17.02.2025

Przepisy o pieszych w Polsce – co każdy kierowca powinien wiedzieć?

Strona głównaBlog YanosikPrzepisy o pieszych w Polsce – co każdy kierowca powinien wiedzieć?

Bezpieczeństwo na drogach wymaga uwagi zarówno ze strony kierowców, jak i samych pieszych. W Polsce obowiązują precyzyjne przepisy regulujące zasady pierwszeństwa, poruszania się pieszych oraz zachowania kierowców w ich pobliżu. Sprawdźcie najważniejsze zasady, które każdy kierowca powinien znać.

Piesi na drodze – jakie mają prawa i obowiązki?

Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 Nr 98 poz. 602 z późn. zm.), piesi na drodze mają określone prawa i obowiązki. Najważniejsze zapisy z rozdziału 2 od artykułu 11. do 15a. wskazują, że piesi są zobowiązani do korzystania z chodników lub dróg dla pieszych, a w przypadku ich braku – z pobocza (art. 11 ust. 1), a gdy pobocze również nie jest dostępne, piesi mogą poruszać się jezdnią, ale wyłącznie jej lewą stroną (art. 11 ust. 2), co umożliwia obserwowanie nadjeżdżających pojazdów.

Piesi poruszający się po drodze po zmroku poza obszarem zabudowanym muszą nosić elementy odblaskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu (art. 11 ust. 4a). Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować mandatem, ponieważ brak widoczności znacząco zwiększa ryzyko wypadków.

Zgodnie z art. 14 ustawy pieszym nie wolno wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, co mogłoby zmusić kierowcę do gwałtownego hamowania,

Na przejściach dla pieszych piesi mają pierwszeństwo (art. 13 ust. 1a), jednakże muszą korzystać z nich w sposób rozsądny i ostrożny. Art. 14 ust. 8 zabrania pieszym korzystania z telefonów komórkowych lub innych urządzeń elektronicznych w sposób, który ogranicza ich zdolność do obserwowania otoczenia, szczególnie podczas wchodzenia na przejście.

Nieprzestrzeganie tych zasad wiąże się z konsekwencjami prawnymi przewidzianymi w Kodeksie wykroczeń. Na przykład, art. 86 § 1 Kodeksu wykroczeń wskazuje, że piesi, którzy swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem na drodze stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa, mogą zostać ukarani mandatem.

Dlatego znajomość przepisów oraz ich przestrzeganie jest bardzo ważne zarówno dla pieszych, jak i dla kierowców, aby zapewnić wszystkim uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo.

Kiedy pieszy ma pierwszeństwo na przejściu?

Zgodnie z art. 13 ust. 1a ustawy Prawo o ruchu drogowym, piesi mają pierwszeństwo na przejściu dla pieszych, co oznacza, że kierowcy zbliżający się do przejścia są zobowiązani ustąpić pieszym, którzy znajdują się już na pasach lub na nie wchodzą.

Dodatkowo art. 26 ust. 1 podkreśla obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców zbliżających się do przejścia, a także zmniejszenia prędkości, aby umożliwić pieszym bezpieczne przejście.

Jednak piesi nie mogą wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd, co wynika z art. 14 ust. 1. Takie zachowanie mogłoby zmusić kierowcę do gwałtownego hamowania lub stworzyć zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Warto również pamiętać, że piesi mają pierwszeństwo tylko na wyznaczonych przejściach. W innych miejscach muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom, zgodnie z art. 13 ust. 1. Wyjątkiem są sytuacje, gdy piesi korzystają z chodnika lub drogi dla pieszych – wówczas pojazdy muszą ustąpić im pierwszeństwa podczas wjazdu na te obszary.

Kodeks wykroczeń (art. 86 § 1) przewiduje kary zarówno dla kierowców, którzy nie ustąpią pierwszeństwa pieszym na przejściu, jak i dla pieszych, którzy nie przestrzegają zasad korzystania z przejść, narażając innych na niebezpieczeństwo. Odpowiednie zachowanie obu stron jest ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze i zmniejszenia liczby wypadków z udziałem pieszych.

Strefa zamieszkania – jakie przepisy obowiązują kierowców i pieszych?

Strefa zamieszkania, określona w art. 2 pkt 16 ustawy Prawo o ruchu drogowym, to obszar, na którym obowiązują szczególne zasady bezpieczeństwa i priorytetu dla pieszych. Zgodnie z art. 11 ust. 5, piesi w strefie zamieszkania mają prawo poruszać się całą szerokością drogi, a kierowcy są zobowiązani ustąpić im pierwszeństwa. Oznacza to, że piesi mogą korzystać z jezdni, chodnika czy pobocza bez ograniczeń, a pojazdy muszą poruszać się z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Dla kierowców w strefie zamieszkania obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h, zgodnie z art. 20 pkt 2. Przekroczenie tej prędkości jest poważnym wykroczeniem i grozi nałożeniem mandatu oraz punktów karnych. Dodatkowo kierowcy muszą pamiętać, że parkowanie w strefie zamieszkania jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych (art. 49 ust. 2 pkt 4).

Piesi, mimo przysługujących im praw, powinni również zachować ostrożność i nie utrudniać ruchu pojazdów w sposób nieuzasadniony, aby nie powodować zagrożenia lub utrudnień w ruchu (art. 14 pkt 1). 

Zarówno kierowcy, jak i piesi w strefie zamieszkania są zobowiązani do przestrzegania zasad kultury i wzajemnego poszanowania, co przyczynia się do bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Jakie są zasady wyprzedzania w pobliżu przejścia dla pieszych?

Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym, kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania innego pojazdu na przejściu dla pieszych oraz bezpośrednio przed nim, jeśli przejście nie jest wyposażone w sygnalizację świetlną. Przepis ten ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pieszym, którzy mogą nie zauważyć nadjeżdżającego pojazdu zza wyprzedzanego samochodu.

Wyprzedzanie w pobliżu przejścia dla pieszych jest szczególnie niebezpieczne, ponieważ ogranicza widoczność zarówno kierowcom, jak i pieszym. Nawet na przejściu wyposażonym w sygnalizację świetlną kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność, przestrzegając art. 4, który nakazuje uwzględnianie zasad bezpieczeństwa oraz ograniczonego zaufania.

Za naruszenie zakazu wyprzedzania w pobliżu przejścia dla pieszych grożą surowe konsekwencje. Zgodnie z art. 90 Kodeksu wykroczeń, takie zachowanie może zostać uznane za stworzenie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co skutkuje mandatem, punktami karnymi, a w poważniejszych przypadkach skierowaniem sprawy do sądu.

Kierowcy powinni pamiętać, że wyprzedzanie w pobliżu przejścia dla pieszych jest nie tylko naruszeniem przepisów, ale także stwarza realne zagrożenie dla życia i zdrowia osób pieszych. Zachowanie ostrożności i przestrzeganie przepisów w takich sytuacjach to podstawa bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

Przypominamy, że zabronione jest również omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu oraz jazda wzdłuż po drodze dla pieszych lub przejściu dla pieszych!

Pieszy poza terenem zabudowanym – jakie zasady należy stosować?

Zasady poruszania się pieszych poza terenem zabudowanym są szczegółowo określone w art. 11 ust. 1-4 oraz art. 12 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pieszy, który korzysta z drogi poza obszarem zabudowanym, ma obowiązek poruszać się poboczem. Jeśli pobocze jest niedostępne lub nie nadaje się do ruchu, pieszy powinien poruszać się możliwie blisko krawędzi jezdni, zawsze po jej lewej stronie, aby mieć lepszą widoczność nadjeżdżających pojazdów.

Ponadto, zgodnie z art. 11 ust. 4a, piesi poruszający się po zmierzchu poza obszarem zabudowanym są zobowiązani do używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Obowiązek ten nie dotyczy jedynie pieszych, którzy poruszają się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku. Odblaski znacząco poprawiają widoczność pieszego, co zwiększa jego bezpieczeństwo.

Jeżeli pieszy porusza się w zorganizowanej kolumnie, przepisy wskazują dodatkowe zasady. Zgodnie z art. 12 ust. 1, kolumna pieszych (z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat) musi poruszać się prawą stroną jezdni. Dodatkowo, w nocy pierwsza i ostatnia osoba w kolumnie muszą być oznaczone światłami widocznymi odpowiednio z przodu i z tyłu.

Nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do sytuacji zagrażających bezpieczeństwu. Piesi, którzy ignorują obowiązek noszenia odblasków lub poruszają się po niewłaściwej stronie drogi, mogą być ukarani mandatem na podstawie art. 97 Kodeksu wykroczeń.

Warto pamiętać, że stosowanie się do przepisów nie tylko zmniejsza ryzyko wypadku, ale również ułatwia kierowcom wcześniejsze zauważenie pieszych i odpowiednie zareagowanie.

Znaki drogowe dotyczące pieszych – co oznaczają?

Znaki drogowe związane z pieszymi są ważnym elementem organizacji ruchu, mającym na celu zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Obowiązujące w Polsce znaki można podzielić na ostrzegawcze, nakazu, zakazu i informacyjne. Najważniejsze z nich, to:

A-16 – „Przejście dla pieszych”

Ten znak ostrzega kierowców o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych. Znajduje się w miejscach, gdzie piesi mogą przechodzić przez jezdnię. Znak ten zobowiązuje kierowców do zachowania szczególnej ostrożności i umożliwienia pieszym bezpiecznego przejścia.

A-17 – „Uwaga, dzieci”

Ostrzega kierowców o możliwości pojawienia się dzieci w okolicy, jest umieszczany szczególnie w pobliżu szkół, przedszkoli czy placów zabaw. Wymaga od kierowców zachowania szczególnej ostrożności i dostosowania prędkości do warunków na drodze.

B-41 – „Zakaz ruchu pieszych”

Oznacza miejsca, w których piesi nie mogą poruszać się po jezdni, ścieżce rowerowej lub określonym obszarze drogi. Przykładowo, znak ten jest stosowany na autostradach i drogach ekspresowych.

D-6 – „Przejście dla pieszych”

Jest to znak informacyjny wskazujący miejsce, gdzie znajduje się przejście dla pieszych. Jest często umieszczany w połączeniu ze znakiem poziomym P-10, czyli „zebrą”.

D-6b – „Przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów”

Informuje o wspólnym przejściu dla pieszych i przejeździe dla rowerzystów. Znak ten wskazuje kierowcom, że muszą zachować ostrożność zarówno wobec pieszych, jak i rowerzystów.

D-40 – „Strefa zamieszkania”

Ten znak informuje o wjeździe do obszaru, gdzie piesi mają szczególne przywileje. Kierowcy muszą ustępować pierwszeństwa pieszym na całym obszarze strefy, a prędkość maksymalna wynosi 20 km/h.

D-41 – „Koniec strefy zamieszkania”

Informuje o opuszczeniu strefy zamieszkania, co oznacza, że piesi tracą swoje szczególne uprawnienia, a kierowców obowiązują ogólne przepisy dotyczące pierwszeństwa i prędkości.

P-10 – „Przejście dla pieszych”

Jest to poziomy znak drogowy w postaci białych pasów, tzw. „zebry”. Oznacza miejsce, w którym piesi mogą przechodzić przez jezdnię. 

P-14 – „Linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów” 

Wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu na skrzyżowaniu, przed przejściem dla pieszych lub sygnałem świetlnym.

Te znaki drogowe mają na celu uregulowanie relacji między pieszymi a kierowcami, jednocześnie podnosząc poziom bezpieczeństwa na drogach. Kierowcy powinni pamiętać, że ignorowanie tych znaków może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno prawnych, jak i związanych z bezpieczeństwem.

Mandaty dla kierowców za nieustąpienie pierwszeństwa pieszym – co grozi?

Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem mandatów oraz punktów karnych, wykroczenia związane z nieustapieniem pierwszeństwa pieszym przez kierowców są karane:

Nieustąpienie przez kierującego pojazdem mechanicznym pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 15 punktów karnych.

Nieustąpienie przez kierującego pojazdem mechanicznym pierwszeństwa pieszym znajdującym się na przejściu – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 15 punktów karnych.

Nieustąpienie przez kierującego pojazdem mechanicznym, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża – mandat 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 15 punktów karnych.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem mechanicznym przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 8 punktów karnych.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem mechanicznym w strefie zamieszkania – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 8 punktów karnych.

Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej przez kierującego pojazdem mechanicznym – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 15 punktów karnych.

Naruszenie obowiązku zatrzymania pojazdu, przez kierującego pojazdem mechanicznym, w takim miejscu i na taki czas, aby umożliwić pieszym swobodny dostęp do pojazdów komunikacji publicznej - w przypadku braku wysepki dla pasażerów na przystanku – mandat w wysokości 300 zł i 6 punktów karnych.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem przez kierującego pojazdem mechanicznym – mandat w wysokości 1500-3000 zł i 10 punktów karnych.

Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych przez kierującego pojazdem mechanicznym – mandat w wysokości 1500 zł (3000 zł w recydywie) oraz 8 punktów karnych.

Naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu rozdzielania kolumn pieszych – mandat w wysokości 500-5000 zł oraz 8 punktów karnych.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic