14.10.2020

Jak powrót dzieci do szkół wpłynął na ruch na drogach?

Strona głównaBlog YanosikJak powrót dzieci do szkół wpłynął na ruch na drogach?

Początek września to trudny czas dla kierujących pojazdami. Powrót dzieci do szkół łączy się bowiem z ponownym pojawieniem się korków oraz wzmożonym ruchem pojazdów komunikacji publicznej. Czy tak było i w tym roku? Czy może pandemia koronawirusa sprawiła, że ruch w miastach kształtuje się już całkiem inaczej? Specjaliści z firmy Yanosik postanowili to sprawdzić!

Aby zweryfikować, jak powrót dzieci do szkół wpłynął na ruch na drogach, specjaliści z Yanosika porównali dane z września 2020 z tymi z sierpnia tego samego roku.

- Wielu kierowców zauważa bowiem, że ruch w miesiącach wakacyjnych jest zdecydowanie mniejszy. Ma to najprawdopodobniej związek z sezonem urlopowym i powrotem studentów do rodzinnych miejscowości. W lipcu i sierpniu w miastach jest po prostu mniej ludzi, co sprawia, że płynność przejazdu poprawia się - wyjaśnia Magda Zglińska z firmy Yanosik

Obserwacje kierowców potwierdzają dane zebrane przez specjalistów z Yanosika. Wynika z nich jednak ciekawa zależność - im miasto jest większe, tym bardziej odczuwalny dla kierowców jest powrót dzieci do szkół. Widać to doskonale na wykresie poniżej: 

Powyższy wykres to porównanie danych z 2020 roku. Informacje z lat ubiegłych wyglądają jednak bardzo podobnie - we wrześniu średnia prędkość przejazdu spada najbardziej w miastach mających powyżej 1 mln mieszkańców. 

- W trakcie naszej analizy chcieliśmy sprawdzić czy spadek średniej prędkości będzie podobny, czy też całkowicie różny w porównaniu z poprzednimi latami. Byliśmy ciekawi czy pandemia koronawirusa i związana z nią obawa przed korzystaniem z transportu publicznego sprawi, że płynność przejazdu ulegnie znaczącej zmianie. Okazało się jednak, że tegoroczne dane są bardzo podobne do tych z roku 2019 - wyjaśnia Zglińska

Podczas swojej analizy specjaliści z Yanosika zdecydowali się także na zweryfikowanie średniej prędkości dla poszczególnych miast. Prezentuje ją wykres powyżej.

- Dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, że miastem, które najbardziej odczuło powrót dzieci do szkół, jest Warszawa. W stolicy średnia prędkość zmalała bowiem aż o 15%, co jest równe ok. 7 km/h - tłumaczy Magda Zglińska z Yanosika

Warto wspomnieć, że w roku ubiegłym to również Warszawa znalazła się na pierwszym miejscu w tym zestawieniu. Inaczej prezentowały się jednak dalsze pozycje. Przedstawia je wykres poniżej:

- Porównując oba wykresy warto zwrócić szczególną uwagę na Kraków. W 2019 roku znalazł się on na drugiej pozycji, natomiast w tegorocznym zestawieniu plasuje się dopiero na 7 miejscu. We wrześniu 2020 w porównaniu z rokiem ubiegłym znacząco poprawiła się także sytuacja w Katowicach - podsumowuje Zglińska

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic