09.05.2022

Będzie więcej odcinkowych pomiarów prędkości. Gdzie je spotkacie?

Odcinkowe pomiary prędkości stają się coraz popularniejsze w naszym kraju. Lista nowych lokalizacji właśnie się powiększyła o 39 nowych urządzeń. Pojawią się również na autostradach. Ile ich jest obecnie? Gdzie będą nowe lokalizacje? Sprawdźcie!

 

Jak działają odcinkowe pomiary prędkości?

W naszym kraju odcinkowe pomiary prędkości działają oficjalnie od 2015 roku. System funkcjonuje z użyciem ustawionych urządzeń na początku i końcu monitorowanego odcinka, rejestrując czas wjazdu oraz wyjazdu samochodu. OPP wykonują zdjęcia pojazdów i mierzą czas, w którym pokonują kontrolowany odcinek, a te potrafią mieć nawet kilka kilometrów długości.

Na podstawie czasu wjazdu i wyjazdu samochodu, analizowana jest prędkość jego jazdy. Kierowcy, którzy przekroczą obowiązujący limit otrzymają automatycznie mandat, z kolei dane tych, którzy jechali przepisowo, zostaną automatycznie usunięte z bazy.

W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości będzie kontrola. Jednakże zdarza się również, że kierowcy pomijają znak informacyjny, a następnie głowią się jak obniżyć prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku, co nierzadko kończy się niebezpiecznymi manewrami, jak np.: bardzo wolna jazda na ostatnich kilometrach OPP czy kilkuminutowy postój na poboczu. Nasza aplikacja informuje zawsze z wyprzedzeniem o kontroli prędkości na trasie, w tym również o odcinkowych pomiarach prędkości. Dzięki temu, kierowca ma możliwość zachowania bezpiecznej prędkości, nawet jeśli przez nieuwagę pominął znak informujący o odcinkowym pomiarze – komentuje Julia Langa, Yanosik 

Ile jest aktualnie OPP w Polsce?

Sprawdziliśmy ile odcinkowych pomiarów prędkości znajduje się aktualnie w naszym kraju. Spotkacie ich 58, najwięcej w województwie mazowieckiem (16), połowę mniej w łódzkim, podkarpackim i śląskim (6), a czterokrotnie mniej w lubelskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim (4). Z kolei, w województwach dolnośląski, małopolskim, opolskim, podlaskim, pomorskim, świętokrzyskim są zamontowane po 2 urządzenia.

W województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich aktualnie w ogóle.

Gdzie będą nowe OPP?

Jest już pewne, że infrastruktura OPP w naszym kraju zwiększy się o 39 nowych urządzeń. Aż 200 km dróg ma zostać objętych nadzorem. Urządzenia, które pojawią się na drogach to VELOCITY3, a wykonawca ma 70 tygodni na ich montaż. Zlecenie zostało zamknięte z końcem marca ubiegłego roku.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, a także na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata. Oczywiście Yanosik będzie informował wszystkich kierowców o OPP, gdy tylko zostaną uruchomione – mówi Julia Langa, Yanosik

Gdzie spotkacie nowe odcinkowe pomiary prędkości?

Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości zostanie zamontowanych, w przyszłym roku, w województwach podkarpackim i łódzkim – przybędzie aż 5 nowych urządzeń kontrolujących prędkość. Największym sukcesem będzie jednak montaż OPP w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim oraz kujawsko-pomorskim, w których aktualnie nie ma żadnego takiego urządzenia. W przyszłym roku te obszary wzbogacą się o 3 nowe OPP w woj. kujawsko-pomorskim, 2 w wielkopolskim oraz 2 w zachodniopomorskim – informuje Julia Langa, Yanosik

Nowe odcinkowe pomiary prędkości będą zamontowane na różnych rodzajach dróg, dlatego przypominamy Wam aktualne limity prędkości:

  • 140 km/h na autostradach
  • 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych
  • 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych
  • 100 km/h na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych, o dwóch pasach ruchu
  • 90 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej

Pamiętajmy również o nowych stawkach mandatów, dla kierowców którzy przekroczą prędkość. W tym roku zmieniły się nie tylko ich kwoty, ale również progi liczonych przekroczeń – obecnie liczy się je nawet co 5 km/h, a nie co 10 km/h, jak było dotychczas. Za przekroczenie prędkości:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł  (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).
AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic