02.09.2024

Skręt w lewo - co mówią przepisy?

Strona głównaBlog YanosikSkręt w lewo - co mówią przepisy?

Nie bez powodu mówi się, że skręt w lewo to jeden z najtrudniejszych manewrów. Zwłaszcza dla świeżo upieczonych kierowców. Jak go wykonać zgodnie z przepisami? O czym pamiętać i na co zwrócić uwagę podczas skręcania autem w lewo? Sprawdźcie!

Przepisy dotyczące skrętu w lewo na drogach jednojezdniowych

Na drogach jednojezdniowych kierowca, który zamierza skręcić w lewo, powinien przestrzegać następujących przepisów:

  • Zmiana pasa ruchu - przed skrętem w lewo należy zawczasu zmienić pas ruchu na lewy, jeśli droga jest wielopasmowa. W przypadku dróg jednopasmowych, należy zbliżyć się do lewej krawędzi pasa ruchu.
  • Sygnalizacja manewru - zamiar skrętu w lewo należy wyraźnie i odpowiednio wcześnie zasygnalizować kierunkowskazem. Sygnalizowanie należy rozpocząć na tyle wcześnie, aby inni uczestnicy ruchu mogli odpowiednio zareagować.
  • Ustąpienie pierwszeństwa - przed skrętem w lewo należy upewnić się, że nie wymusi się pierwszeństwa na pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka oraz na pieszych przechodzących przez jezdnię, na którą zamierzamy skręcić.
  • Kierowanie się przepisami - skręt w lewo można wykonać tylko wtedy, gdy przepisy oraz oznakowanie na drodze na to zezwalają. W niektórych przypadkach na drogach jednojezdniowych mogą być zakazy skrętu w lewo, które są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.
  • Bezpieczny manewr - podczas skrętu w lewo należy zachować szczególną ostrożność, zwracając uwagę na innych uczestników ruchu drogowego, w tym pieszych i rowerzystów. Manewr skrętu w lewo powinien być wykonany płynnie i zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

Skręt w lewo na skrzyżowaniu - co warto wiedzieć?

Skręt w lewo na skrzyżowaniu jest jednym z bardziej skomplikowanych manewrów, który wymaga od kierowcy szczególnej ostrożności i przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Zgodnie z ustawą, Prawo o ruchu drogowym art. 25, ust. 1 „Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.”

Przed skrętem w lewo należy zawczasu zająć odpowiednią pozycję na drodze. Jeśli skrzyżowanie posiada pas do skrętu w lewo, należy się na nim ustawić. Na skrzyżowaniach bez wydzielonych pasów, należy zbliżyć się do środka jezdni lub do lewej krawędzi pasa ruchu.

Zamiar skrętu w lewo należy wyraźnie i odpowiednio wcześnie zasygnalizować za pomocą kierunkowskazu. Sygnalizowanie manewru musi być jasne i widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego.

Przed skrętem w lewo należy upewnić się, że nie wymusimy pierwszeństwa na pojazdach nadjeżdżających z naprzeciwka, które kontynuują jazdę na wprost lub skręcają w prawo. Pierwszeństwo mają także piesi przechodzący przez jezdnię, na którą zamierzamy skręcić.

Jeśli skrzyżowanie jest regulowane sygnalizacją świetlną, skręt w lewo można wykonać tylko na zielonym świetle, chyba że jest to sygnalizacja z dodatkową strzałką warunkową. W przypadku strzałki warunkowej należy pamiętać o obowiązku ustąpienia pierwszeństwa.

Podczas skrętu w lewo należy zachować szczególną ostrożność i płynnie wykonać manewr, upewniając się, że droga jest wolna od innych pojazdów i pieszych. Należy również zwrócić uwagę na innych kierowców, którzy mogą nieoczekiwanie zmieniać pasy ruchu lub kierunek jazdy.

Skręt w lewo na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym

Na rondach obowiązują inne zasady. Przed wjazdem na rondo należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom znajdującym się już na rondzie. Skręt w lewo na rondzie oznacza kontynuację jazdy do wybranego zjazdu, zgodnie z oznaczeniami i zasadami ruchu na rondzie.

Najczęstsze błędy kierowców przy skręcie w lewo i jak ich unikać?

Często kierowcy nie ustawiają się prawidłowo przed skrętem, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Aby uniknąć tego błędu, należy zbliżyć się do środka jezdni lub lewej krawędzi pasa ruchu, w zależności od układu drogi.

Kolejnym błędem, jest brak sygnalizacji lub zbyt późne włączenie kierunkowskazu to częsty problem. Aby temu zapobiec, zawsze sygnalizujcie zamiar skrętu odpowiednio wcześnie, używając kierunkowskazu.

Kierowcy często nie ustępują pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z naprzeciwka, co może prowadzić do kolizji. Pamiętajcie, aby zawsze ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym prosto lub skręcającym w prawo.

Nieprawidłowa ocena prędkości i odległości pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka to kolejny błąd. Unikniecie go, oceniając sytuację z wyprzedzeniem i podejmując decyzję o skręcie tylko wtedy, gdy macie pewność, że zdążycie bezpiecznie wykonać manewr.

Niestety kierowcy często zapominają o pieszych, którzy mają pierwszeństwo na przejściach. Zawsze zwracajcie uwagę na pieszych przed wykonaniem skrętu.

Niezastosowanie się do sygnalizacji świetlnej, zwłaszcza ignorowanie sygnalizacji warunkowej, to poważny błąd. Przestrzegajcie sygnalizacji świetlnej i pamiętajcie o ustąpieniu pierwszeństwa przy skręcie na zielonej strzałce.

Wykonanie skrętu z nadmierną prędkością może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Wykonujcie skręt płynnie i z odpowiednią prędkością.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic