06.01.2023

Co czeka kierowców w 2023 roku?

Nowy rok przynosi kolejne zmiany w życiu kierowców. Dotyczą zarówno przepisów, jak i niestety dodatkowych wydatków. W ciągu najbliższych 12 miesięcy wejdzie w życie kilka nowości, a na niektóre trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. Co dokładnie zmieni się w 2023 roku?

 

Zmiana podatku VAT w cenach paliw

Decyzją Komisji Europejskiej, od 1 stycznia wraca „stara” stawka podatku VAT na paliwa. Nie będzie to już 8%, a 23%, tak jak było przed wdrożeniem tarczy antyinflacyjnej. 

Pierwsze dni stycznia nie przyniosły drastycznych podwyżek, ze względu na prowadzenie przez stacje benzynowe polityki bufora bezpieczeństwa. Chodzi o to, że większość koncernów oraz właścicieli mniejszych stacji podniosła marże na tyle, iż kierowcy nie odczują od początku roku większych skoków cenowych paliw.

Nie mniej jednak, prognozowane ceny na pierwszy tydzień stycznia, różnią się od tych, które widzieliśmy na stacjach w ostatnich dniach grudnia. W przypadku oleju napędowego nawet o ponad 30 groszy za litr, w przypadku benzyny bezołowiowej prawie 30 groszy za litr, a autogazu o 10-20 groszy za litr.

Prognozowane ceny paliw od 1 do 8 stycznia 2023 roku:

  • Pb 98: 7,25 – 7,39 zł/l
  • Pb 95: 6,68 - 6,83 zł/l
  • ON: 7,84 – 7,99 zł/l
  • LPG: 2,99 – 3,10 zł/l

Będą nowe kursy reedukacyjne?

Nowe przepisy dla kierowców spowodowały likwidację kursów reedukacyjnych, które umożliwiały zredukowanie liczby punktów karnych. Wciąż trwają prace nad nowym rozwiązaniem, o którego wdrożeniu poinformuje ministerstwo.

Będą się one różnić od wcześniejszej formy kursów. Nowy kurs dla kierowców, którzy już przekroczyli limit 24 punktów karnych miałby trwać 21 godzin i być zrealizowany w ciągu trzech dni. Koszt takiego kursu miał wynosić 500 zł, ale wiele wskazuje na to, że ta kwota może wzrosnąć.

Dodatkowo, jeśli kierowca po ukończeniu takiego kursu, w ciągu 5 lat ponownie przekroczy limit 24 punktów karnych, to straci uprawnienia do kierowania pojazdami i będzie traktowany jak osoba, która ich nigdy nie miała. Powrót za kółko miałby oznaczać konieczność odbycia kursu, zdanie egzaminu na prawo jazdy, a po uzyskaniu uprawnień dwuletni okres próbny.

Będą wyższe kary - w tym za brak OC

Niektóre kary są zależne od wysokości minimalnego lub średniego wynagrodzenia. To pierwsze w tym roku wzrośnie dwukrotnie, a to oznacza, ze wzrosną również stawki niektórych kar dla kierowców. W tym właśnie ta za brak OC.

Właściciele samochodów osobowych od 1 stycznia 2023 roku za brak OC będą musieli zapłacić:

  • Do 3 dni – 1 350 zł.
  • Od 4 do 14 dni – 3 380 zł.
  • Powyżej 14 dni – 6 770 zł.

Od 1 lipca 2023 roku za brak OC właściciele osobówek zapłacą:

  • Do 3 dni – 1 380 zł.
  • Od 4 do 14 dni -  3 450 zł.
  • Powyżej 14 dni – 6 900 zł.

Zdrożeje parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania!

W tym przypadku stawki również są zależne od wysokości wynagrodzenia minimalnego. Pierwsza godzina postoju, zgodnie z przepisami, nie może być większa niż 0,45% minimalnego wynagrodzenia.

Nie mniej jednak, samorządy mogą pobierać niższe opłaty.

Zmiany w badaniach technicznych

Od dłuższego czasu trwa proces wdrażania zmian w zakresie obowiązkowych badań technicznych. Ich celem miało być m.in. zaostrzenie kontroli nad diagnostami, co miało być przeprowadzane choćby przez obowiązek dokumentowania fotograficznego przeprowadzanych badań oraz przechowywanie tejże dokumentacji w SKP przez 5 lat od dnia przeprowadzenia badania.

Cała branża jednak ma większe problemy, borykając się z rosnącymi kosztami w każdej materii i niezmieniającą się stawką za badania od 18 lat.

Planuje się wprowadzenie opłaty karnej, podwójnej stawki, za niestawienie się w terminie na obowiązkowe badanie techniczne. Miałoby to pomóc, niestety nie stacjom, a Urzędowi Dozoru Technicznego.

Egzaminy na prawo jazdy będą droższe!

Trwają prace nad zmianami dla Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, które miałyby przejść pod władzę samorządów. W przepisach, które są jeszcze ustalane, przewiduje się wzrost opłat za egzaminy o nawet 60 zł.

Jeszcze nie wiadomo od kiedy, ale egzaminy mają kosztować:

  • 50 zł (zamiast 30 zł) – egzamin teoretyczny.
  • 250 zł (zamiast 200-245 zł) – uprawnienia prawa jazdy kategorii B+E, C1+E, C, C+E, D, D+E, D1+E.
  • 200 zł (zamiast 140 – 170 zł) – uprawnienia prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1, B, C1, D1, T.

Konfiskata samochodu za jazdę po spożyciu alkoholu

Uchwalone w 2022 roku przepisy mają wejść w życie dopiero na koniec 2023 roku. 

Dotyczą one konfiskaty auta lub przepadku wartości względem kierowców, którzy mieli co najmniej 1,5 promila alkoholu we krwi i prowadzili pojazd lub sprawcy wypadków drogowych przy zawartości co najmniej 0,5 promila alkoholu we krwi. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic