04.11.2022

Mgła na trasie – sprawdź, czy znasz swoje obowiązki!

Mgła to jedno z najbardziej znienawidzonych przez kierowców zjawisk pogodowych. Jest nie tylko niezwykle niebezpieczna i wymaga od nich większej ostrożności i czujności, ale dodatkowo uruchamia kilka przepisów, o których możecie nie pamiętać!

 

Jakie są obowiązki kierowcy jadącego we mgle?

Niestety przepisy niedokładnie definiują obowiązki kierowcy, który jedzie przez mgłę. W ustawie Prawo o ruchu drogowym możemy wyczytać, że:

„Kierujący pojazdem jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami.”

To najważniejsze zasady, którymi powinien kierować się zmotoryzowany na drodze w czasie mgły. Jeśli warunki są trudne i widoczność jest słaba, wówczas należy zwolnić i zachować szczególną ostrożność.

Niska prędkość daje większy czas na reakcje, tak samo jak zachowanie prawidłowego odstępu od samochodu z przodu. Kierowcy, dajcie sobie więcej miejsca, aby w razie niespodziewanej sytuacji, móc zareagować!

Pamiętajcie też, że mgła znacznie utrudnia orientację i ocenę rzeczywistej prędkości. Nawet, gdy przyzwyczaicie się do mgły, nie dawajcie więcej gazu. Możecie to również robić bezwiednie, gdy Wasze oczy przywykną do mleka za szybą. A brak punktów odniesienia sprawi, że nie będziecie nawet czuć, że jedziecie szybciej!

Jakie światła we mgle?

Jazda we mgle oznacza, że jedziecie z ograniczoną widocznością, dlatego drogę trzeba sobie rozświetlić. Tyle, że absolutnie nie światłami długimi! Światła drogowe (długie) zapewnią Wam efekt odwrotny od zamierzonego – nie tylko nie poprawią widoczności, ale znacznie ją utrudniają, bowiem rozświetlić sobie mgłę przed oczami, co spowoduje że będziecie jechać w wielkiej ścianie światła.

Nie kombinujcie również z ustawieniem świateł – niektóre auta mają elektryczną regulację wysokości świecenia reflektorów i kierowcy chętnie korzystają z opcji ich obniżenia w czasie mgły, aby poprawić sobie widoczność we mgle. Nie jest to zbyt bezpieczne, zwłaszcza że później możecie zapomnieć o ponownym ustawieniu reflektorów w sposób prawidłowy.

Kiedy trzeba włączać światła przeciwmgielne?

Samochody wyposażone są w światła przeciwmgielne. Przednie mają barwę żółtą selektywną lub białą. Umieszczone są bardzo nisko, ale zgodnie z konstrukcją pojazdu i przepisami homologacyjnymi. Czyli nie mogą się znajdować niżej niż 25cm od nawierzchni, co nie jest przypadkiem – mgła tuż nad ziemią jest zwykle rzadsza. Światła znajdujące się tak nisko powodują, że efekt odbijania się promieni światła od mgły jest znacznie mniejszy.

Światła przeciwmgłowe należy włączyć dopiero, gdy widoczność spadnie do około 100-150 metrów. Ale jak to ocenić właściwie? Pomogą Wam w tym białe słupki przy drodze. W Polsce są rozstawione co 100 metrów. Jeśli nie widzicie w ogóle przed sobą takiego słupka, to właśnie znak, że należy włączyć światła przeciwmgielne przednie.

Z kolei tylne światło przeciwmgłowe można włączyć dopiero, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów. Dlaczego? Ponieważ w innym przypadku nie będzie pomagać kierowcom, którzy jadą za Wami, a jedynie ich oślepiać. I o tym również pamiętajcie, gdy wyjedziecie z mgły – wyłącznie tylne światło przeciwmgielne!

Wyprzedzanie we mgle to bardzo zły pomysł!

Jeśli nie ma znaku, który Wam zabrania wyprzedzania, a na drodze nie wymalowano podwójnej ciągłej linii, to w teorii możecie wyprzedzać we mgle. Jednakże, gdy widoczność sięga zaledwie kilku metrów, nie ryzykujcie i nie wyjeżdżajcie na przeciwległy pas. Nie będziecie w stanie ocenić czy z naprzeciwka nie nadjeżdża inne auto przy tak ograniczonej widoczności!

W sytuacji lepszej widoczności, gdy zdecydujecie się na wyprzedzanie, musicie pamiętać o przepisach! Czyli: musicie zachować szczególną ostrożność!

Bardzo ważne – poza obszarem zabudowanym w czasie wyprzedzania lub omijania należy dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe! Reguluje to art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. B Prawo o ruchu drogowym.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic