3 zł, zdrożał litr Pb98. Kierowcy za olej napędowy w lipcu 2022 roku płacili o ponad 2 zł więcej niż na początku roku, a za LPG o 30 groszy więcej za litr. Zmotoryzowani Polacy bali się, że koniec lipca przyniesie jeszcze wyższe ceny na stacjach benzynowych, za sprawą zniesienia tarczy antyinflacyjnej, która obniżała podatek VAT. Prognozowano, że ceny benzyny sięgną poziomu 10 zł za litr.

Przyglądaliśmy się cenom paliw już od początku tego roku i tak samo, jak polscy kierowcy, obawialiśmy się ogromnych podwyżek w sierpniu. Obecnie jednak sytuacja ma się znacznie lepiej i już z końcem lipca widoczne były obniżki na stacjach benzynowych. Wzrosty cen paliw znacznie wpłynęły na zachowania kierowców, którzy może i nie jechali oszczędniej w trasie, ale za to rozpędzali się znacznie wolniej przy wyruszeniu w nią, co stanowi jedną z zasad ekonomicznej jazdy. Według naszych danych średnie prędkości jazdy w ciągu 10 sekund od włączenia silnika spadły w tym roku o prawie 1km/h - mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Paliwo jest tańsze, ale nie tak jak rok temu

W 2021 roku, w sezonie wakacyjnym, ceny paliw nie były tak wysokie jak obecnie. Ci, którzy tankowali LPG płacili o 22% mniej, za diesla od 22 do 39% mniej, Pb95 o 28% mniej, a Pb98 o 36%. Obecnie nie jest najgorzej, ceny paliw spadły od początku wakacji o 0,61 zł za litr benzyny 95-oktanowej, o 0,49 zł za litr Pb98, o 0,36 zł za litr ON i o 0,20 zł za litr LPG. Może i tempo obniżek na stacjach benzynowych nie jest dynamiczne, ale w świetle prognoz z lipca, gdy podejrzewano, że podwyżki mogą sięgnąć nawet 2-3 zł w przypadku benzyny, to dobra wiadomość.

A dodatkowo, w pierwszym tygodniu sierpnia, ceny benzyny mogą jeszcze spaść! W przypadku Pb95 litr ma kosztować 7,17-7,32 zł, Pb98 7,84-8,02 zł/l, ON 7,47-7,59 zł/l, a LPG 3,33-3,42 zł/l.

To bardzo dobra wiadomość dla wszystkich kierowców. Systematycznie docierały do nas wiadomości, w jaki sposób można choć trochę zredukować spalanie na trasie, aby koszt wyjazdu autem na wakacje nie przerósł samego kosztu pobytu w hotelu. Odpowiadaliśmy kierowcom, by stosowali zasady ekonomicznej jazdy, a także sprawdzali ceny paliw, które znajdują się na ich trasie. W Yanosiku mamy możliwość podglądu cen na stacjach, rodzajów gniazd ładowania pojazdów elektrycznych oraz jakości paliw, które są potwierdzone przez UOKiK - informuje Andrzej Mejer, Yanosik

Wszystko może się zmienić… przez koronawirusa

Analizując obecną sytuację na stacji paliw nie można zapomnieć o widmie kolejnej fali pandemii, która może być spowodowana nowymi wariantami koronawirusa. Jeśli w tym roku, w sezonie jesienno-zimowym, ponownie wzrośnie liczba zachorowań na COVID-19, to z pewnością odbije się to na sytuacji gospodarczej Polski i nie tylko.

Już w trakcie pierwszej fali epidemii ceny paliw znacznie spadły, co ucieszyło kierowców. Mimo wszystko, w obliczu wprowadzonych ograniczeń względem mobilności, niewielu zmotoryzowanych Polaków miało w ogóle szansę by skorzystać z tej okazji.

W marcu 2020 roku średnia cena za litr Pb95 wynosiła 3,99-4,30 zł, Pb98 4,49-4,70 zł, ON 4,30-4,55 zł, LPG 1,97-2,06 zł. Czy takie ceny mogą się jeszcze pojawić na pylonach?

W tym roku, w czerwcu, w Chinach odnotowano najniższy od czterech lat poziom importu ropy naftowej (8,75 mln baryłek dziennie). Liczba przypadków zakażeń koronawirusem wciąż rośnie w tym obszarze, a do tego pojawiają się nowe odmiany patogenu, które znów mogą się rozprzestrzenić po całym świecie. A to z pewnością zmieni ceny ropy na globalnym rynku.

Zwłaszcza, że uprzednio wprowadzenie ograniczeń w Chinach znacznie zaszkodziło popytowi na ropę naftową, tym samym obniżając jej ceny.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic