23.02.2022

Odcinkowy pomiar prędkości w tunelu S2 uspokoił prędkości kierowców

Odcinkowe pomiary prędkości są skuteczną bronią w walce z nadmierną prędkością polskich kierowców. Nie da się również nie zauważyć, że liczba OPP w naszym kraju wciąż rośnie. Jeden z nich powstał całkiem niedawno w warszawskim tunelu, na Ursynowie. Sprawdziliśmy, jak zmienił złe nawyki kierowców oraz jak obecnie wyglądają średnie prędkości jazdy przez nowy OPP.

 

Nowy odcinkowy pomiar prędkości w Warszawie

Oficjalnie oddano go do użytku 20 grudnia 2021 roku. Znajduje się na warszawskim Ursynowie, w tunelu S2, czyli na południowej obwodnicy stolicy. Wszyscy kierowcy czekali niecierpliwie aż wreszcie będzie można z niego korzystać, a przedłużająca się budowa powodowała wiele utrudnień w ruchu. Do końca nie było nawet wiadomo, czy w tunelu faktycznie znajdzie się odcinkowy pomiar prędkości lub fotoradary.

Całość inwestycji zakończyła się jednak sukcesem i od 20 grudnia 2021 roku nad ruchem kierowców nadzoruje kontrolę Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD). Monitorowany odcinek ma ponad dwa kilometry.

- Wszystkie informacje na temat nowych lokalizacji fotoradarów, a także odcinkowych pomiarów prędkości, nanosimy na bieżąco w aplikacji Yanosik. Kierowca zbliżający się do monitorowanego odcinka trasy jest informowany z odpowiednim wyprzedzeniem. Oczywiście nowy odcinkowy pomiar prędkości na południowej obwodnicy w Warszawie również znalazł się w systemie Yanosika, a kierowcy byli o nim informowani – tłumaczy Julia Langa, Yanosik 

Pierwszy miesiąc nowego OPP

Od momentu uruchomienia nowego odcinkowego pomiaru prędkości w warszawskim tunelu S2 przejechało przez niego ponad 1,2 mln pojazdów. System CANARD odnotował 8 tysięcy naruszeń prędkości obowiązującego limitu 80 km/h. Prawie 6,8 tys. wezwań trafiło w ręce kierowców i właścicieli pojazdów, które dopuściły się wykroczenia. Pozostałe przypadki są wciąż wyjaśniane przez policję.

Największą liczbę naruszeń prędkości odnotowano na trasie do Poznania (5 113), w kierunku Terespola było ich znacznie mniej (2 891). W większości przypadków, kierowcy przekraczali prędkość o 11-20 km/h ponad obowiązujący limit 80 km/h.

Według naszych danych przekroczenie prędkości o 10-20 km/h względem obowiązującego limitu to najczęściej popełniane wykroczenie przez zmotoryzowanych Polaków. Tendencja do przekraczania 10 km/h w styczniu tego roku w obszarze niezabudowanym, jest nawet wyższa o 1,2% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku. W obszarze zabudowanym pozostaje na poziomie 12%. Nieznacznie spadł udział przekroczeń prędkości o 10-20 km/h w styczniu tego roku – w obszarze niezabudowanym o 0,2%, w zabudowanym o 1,3% - informuje Julia Langa, Yanosik

W pierwszym miesiącu funkcjonowania nowego OPP w tunelu na S2 nie doszło do żadnej kolizji ani wypadku. Niestety w lutym się to zmieniło.

Pierwszy wypadek w nowym OPP

Zaledwie kilka dni temu, a dokładniej 17 lutego doszło do kolizji w tunelu na warszawskiej S2. W godzinach porannych kierowca Skody zawadził pojazdem o krawężnik i tym samym uderzył nim w ścianę tunelu, a odbijając się od niej, doprowadził do kolizji z innym autem, które na niego wpadło, jadąc środkowym pasem w kierunku Wawra. Sprawa wciąż jest wyjaśniana przez policję.

Aktualne prędkości kierowców w tunelu S2

Monitorowany odcinek trasy w tunelu objęty jest limitem prędkości 80 km/h. Czy faktycznie nowy odcinkowy pomiar prędkości zmienił nawyki kierowców i stłumił ich chęć do przekraczania limitu? Znamy już podsumowanie pierwszego miesiąca funkcjonowania nowego OPP, ale pokusiliśmy się również o to, by sprawdzić, jak kierowcy jeździli w lutym.

Zebraliśmy dane dotyczące średnich prędkości jazdy kierowców z lutego tego roku i podzieliliśmy je na godziny oraz dni tygodnia. Z zestawienia wynika, że kierowcy wciąż zachowują prędkości poniżej obowiązującego limitu 80 km/h. Co ciekawe – według naszych danych średnie prędkości nie rosną w późnych godzinach wieczornych i wczesnych porannych, gdy ruch jest znacznie mniej natężony – komentuje Julia Langa, Yanosik

Kierowcom nie przypadły do gustu nowe stawki kar za przekroczenie prędkości, zwłaszcza w tunelu S2, monitorowanym przez odcinkowy pomiar prędkości. Średnie prędkości jazdy utrzymują się tu na poziomie 74-76 km/h, co stanowi wynik o +/- 5 km/h mniej niż dla obowiązującego limitu 80 km/h.

Odcinkowe pomiary prędkości wciąż działają bardzo skutecznie na polskich kierowców, którzy nie próbują z nimi żadnych sztuczek. A ci, którym na bakier z przepisową jazdą przez OPP, muszą się nieźle nakombinować, aby wytracić czas niezbędny do przejazdu monitorowanego odcinka. W świetle nowych kar za przekroczenia prędkości, znacznie lepiej jest nie ryzykować i przejechać przez OPP, tak jak nakazuje limit prędkości. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic