Miasta najbardziej przyjazne kierowcom - 2018

Czy na mapie Polski kierowcy mają swoje eldorado? Istnieje miasto, gdzie na próżno szukać korków, miejsca parkingowe są tanie i szeroko dostępne, kolizji jest niewiele, a wymiana opon jest niedroga? Specjaliści z Oponeo.pl we współpracy z ekspertami z systemu Yanosik, zebrali szereg informacji niezwykle ważnych w codziennym życiu kierowcy. W efekcie powstał ranking miast najbardziej przyjaznych dla zmotoryzowanych.

Przyszedł czas na kolejne, już trzecie podsumowanie miast najbardziej przyjaznych kierowcom. Tym razem pod uwagę brane były najnowsze dane, pochodzące z 2018 r i ujęte zostały największe miasta (powyżej 180 tys. mieszkańców) w Polsce, które podzielono na dwie grupy: do 300 tys. mieszkańców i powyżej 300 tys. mieszkańców. Każde z miast uwzględnionych w rankingu otrzymywało punkty w następujących kategoriach:

  • liczba kolizji,

  • średnia prędkość jazdy,

  • parkowanie,

  • ceny paliw,

  • koszt wymiany opon,

  • cena ubezpieczenia OC,

  • infrastruktura dla samochodów elektrycznych.

x

Punkty były przyznawane w skali od 1 do 9 – miasta powyżej 300 tys. mieszkańców, oraz od 1 do 10 - miasta poniżej 300 tys. mieszkańców. W notach uwzględniono pewne wyjątki: koszty związane z wymianą opon otrzymywały maksymalna ocenę – 6, a dodatkowymi punktami (0-3) nagradzane były ulgi związane z parkowaniem samochodów hybrydowych.

Im miasto lepiej wypadło w konkretnej kategorii, tym więcej otrzymywało punktów. Wygrywało miasto, które otrzymało największe noty.

Kielce i Lublin najlepszymi miastami dla kierowców?

Spośród 19 miast wyłoniono dwóch zwycięzców. Najwięcej powodów do szczęścia mają kierowcy z: Kielc – w kategorii poniżej 300 tys. mieszkańców oraz Lublina – w kategorii powyżej 300 tys. mieszkańców.

Pośród miast z liczbą mieszkańców poniżej 300 tys. odpowiednio dobre warunki dla zmotoryzowanych są także w Sosnowcu i Gliwicach. Najmniej powodów do dumy mają natomiast: Gdynia, Toruń i Radom, które zajęły ostatnie miejsca w rankingu w danej kategorii miast.

W miastach powyżej 300 tys. ludności drugie miejsce zajął Szczecin, a trzecie - Gdańsk. Ranking większych miast zamykają kolejno: Warszawa i Wrocław, co oznacza, że są to miejsca najmniej przyjazne kierowcom.

Szczegóły przedstawia poniższa grafika.

A teraz przejdźmy do szczegółów. Jakie miasta są najlepsze w poszczególnych kategoriach?

Kolizyjność w miastach – gdzie jest najgorzej?

Pierwszym aspektem poruszanym w raporcie jest liczba wypadków. Informacje te zostały przeanalizowane przez specjalistów z systemu Yanosik, który to daje możliwość zgłaszania różnego rodzaju utrudnień podczas jazdy, w tym również tych o kolizjach. W niniejszym raporcie pod uwagę brane były jedynie potwierdzone zgłoszenia. Największą notę otrzymywały miasta, w których odnotowana została najmniejsza liczba wypadków w przeliczeniu na 1000 mieszkańców.

Jak wynika ze statystyk pochodzących z systemu Yanosik najmniej wypadków w kategorii miast powyżej 300 tys. jest w Szczecinie oraz Wrocławiu. Na drugim miejscu znalazł się Gdańsk, a następnie Łódź. Najwięcej kolizji kierowcy odnotowali w Warszawie oraz Poznaniu.

Podobnie jak w zeszłym roku, w miastach z liczbą ludności poniżej 300 tys. mieszkańców, zwyciężyły Kielce. Do stosunkowo niewielu kolizji dochodzi także w Radomiu oraz Gliwicach. W tej grupie najgorzej wypadły Katowice oraz Rzeszów.

Szczegółowe wyniki przedstawia poniższa grafika.

Prędkość w miastach 2018

W celu sprawdzenia średnich prędkości w miastach ponownie posłużono się statystykami pochodzącymi z systemu Yanosik. Wszystkie wartości obejmują pomiar z całego 2018 rok w dni robocze od godziny 7:00 do 21:00.

Biorąc pod uwagę powyższe parametry w sektorze miast powyżej 300 tys. mieszkańców, kierowcy najszybciej poruszają się… w Łodzi oraz Szczecinie: średnia prędkość w obszarze miasta wynosi 44 km/h. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo aż cztery miasta: Warszawa, Poznań, Bydgoszcz oraz Lublin, gdzie średnie prędkości wskazywały wartość 42 km/h. Najgorsza sytuacja przedstawia się we Wrocławiu (37 km/h) i Krakowie (38 km/h). Nieco szybciej jeździ się w Gdańsku (41 km/h).

 

W mniejszych miastach ujętych w rankingu najszybsza okazała się Częstochowa, gdzie średnia prędkość w 2018 r. wynosiła 54 km/h. Wysoko w klasyfikacji znalazły się Gliwice, a następnie Rzeszów. Najwolniej jeździ się natomiast w Białymstoku i Toruniu (42 km/h). 

Spoglądając na powyższą tabelę można dostrzec sporą dysproporcję pomiędzy miastami dużymi i mniejszymi. Przy okazji nasuwa się prosty wniosek: większa liczba mieszkańców często oznacza większe korki w mieście.

Najwolniejsze centra miast w Polsce

Sprawdziliśmy również średnie prędkości w centralnych częściach miast. Najwolniejsze centra w Polsce mają kierowcy z Krakowa, Wrocławia i Poznania, którzy uzyskują prędkość zaledwie 25 km/h. O wiele lepsza sytuacja panuje w centrum Gdańska (33 km/h) oraz Lublina i Łodzi (32 km/h).

Spośród mniejszych miast najwolniejsze centrum ma Radom (średnia prędkość taka jak w Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu – 25km/h), następnie Rzeszów (26 km/h), Kielce i Gdynia (27km/h). Szybką prędkością, jak na warunki centrów miast, wyróżniają się miejscowości z województwa śląskiego: Katowice (35 km/h), Gliwice (33 km/h) i Częstochowa (31 km/h).

 

Parkingi w miastach

Parkowanie to kluczowy element w życiu każdego kierowcy. Dlatego specjaliści z Oponeo postanowili sprawdzić takie kwestie jak:

  • średnią opłatę za postój przez pierwszą i każdą kolejną godzinę,

  • godziny funkcjonowania płatnych stref,

  • możliwość wykupienia elastycznych abonamentów okresowych np. tygodniowych czy miesięcznych,

  • zwolnienie motocyklistów z opłat parkingowych,

  • infrastrukturę „parkuj i jedź” (liczba miejsc parkingowych przypadająca na 1000 mieszkańców).

Które z polskich miast okazało się zwycięzcą w tej kategorii? Podobnie jak w rankingu z zeszłego roku najlepsze warunki do parkingowe panują w Szczecinie (kategoria większych miast). Na „prowadzeniu” znalazła się także Bydgoszcz, a następnie Lublin i Wrocław.

Większe powody do parkingowych zmartwień mają kierowcy poruszający się po stolicy Polski. Ceny w Warszawie za miejsce parkingowe są stosunkowo wysokie, a abonamenty są mało elastyczne. Stolica ma za to dobrze rozbudowaną infrastrukturę „park&ride”. Na terenie miasta znajduje się 3392 miejsc (niecałe 2 miejsca na tysiąc mieszkańców), co sprawia, że Warszawa bezapelacyjnie dominuje w tej kategorii.

 

Spośród miast do 300 tys. mieszkańców najlepsze warunki zawiązane parkowaniem mają kierowcy z Sosnowca. Dużym atutem tego miasta jest brak strefy płatnego parkowania. Jedynym mankamentem tego miasta jest brak infrastruktury park n go. Jest to jednak ogólna tendencja dla miast poniżej 300 tys. mieszkańców. Dobre warunki do parkowania występują także w Białymstoku, Rzeszowie czy Kielcach. Szczegóły dotyczące parkingów przedstawiają poniższe grafiki.  

Gdzie tanio wymienisz opony?

W zależności od miasta ceny za wymianę opon w aucie znacznie się od siebie różnią. Jak specjaliści z Oponeo obliczyli koszty? W analizie uwzględniona została cena za wymianę jednej opony w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Odrębnie rozpatrywane były ceny dla felg stalowych i aluminiowych, z których wyciągana była średnia. Jakie miasta mają korzystny cennik?

 

Najtaniej w całej Polsce jest w Radomiu, najdrożej w Poznaniu. Różnica w cenie za wymianę jednej opony między tymi dwoma miastami jest spora: ponad 11 zł. Poniżej 20 zł za przełożenie opony mogą zapłacić kierowcy ze wspomnianego wcześniej Radomia, Rzeszowa, Białegostoku oraz z Lublina. W pozostałych miastach ujętych w niniejszym badaniu ceny oscylują od 20,11 zł (Toruń) do 27,59 zł (Poznań) za wymianę jednej opony.

Infrastruktura dla samochodów elektrycznych – czy jesteśmy EKO?

Czy polskie miasta są przygotowane na rosnącą popularność „elektryków”? Aby odpowiedzieć na to pytanie postanowiliśmy prześwietlić bazę systemu Yanosik. Obliczyliśmy na ile km2 przypada jeden ogólnodostępny punkt ładowania samochodów elektrycznych. Dodatkowo punktowane były miasta zapewniające ulgi czy wycofujące opłaty kierowcom parkującym pojazdami hybrydowymi.

Analizując dane można zauważyć dużą przewagę większych miast. W czołówce znajduje się stolica Polski, gdzie na 7 km2 przypada jedna ogólnodostępna stacja. Dobrze w rankingu zaprezentowały się takie miasta jak: Kraków, Poznań (w obu przypadkach 1 stacja na 9 km2) oraz Wrocław (1 stacja na 10 km2). Minusem Warszawy brak ulg parkingowych dla właścicieli samochodów hybrydowych. W miastach tj. Łódź, Kraków, Bydgoszcz czy Poznań można kupić specjalne abonamenty w obniżonych cenach. We Wrocławiu i Szczecinie opłaty za parkowanie są niewielkie. Kierowcy hybryd mają najlepiej w Gdańsku i Lublinie, gdzie na terenie miasta mogą parkować za darmo.

Kierowcy aut elektrycznych w mniejszych miastach muszą się bardziej natrudzić, by naładować swój samochód. Z tej mało optymistycznej tendencji wyłamują się jedynie Katowice, które z liczbą 29 stacji, w ogólnym rozrachunku wypadają lepiej niż Warszawa. Na podium w tej kategorii miast znalazły się Kielce oraz Gdynia. W pozostałych ośrodkach miejskich liczba stacji ładujących nie przekracza 9. Ciekawym przypadkiem jest Radom, gdzie próżno szukać ogólnodostępnych stacji ładowania. Jednak z drugiej strony kierowcy hybryd z tego miasta mogą liczyć na wysokie ulgi w opłatach podczas parkowania. Na terenie Częstochowy znajdują się dwie ogólnodostępne stacje elektryczne, ale miasto to nie proponuje żadnych zniżek dla właścicieli hybryd.

Do eldorado jeszcze trochę

Podsumowując wszystkie aspekty ujęte w raporcie można śmiało stwierdzić, że miasta w Polsce dokładają wielu starań, by zmieniać rzeczywistość kierowców na lepszą. Przebudowy dróg i remonty mogą dać się we znaki zmotoryzowanym, jednak w większości przypadków efekt powinien zrekompensować tymczasowe utrudnienia. Polskie miasta na pewno czeka jeszcze sporo wysiłku, by przybliżyć się do motoryzacyjnego eldorado. Jednak zachodzące zmiany pozwalają patrzeć z optymizmem w przyszłość.

Więcej informacji dotyczących rankingu znajduje się na stronie: https://www.oponeo.pl/artykul/ranking-miast-przyjaznych-kierowcom

Właściciel tej domeny korzysta z plików cookies w celu zapewnienia wysokiego poziomu świadczonych usług. Pliki cookies wykorzystywane są w zgodzie z obowiązującym prawem. Wyrażenia zgody na wykorzystywanie tych plików dokonują Państwo poprzez ustawienia przeglądarki internetowej (zakres prywatności).

Pliki cookies dzielą się na trzy rodzaje:

Cookies nie służą do przetwarzania ani do przechowywania danych osobowych. Nie można za ich pomocą dokonać bezpośredniej identyfikacji użytkownika. Pliki nie wprowadzają zmian konfiguracyjnych w przeglądarce.

Możecie Państwo samodzielnie określać warunki stosowania plików cookies. Informacje na temat zastosowania plików cookies dla najpopularniejszych przeglądarek znajdują się pod poniższymi linkami: