25.02.2022

Czy wiesz, co musisz mieć w obowiązkowym wyposażeniu pojazdu?

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu jest uregulowane rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 w sprawie warunków technicznych oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Każdy samochód w Polsce powinien mieć w swoim wyposażeniu gaśnicę i trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji. Nie masz tych elementów? Dostaniesz mandat.

 

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu 🚗

W naszym kraju obowiązkowe wyposażenie pojazdu zostało uregulowane rozporządzeniem ministra infrastruktury. W skład elementów, które muszą się znajdować w każdym pojeździe, wchodzą: gaśnica oraz trójkąt ostrzegawczy ze znakiem homologacji.

Każdy kierowca ma obowiązek wyposażenia swojego auta w powyższe elementy. W przeciwnym razie grozić mu będzie mandat.

Gaśnica w pojeździe

Gaśnica w aucie powinna być umieszczona w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia. Diagnosta weryfikuje jej obecność podczas obowiązkowego badania technicznego.

Gdzie ją umieścić? Najlepiej w zamykanym schowku przed pasażerem.

Gaśnica samochodowa powinna zawierać w swoim składzie co najmniej 1 kg środku gaśniczego. Okres jej legalizacji waha się od 1 do 2 lat, a okres gwarancyjny od 3 do 5 lat od daty produkcji.

Jak zalegalizować gaśnicę? Sprawdza się proszek oraz naboje w serwisie gaśnic. Koszt kontroli to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu złotych. Nowa gaśnica przez pierwsze kilka lat nie traci swojej sprawności.

Jeśli podczas kontroli drogowej kierowca pojazdu nie będzie w stanie okazać funkcjonariuszowi gaśnicy, która ma aktualny termin przydatności do użycia, to policjant nie wyciągnie z tego tytułu konsekwencji. Jednak jej brak może się wiązać z karą od 20 do 500 zł.

Trójkąt ostrzegawczy 👮‍♀

Brak trójkąta ostrzegawczego w pojeździe również wiąże się z ryzykiem otrzymania mandatu w wysokości od 20 do 500 zł. Już nie wystawienie go w przypadku awarii jest zagrożone karą 150 zł.

Jak używać poprawnie trójkąta ostrzegawczego? Reguluje to art. 50 ustawy Prawo o ruchu drogowym – kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej (w każdym przypadku), na pozostałych twardych drogach, poza obszarem zabudowanym (jeśli postój samochodu odbywa się na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione i na poboczu, jeśli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości), na obszarze zabudowanym (jeśli pojazd znajduje się w miejscu, w którym zabronione jest zatrzymywanie).

Postój pojazdu sygnalizuje się na drogach ekspresowych lub autostradach poprzez włączenie świateł awaryjnych lub pozycyjnych, jeśli pojazd nie posiada awaryjnych, a także przez umieszczenie ostrzegawczego trójkąta odblaskowego w odległości 100 m za pojazdem, na jezdni lub poboczu, odpowiednio do miejsca unieruchomienia pojazdu.

Na pozostałych drogach: poza obszarem zabudowanym umieszcza się trójkąt w odległości 30-50 m za pojazdem i włącza światła awaryjne, a jeśli pojazd ich nie posiada, to pozycyjne. W obszarze zabudowanym włącza się światła awaryjne lub pozycyjne oraz umieszcza trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim w wysokości nie większej niż 1 m.

Sygnalizowanie postoju musi obowiązywać przez cały czas jego trwania.

Apteczka nie jest obowiązkowa?

Przepisy w Polsce nie nakazują posiadania apteczki samochodowej w obowiązkowym wyposażeniu pojazdu. Warto ją jednak zawsze mieć, gdyż sytuacje na trasie są różne i nigdy nie wiadomo, kiedy będzie potrzeba.

Poza apteczką warto również mieć linkę holowniczą, kamizelki odblaskowe, koło zapasowe oraz dodatkowe żarówki. Te elementy mogą się zawsze przydać na trasie.

Konwencja wiedeńska 🚙

Konwencja wiedeńska zakłada, że samochód powinien spełniać wymogi obowiązkowe wyposażenia w kraju, w którym został zarejestrowany. Kierowca z Polski, który wjeżdża do państwa, w którym występuje obowiązek posiadania apteczki samochodowej, jako element koniecznego wyposażenia pojazdu, nie może być ukarany mandatem za jej brak. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic