Przejście sugerowane to mniej znane pojęcie w polskich przepisach ruchu drogowego, które może wywoływać pewne wątpliwości zarówno wśród kierowców, jak i pieszych. Dowiedzcie się, czym jest przejście sugerowane, jakie przepisy go dotyczą oraz jak bezpiecznie z niego korzystać, aby zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo.
Czym jest przejście sugerowane?
Przejście sugerowane, to rodzaj infrastruktury drogowej, która wskazuje miejsce do bezpiecznego przekraczania jezdni przez pieszych, jednak nie posiada formalnego statusu przejścia dla pieszych, takiego jak oznakowane "zebra" na jezdni.
W Polsce, przejścia sugerowane są często stosowane na drogach wewnętrznych, na osiedlach mieszkaniowych czy w miejscach, gdzie formalne oznakowanie przejścia dla pieszych nie jest wymagane przez przepisy.
Zgodnie z polskimi przepisami ruchu drogowego, przejście sugerowane nie ma takich samych uprawnień jak formalne przejście dla pieszych. Kierowcy nie mają obowiązku zatrzymywania się przed przejściem sugerowanym, a piesi nie mają tam pierwszeństwa. Przepisy jednak nakładają na kierowców obowiązek zachowania szczególnej ostrożności w miejscach, gdzie mogą się pojawić piesi, w tym na przejściach sugerowanych. Piesi natomiast powinni zachować ostrożność i upewnić się, że mogą bezpiecznie przejść przez jezdnię.
Przejścia sugerowane są zazwyczaj oznakowane w sposób, który wskazuje na możliwość przekraczania jezdni, na przykład poprzez zastosowanie innego koloru nawierzchni, kostki brukowej czy specjalnych znaków poziomych. W niektórych przypadkach mogą być również oznakowane znakami pionowymi, które informują kierowców o możliwości napotkania pieszych w danym miejscu.
Jakie są przepisy dotyczące przejść sugerowanych w Polsce?
Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, „przejście sugerowane, to nieoznakowane, dostosowanie technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych”.
Ta sama ustawa informuje, że „przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu”.
Oznacza to, że piesi mogą przechodzić przez jezdnię poza przejście dla pieszych, jeśli odległość od niego jest większa niż 100 metrów. Możliwe jest również przejście na skrzyżowaniu, nawet w odległości poniżej 100 metrów od wyznaczonego przejścia dla pieszych. Trzeba jednak pamiętać, że w takiej sytuacji pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami i powinien zmierzać najkrótszą drogą przez jezdnię.
Wyjątkiem jest droga dwujezdniowa w obszarze zabudowanym, na której nie wolno tego robić.
Jaka kara za nieprawidłowe przejście przez jezdnię dla pieszego
Jeśli pomylicie się w kwestii przejścia sugerowanego, wówczas możecie zostać ukarani mandatem w wysokości 50 zł.
Z kolei, za wchodzenie na jezdnię bezpośrednio pod jadący pojazd w miejscach innych niż przejścia dla pieszych będzie kosztować 200 zł.
Trzeba również pamiętać o tym, aby nie używać telefonu podczas przechodzenia przez przejście, zarówno oznakowane, jak i to sugerowane. W innym przypadku, pieszy może otrzymać mandat w wysokości 300 zł.
Różnice między przejściem sugerowanym a przejściem dla pieszych
Przejścia sugerowane i przejścia dla pieszych różnią się w kilku aspektach, które mają wpływ na zachowanie kierowców i pieszych oraz regulacje prawne związane z ich użytkowaniem:
Status prawny - przejście dla pieszych to miejsce wyznaczone na jezdni, oznaczone znakami drogowymi (znak D-6) i malowaniem (zebra), gdzie piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przed pojazdami. Kierowcy muszą zatrzymać się i ustąpić pierwszeństwa pieszym. Z kolei, przejście sugerowane to miejsce na jezdni, które nie jest formalnie oznaczone jako przejście dla pieszych. Nie ma znaków drogowych ani malowania, które by je definiowały. Piesi mogą z niego korzystać, ale nie mają pierwszeństwa przed pojazdami. Kierowcy nie są zobowiązani do ustąpienia pierwszeństwa pieszym, chociaż powinni zachować ostrożność.
Oznakowanie - przejście dla pieszych jest wyraźnie oznaczone znakami pionowymi (D-6) i poziomymi (pasami na jezdni). Przejście sugerowane nie ma formalnych znaków drogowych i malowania na jezdni.
Pierwszeństwo – na przejściu dla pieszych piesi mają pierwszeństwo, a kierowcy są zobowiązani do ustąpienia im. Na przejściu sugerowanym, piesi nie mają pierwszeństwa, kierowcy nie są zobowiązani do ustąpienia im, ale powinni zachować szczególną ostrożność.
Lokalizacja - przejście dla pieszych zazwyczaj znajduje się w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych, takich jak skrzyżowania, szkoły, przystanki komunikacji miejskiej. Przejście sugerowane może znajdować się w miejscach mniej oczywistych, jest często używane przez pieszych ze względu na wygodę lub brak formalnych przejść w pobliżu.
Bezpieczeństwo - przejście dla pieszych zapewnia większe bezpieczeństwo pieszym dzięki wyraźnemu oznakowaniu i pierwszeństwu. Przejście sugerowane jest mniej bezpieczne dla pieszych, ze względu na brak oznakowania i brak pierwszeństwa, co wymaga większej ostrożności zarówno od pieszych, jak i kierowców.
Przepisy - przejście dla pieszych reguluje Kodeks drogowy, który nakłada obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pieszym. Przejście sugerowane nie jest formalnie uregulowane w Kodeksie drogowym w sposób bezpośredni, ale obowiązują ogólne zasady ostrożności i bezpieczeństwa.
Bezpieczne korzystanie z przejść sugerowanych - wskazówki dla kierowców
Również kierowcy powinni przestrzegać kilku zasad, w okolicy przejścia sugerowanego, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego.
Przede wszystkim, zbliżając się do przejścia sugerowanego, zawsze należy zwrócić szczególną uwagę na otoczenie i sprawdzić, czy nie zbliżają się piesi, zwłaszcza dzieci, osoby starsze lub osoby z niepełnosprawnościami, które mogą być mniej widoczne lub potrzebować więcej czasu na przejście.
W okolicy przejścia sugerowanego należy zwolnić. Niższa prędkość daje więcej czasu na reakcję w razie niespodziewanego wtargnięcia pieszego na jezdnię.
Ważne jest także zachowanie bezpiecznej odległości od pojazdów poprzedzających, aby mieć więcej czasu na reakcję, gdyby zatrzymały się one przed przejściem sugerowanym.
W warunkach ograniczonej widoczności, takich jak mgła, deszcz czy zmierzch, należy włączyć światła mijania, aby być bardziej widocznym dla pieszych.
Przejścia sugerowane mogą być oznakowane specjalnymi znakami lub różnić się nawierzchnią. Trzeba zwracać dużą uwagę na te oznaczenia, które mogą wskazywać na możliwość napotkania pieszych.
Choć piesi nie mają pierwszeństwa na przejściach sugerowanych, mogą nieświadomie wejść na jezdnię. Dlatego, należy być przygotowanym na zatrzymanie się, aby uniknąć potencjalnego wypadku.
Przypominamy również o używaniu kierunkowskazów, celem poinformowania innych kierowców o swoich zamiarach, szczególnie przy zbliżaniu się do przejść sugerowanych, gdzie piesi mogą być mniej spodziewani.
Należy także pamiętać, że w sytuacji, w której pieszy przechodzi przez jezdnię na skrzyżowaniu, to pojazd skręcający w tę jezdnię, musi mu ustąpić pierwszeństwa. Reguluje to przepis „kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża”.