25.02.2022

Czy wiesz, co musisz mieć w obowiązkowym wyposażeniu pojazdu?

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu jest uregulowane rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie warunków technicznych oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Każdy samochód w Polsce powinien mieć w swoim wyposażeniu gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji. Nie masz tych elementów? Dostaniesz mandat.

 

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu 🚗

W naszym kraju obowiązkowe wyposażenie pojazdu zostało uregulowane rozporządzeniem ministra infrastruktury. W skład elementów, które muszą się znajdować w każdym pojeździe, wchodzą: gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji.

Każdy kierowca ma obowiązek wyposażenia swojego auta w powyższe elementy. W przeciwnym razie grozić mu będzie mandat.

Gaśnica w pojeździe

Gaśnica w aucie powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia. Diagnosta weryfikuje jej obecność podczas obowiązkowego badania technicznego.

Gdzie ją umieścić? Najlepiej w zamykanym schowku przed pasażerem.

Gaśnica samochodowa powinna zawierać w swoim składzie co najmniej 1 kg środku gaśniczego. Okres jej legalizacji waha się od 1 do 2 lat, a okres gwarancyjny od 3 do 5 lat od daty produkcji.

Jak zalegalizować gaśnicę? Sprawdza się proszek oraz naboje w serwisie gaśnic. Koszt kontroli to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu złotych. Nowa gaśnica przez pierwsze kilka lat nie traci swojej sprawności.

Jeśli podczas kontroli drogowej kierowca pojazdu nie będzie w stanie okazać funkcjonariuszowi gaśnicy, która ma aktualny termin przydatności do użycia, to policjant nie wyciągnie z tego tytułu konsekwencji. Jednak jej brak może się wiązać z karą od 20 do 500 zł.

Trójkąt ostrzegawczy 👮‍♀

Brak trójkąta ostrzegawczego w pojeździe również wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości od 20 do 500 zł. Już nie wystawienie go w przypadku awarii jest zagrożone karą 150 zł.

Jak używać poprawnie trójkąta ostrzegawczego? Reguluje to art. 50 ustawy Prawo o ruchu drogowym – kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej (w każdym przypadku), na pozostałych twardych drogach, poza obszarem zabudowanym (jeśli postój samochodu odbywa się na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione i na poboczu, jeśli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości), na obszarze zabudowanym (jeśli pojazd znajduje się w miejscu, w którym zabronione jest zatrzymywanie).

Postój pojazdu sygnalizuje się na drogach ekspresowych lub autostradach poprzez włączenie świateł awaryjnych lub pozycyjnych, jeśli pojazd nie posiada awaryjnych, a także przez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem, na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu.

Na pozostałych drogach: poza obszarem zabudowanym umieszcza się trójkąt w odległości 30-50 m za pojazdem i włącza światła awaryjne, a jeśli pojazd ich nie posiada, to pozycyjne. W obszarze zabudowanym włącza się światła awaryjne lub pozycyjne oraz umieszcza trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim w wysokości nie większej niż 1 m.

Sygnalizowanie postoju musi obowiązywać przez cały czas jego trwania.

Apteczka nie jest obowiązkowa?

Przepisy w Polsce nie nakazują posiadania apteczki samochodowej w obowiązkowym wyposażeniu pojazdu. Warto ją jednak zawsze mieć, gdyż sytuacje na trasie są różne i nigdy nie wiadomo, kiedy będzie potrzeba.

Poza apteczką warto również mieć linkę holowniczą, kamizelki odblaskowe, koło zapasowe oraz dodatkowe żarówki. Te elementy mogą się zawsze przydać na trasie.

Konwencja wiedeńska 🚙

Konwencja wiedeńska zakłada, że samochód powinien spełniać wymogi obowiązkowe wyposażenia w kraju, w którym został zarejestrowany. Kierowca z Polski, który wjeżdża do państwa, w którym występuje obowiązek posiadania apteczki samochodowej, jako element koniecznego wyposażenia pojazdu, nie może być ukarany mandatem za jej brak. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
11.03.2022

Szok po wizycie na stacji paliw! Gdzie zatankować najtaniej?

Dynamika zmieniających się cen na stacjach benzynowych miała się uspokoić wraz z początkiem lutego, po wprowadzeniu tarczy antyinflacyjnej 2.0. Ceny paliw miały spaść nawet o kilkadziesiąt groszy za litr. Jednak marzec powitał kierowców nową rzeczywistością, a ceny na dystrybutorach zaczęły gwałtownie rosnąć. Obecnie po wizycie na stacji można wyjechać z lżejszym portfelem i w niemałym szoku. Jak się dowiedzieć, gdzie można najtaniej zatankować? Yanosik przychodzi z pomocą!
18.02.2022

Przystanki wiedeńskie – problem dla kierowców?

W polskich miastach powstaje coraz więcej przystanków wiedeńskich, a te przysparzają niemałych problemów kierowcom. Dlaczego? Samochody z nich spadają, a ruch jest znacznie spowolniony w okolicy przystanków. Ostatnio głośno było o spadających autach w Poznaniu, po oddaniu nowego przystanku wiedeńskiego na Jeżycach. Czy faktycznie są one aż takim utrudnieniem ruchu dla kierowców? Podpowiadamy Wam, jak łatwo można je pokonać.
01.12.2021

NOWOŚĆ – System e-TOLL dostępny w urządzeniach Yanosik XS, S-clusive, GTR i GT

System e-TOLL już działa dla kierowców zarówno pojazdów ciężarowych, jak i osobowych. Oznacza to, że teraz przez płatne odcinki autostrad A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica (Gliwice) przejedziecie bez konieczności regulowania opłaty na bramkach, na podstawie papierowego biletu. Od dzisiaj możecie korzystać z funkcji e-TOLL w urządzeniach Yanosik. Usługę aktywujecie w dedykowanej urządzeniom aplikacji Y24 (od wersji 1.3.9 Android). Jak to działa?