18.08.2021

System podwójnych kar dla kierowców – co musisz o nim wiedzieć?

Rząd ma w planach wprowadzenie nowych stawek mandatów, kar i grzywien dla zmotoryzowanych. Zapowiadane wysokie kwoty zrobiły już nie małą rewolucję w środowisku kierowców, którzy niezbyt pozytywnie przyjęli tę wiadomość. Trzeba jednak mieć na uwadze, że będą one dotyczyły zwłaszcza recydywistów. Na czym ma polegać system podwójnych kar?

 

System podwójnych kar już wkrótce

W ostatnim czasie bardzo głośno mówiło się o zmianach w ustawie prawo o ruchu drogowym, które wprowadził rząd. Wejście nowych ustaleń szacuje się na 1 grudnia 2021 roku. A jedną z najważniejszych zmian, które mają się pojawić będzie system podwójnych kar dla kierowców.

To celowe działanie, które ma powstrzymać piratów drogowych od notorycznego łamania przepisów. Pierwsze wykroczenie ma być karane podstawowym mandatem, natomiast następne przewinienia, które dokonane zostaną w ciągu najbliższych dwóch lat, mają być znacznie surowsze. Mandaty dla recydywistów mają opiewać na kwoty nawet dwukrotnie wyższe niż te dla podstawowej kary.

Jakie będą kary dla recydywistów?

Znając obecne stawki mandatów możemy podać szacunkowe kwoty nowych kar, które mają obowiązywać od 1 grudnia 2021 roku.

W przypadku przekroczenia prędkości o ponad 30 km/h zapłacimy od 1500 do 5000 zł. Pierwsze przewinienie ma kosztować 1500 zł, natomiast kolejne, które zostanie dokonane w trakcie najbliższych dwóch lat może kosztować kierowcę już 3000 zł, a w skrajnych przypadkach nawet 5000 zł.

Za nieprawidłowy manewr wyprzedzania zapłacimy 1000 zł w przypadku pierwszego przewinienia. A jeśli zostanie ono powtórzone w najbliższych dwóch latach, to kara wyniesie już 2000 zł.

Niedawno wprowadzone obostrzenia dotyczące bezpieczeństwa pieszych również będą karane wysokimi kwotami. Wymuszenie pierwszeństwa, wyprzedzanie na pasach lub omijanie pojazdu, który ustępuje pierwszeństwa pieszemu na przejściu będzie karane kwotą minimum 1500 zł. W przypadku powtórzenia wykroczenia kara wyniesie nie mniej niż 3000 zł.

Tym, którzy będą prowadzić pojazdy bez uprawnień będzie grozić kara aresztu, ograniczenie wolności lub kara grzywny od 1000 zł. Recydywiści zapłacą nie mniej niż 2000 zł.

Niezatrzymanie się do kontroli będzie kosztowało kierowcę minimum 1500 zł, zwłaszcza gdy wcześniej dokonał już innych wykroczeń drogowych.

Czy system podwójnych kar coś zmieni?

Istnieje duża szansa, że wprowadzenie wysokich kar dla kierowców, którzy ponawiają wykroczenia drogowe podniesie poziom bezpieczeństwa na polskich drogach. W skali europejskiej mandaty w Polsce nie są najwyższe, co z pewnością przekłada się na śmiałość w łamaniu przepisów drogowych przez kierowców.

Dla porównania – w Norwegii za przekroczenie prędkości zapłacimy minimum 711 euro. W Polsce najniższa kwota mandatu to 50 zł, bez punktów karnych, w przypadku przekroczenia obowiązującego limitu prędkości do 10 km/h. Najwyższy mandat czeka na tych, którzy pojadą o 51 km/h więcej niż wskazuje limit – od 400 do 500 zł oraz 10 punktów karnych.

Celem planowanych zmian według Rządu jest wzmocnienie bezpieczeństwa na polskich drogach dla wszystkich uczestników ruchu, zwłaszcza dla pieszych. Nie będzie litości dla pijanych kierowców, którzy będą musieli zapłacić nie mniej niż 2500 zł, a także dla tych, którzy nie wskażą prowadzącego pojazd, który został złapany przez fotoradar – Ci mogą zapłacić nawet do 8000 zł. 

25.09.2020

Między sercem a rozumem, czyli czym kierować się przy zakupie auta?

Konflikt między sercem i rozumem towarzyszy wielu osobom planującym zakup auta. Jak ostudzić emocje i wybrać idealne dla siebie cztery kółka? Podpowiadamy!
28.05.2021

Topowe marki aut w województwach – najnowszy raport Yanosik

Gdzie największą popularnością cieszy się Toyota, a jakie województwo chwali sobie Fiaty? I czy popularność marek przekłada się na ceny ubezpieczeń OC? Specjaliści z portalu Autoplac.pl oraz systemu Yanosik postanowili odpowiedzieć na te pytania.
05.07.2021

Jedziesz samochodem na wakacje po Europie? Sprawdź, gdzie się nie rozpędzisz

Wybierając się na wycieczkę po europejskich krajach własnym autem, trzeba się dobrze przygotować. Zwłaszcza, że w różnych państwach obowiązują inne limity prędkości, niż w Polsce, a dodatkowo zmienia się zagęszczenie fotoradarów w ich obrębie. Mandat, który można otrzymać za niestosowanie się do obowiązujących przepisów może nie tylko kosztować więcej, ale też skutecznie zepsuć humor. Sprawdziliśmy, gdzie znajdziecie najwięcej punktów pomiaru prędkości w Europie i jakiej wysokości mandat możecie otrzymać, za przekroczenie prędkości.