04.04.2022

Sezon rowerowy wystartował. Jakie obowiązkowe wyposażenie musisz mieć?

Wiosna już wystartowała i choć pogoda nas nie rozpieszcza, to wielu Polaków już otworzyło sezon rowerowy. Jednak nie każdy rowerzysta pamięta, jakie jest obowiązkowe wyposażenie dla jednośladu. A taka „niepamięć” może się skończyć mandatem. Co musisz mieć przy swoim rowerze? Sprawdź!

 

Bezpieczeństwo rowerzysty🚴‍♀

Ma na nie wpływ wiele czynników – pora dnia, warunki pogodowe, ale również zachowanie na drodze, zwłaszcza w kontekście przestrzegania obowiązujących zasad i przepisów ruchu drogowego. Rowerzyści także powinni potrafić przewidywać niebezpieczne sytuacje na trasie, a także zwracać uwagę na zachowania innych uczestników ruchu.

Poza tymi czynnikami, bardzo ważne jest obowiązkowe wyposażenie roweru, które również gwarantuje bezpieczeństwo rowerzystom. Co się na nie składa?

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Rower musi mieć odpowiednie światła – z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, może być to również światło migające. Z tyłu powinno znajdować się jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt i co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.

Ponadto, w rowerze musi być jeden skutecznie działający hamulec oraz dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Poza obszarem zabudowanym warto również wyposażyć się w kamizelkę odblaskową. Wiosenne słońce bywa zgubne – razi kierowców, których czujność po zimie może być znacznie mniejsza.

Warto również pomyśleć o kasku, który ochroni Was w trakcie wypadku. Nie jest to wymagane, ale warto go mieć.

Wymogi obowiązkowego wyposażenia roweru znajdziecie w rozporządzeniu ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (DzU z 2016 r., poz. 2022).

Za brak wymaganego wyposażenia roweru można otrzymać mandat w wysokości do 50 zł do 200 zł!

Co musi wiedzieć rowerzysta?🚴‍♂

Rowerzystów również obowiązują przepisy ruchu drogowego. Są oni zobowiązani do:

Korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są wyznaczone w kierunku, w którym się poruszają lub zamierzają skręcić.

Zachowania szczególnej ostrożności i ustępowania pierwszeństwa pieszym, gdy poruszają się na drodze dla pieszych lub dla rowerów.

Mogą korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, gdy opiekują sią osobą do 10 lat kierującą rowerem, szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkości większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów, a także gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty.  

Rowerzyści też mogą dostać mandat!

W ubiegłym roku rowerzystów poddano czynnościom kontrolnym 110 707 razy. W efekcie policjanci wystawili 30 953 mandaty kredytowane.

Wśród największych przewinień kierowców znalazło się: nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na przejścia dla pieszych (1 271 wykroczeń), nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu „w innych okolicznościach” (7 400 wykroczeń), omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych (80 wykroczeń).

Ponadto 1 271 razy rowerzyści potrącili pieszego na przejściu dla pieszych.

Co musi wiedzieć kierowca?🚘

Kierowca musi pamiętać, że:

Zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi, który znajduje się na przejeździe.

Skręcając w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, który jedzie na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą ma zamiar opuścić.

Przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, jest obowiązany do ustąpienia pierwszeństwa rowerowi.

Kierujący pojazdem ma zakaz wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów oraz bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.

W czasie wyprzedzania rowerzysty musi zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic