05.08.2024

Stan wyższej konieczności w ruchu drogowym

Strona głównaBlog YanosikStan wyższej konieczności w ruchu drogowym

Stan wyższej konieczności to sytuacja, w której należy działać, ale z rozwagą! Zgodnie z przepisami, kierowca nie poniesie kary, jeśli spełnione zostaną przesłanki stanu wyższej konieczności. Co to oznacza w praktyce? Sprawdźcie!

Co to jest stan wyższej konieczności w ruchu drogowym?

Stan wyższej konieczności, to szczególna sytuacja, w której kierowca podejmuje działania naruszające przepisy ruchu drogowego, w celu uniknięcia bezpośredniego i poważnego niebezpieczeństwa dla życia, zdrowia ludzkiego, mienia lub środowiska.

Jest to wyjątek od standardowych przepisów, który ma na celu ochronę wyższych dóbr, nawet kosztem złamania niektórych zasad ruchu drogowego.

Przepisy polskiego prawa dotyczące stanu wyższej konieczności

W polskim prawie, stan wyższej konieczności jest uregulowany w Kodeksie wykroczeń:

Art.  16.  [Stan wyższej konieczności]

§  1.  Nie popełnia wykroczenia, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone nie przedstawia wartości oczywiście większej niż dobro ratowane.

§  2.  Przepisu § 1 nie stosuje się, gdy sprawca poświęca dobro, które ma szczególny obowiązek chronić nawet z narażeniem się na niebezpieczeństwa osobiste.

oraz w Kodeksie karnym:

Art. 26. KK Stan wyższej konieczności - kolizja obowiązków

§ 1. Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.

§ 2. Nie popełnia przestępstwa także ten, kto, ratując dobro chronione prawem w warunkach określonych w § 1, poświęca dobro, które nie przedstawia wartości oczywiście wyższej od dobra ratowanego.

§ 3. W razie przekroczenia granic stanu wyższej konieczności, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia.

§ 4. Przepisu § 2 nie stosuje się, jeżeli sprawca poświęca dobro, które ma szczególny obowiązek chronić nawet z narażeniem się na niebezpieczeństwo osobiste.

§ 5. Przepisy § 1-3 stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy z ciążących na sprawcy obowiązków tylko jeden może być spełniony.

Przepisy te wskazują, że działanie w stanie wyższej konieczności jest uzasadnione, jeśli osoba podejmująca takie działania nie mogła uniknąć niebezpieczeństwa w inny sposób, a szkoda, którą powoduje, jest mniejsza niż ta, której unika.

Jak rozpoznać sytuację stanowiącą stan wyższej konieczności?

Rozpoznanie sytuacji stanowiącej stan wyższej konieczności w ruchu drogowym wymaga szybkiej oceny i świadomego podjęcia decyzji. Kierowca musi rozumieć, że takie sytuacje są wyjątkiem i wymagają specyficznych warunków, które uzasadniają naruszenie przepisów.

Poniższe wskazówki pomogą Wam w rozpoznaniu stanu wyższej konieczności:

  • Bezpośrednie zagrożenie życia lub zdrowia – to sytuacja, w której występuje bezpośrednie i realne niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego. Przykłady: nagle pojawiający się pieszy na drodze, pasażer w samochodzie, który ma atak serca lub inny stan zagrażający życiu.
  • Zagrożenie mienia lub środowiska – to sytuacje, w których istnieje bezpośrednie zagrożenie dla mienia lub środowiska, które wymaga natychmiastowej reakcji. Przykłady: pożar pojazdu na drodze, przewrócone drzewo blokujące drogę, które może spowodować dalsze szkody.
  • Brak alternatywnych rozwiązań - kierowca musi ocenić, czy istnieją inne, mniej drastyczne środki, aby uniknąć niebezpieczeństwa. Sytuacja stanowi stan wyższej konieczności tylko wtedy, gdy nie ma innych opcji. Przykłady: brak możliwości zatrzymania pojazdu bezpośrednio przed pieszym, co zmusza kierowcę do zjechania na pobocze lub konieczność przejazdu na czerwonym świetle, gdy wszystkie inne drogi są zablokowane, a w samochodzie znajduje się osoba w stanie zagrażającym życiu.
  • Proporcjonalność działania – działania, podjęte w celu uniknięcia zagrożenia, muszą być proporcjonalne do ryzyka, jakie to zagrożenie stwarza. Szkoda wyrządzona przez kierowcę musi być mniejsza niż ta, której udało się uniknąć. Przykłady: wjazd na chodnik, aby uniknąć kolizji z innym pojazdem, musi być uzasadniony tylko wtedy, gdy w ten sposób unika się poważnych obrażeń lub śmierci.
  • Ocena sytuacji i szybkie działanie - kierowca musi być w stanie szybko ocenić sytuację i podjąć decyzję w ułamku sekundy.

 

Inne przykłady sytuacji stanowiących stan wyższej konieczności:

  • Unikanie kolizji: pojawienie się nagłej przeszkody na drodze, np. dziecka wbiegającego na jezdnię.
  • Ratowanie życia: transport osoby w stanie zagrożenia życia do najbliższego szpitala, gdy czas ma największe znaczenie.
  • Unikanie większych szkód: przewóz materiałów niebezpiecznych, gdzie istnieje ryzyko wybuchu lub rozprzestrzenienia się toksycznych substancji.

Zachowanie kierowcy w sytuacji stanu wyższej konieczności

W obliczu sytuacji stanowiącej stan wyższej konieczności, kierowca powinien zachować spokój i szybko podjąć decyzję, mając na uwadze bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego.

Jak to zrobić? Należy szybko ocenić zagrożenie i zidentyfikować, czy sytuacja rzeczywiście stanowi bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, a następnie sprawdzić, czy są inne, mniej inwazyjne, sposoby na uniknięcie zagrożenia.

Podjęte działania muszą mieć na celu minimalizację ryzyka dla wszystkich uczestników ruchu drogowego. Trzeba upewnić się, że podejmowane działania są adekwatne do stopnia zagrożenia.

Co ważne – należy zachować spokój, panika może prowadzić do błędnych decyzji! Ponadto, manewry należy wykonywać ostrożnie - jeśli musicie zjechać na pobocze, przeciwny pas ruchu lub inne niestandardowe miejsce, róbcie to powoli i z rozwagą, aby zminimalizować ryzyko kolizji. Jeśli to możliwe, używajcie świateł awaryjnych lub klaksonu, aby ostrzec innych uczestników ruchu drogowego.

Jeśli to konieczne, poinformujcie policję lub służby ratunkowe o zaistniałej sytuacji i podjętych działaniach. Może to być ważne dla późniejszej oceny Waszego postępowania.

Jeśli doszło do wypadku lub kolizji, zabezpieczcie miejsce zdarzenia, aby zapobiec dalszym zagrożeniom i przygotujcie się na wyjaśnienie swoich działań policji lub innym organom, które mogą chcieć ocenić Wasze postępowanie.

Konsekwencje prawne i odpowiedzialność kierowcy w stanie wyższej konieczności

Stan wyższej konieczności, to wyjątkowa sytuacja, która może wymagać złamania przepisów ruchu drogowego w celu ochrony ważniejszych dóbr, takich jak życie lub zdrowie ludzi, mienie, czy środowisko. Mimo, że prawo przewiduje pewne odstępstwa w takich przypadkach, kierowca musi liczyć się z konsekwencjami prawnymi oraz możliwością oceny jego działań przez odpowiednie organy

Policja i inne służby ocenią, czy sytuacja faktycznie wymagała złamania przepisów, i czy działania kierowcy były proporcjonalne do zagrożenia. Dodatkowo, świadkowie zdarzenia mogą zostać przesłuchani w celu potwierdzenia wersji kierowcy.

Polskie prawo przewiduje możliwość wyłączenia odpowiedzialności za czyny popełnione w stanie wyższej konieczności, jeśli spełnione są określone warunki, takie jak brak alternatywy i proporcjonalność działań. Co istotne – szkoda, wyrządzona przez kierowcę, musi być mniejsza niż ta, której udało się uniknąć. Jeśli działania kierowcy były nadmierne, może on ponosić odpowiedzialność za przekroczenie granic stanu wyższej konieczności.

Jeśli organy ścigania i sąd uznają, że działania kierowcy były uzasadnione i spełniały przesłanki stanu wyższej konieczności, kierowca może uniknąć kary.

Natomiast, w sytuacjach, gdzie działania były uzasadnione, ale nie do końca proporcjonalne, kierowca może otrzymać mandat lub grzywnę.

W skrajnych przypadkach, gdzie działania kierowcy były rażąco nieproporcjonalne do zagrożenia, może on stanąć przed sądem i ponieść odpowiedzialność karną, w tym możliwość kary pozbawienia wolności.

Trzeba również pamiętać o ubezpieczeniu i odszkodowaniu. Osoby poszkodowane przez działania kierowcy mogą dochodzić odszkodowania, nawet jeśli kierowca działał w stanie wyższej konieczności.

Ubezpieczyciel może pokryć szkody wyrządzone w stanie wyższej konieczności, jednak mogą wystąpić sytuacje, w których odmówi wypłaty odszkodowania, co może skutkować koniecznością pokrycia kosztów przez kierowcę.

Jak udowodnić działania w stanie wyższej konieczności?

Nie chcąc narazić się na karę lub inne konsekwencje, w wyniku prawidłowo wykonanych działań, w obliczu stanu wyższej konieczności, najlepiej zastosować się do poniższych wskazówek:

  • Udokumentowanie zdarzenia - zawsze warto udokumentować zdarzenie, np. poprzez zdjęcia, filmy, czy zapisy z nawigacji, itd. Pomoże to w udowodnieniu zasadności działań.
  • Współpraca z organami ścigania - po zdarzeniu należy współpracować z policją i innymi służbami, dostarczając wszelkie potrzebne informacje i wyjaśnienia.
  • Świadomość prawna - kierowca powinien znać przepisy dotyczące stanu wyższej konieczności, aby świadomie podejmować decyzje w sytuacjach awaryjnych.
AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic