14.02.2022

Co się dzieje z tym taryfikatorem? Zniknęło kilka wykroczeń, a inne są absurdalne!

Nowy taryfikator mandatów wprowadził wiele zamętu w społeczności polskich kierowców. Stawki mandatów za przekroczenie prędkości wstrzymały oddech u niejednego zmotoryzowanego, a maksymalny wymiar kary grzywny oszronił czoło potem. Jednak… sam taryfikator ma wiele błędów oraz absurdów, które dają wiele do myślenia. Co w nim znajdziecie? Sprawdźcie! 

 

Mandat za wykroczenie według innej stawki, niż w taryfikatorze 👮‍♀

Wiecie, że funkcjonariusze Policji nakładają kary na podstawie kodeksu wykroczeń, prawda? Taryfikator to narzędzie pomocnicze. Jeśli nie ma w nim danego wykroczenia, wówczas policjant nakłada mandat za popełniony czyn, podając konkretną podstawę prawną.

Jeszcze w ubiegłym roku w drodze mandatu karnego funkcjonariusz Policji mógł nałożyć grzywnę w kwocie od 20 do 500 zł. Od 1 stycznia 2022 roku, grzywna może wynieść od 20 do 5 000 zł. Zwłaszcza gdy wykroczenia nie ma w taryfikatorze. Musi ono jednak dotyczyć wykroczeń przeciwko przepisom ustawy Prawo o ruchu drogowym. W innym przypadku kara grzywny nie może być wyższa niż 3 000 zł, chyba że przepisy mówią inaczej.

Oznacza to, że np.: za nieustąpienie pierwszeństwa innemu pojazdowi lub przy zmianie pasa ruchu, a nawet podczas włączanie się do ruchu można otrzymać mandat w wysokości od 20 do 3 000 zł.

Za przejście przez tory pod szlabanem 2 tys. kary, obok tylko 50 zł!

Dobrze czytacie – jeśli zdecydujecie się przejść pod szlabanem , gdy zapory lub półzapory będą opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie, to za to wykroczenie będzie czekać Was mandat o wysokości 2 000 zł.  A jeśli będziecie przechodzić przez torowisko… wówczas grzywna wyniesie 50 zł.

Kierowców również obowiązuje ten przepis – nieprawidłowe przejeżdżanie przez przejazd kolejowy to kara minimum 2 000 zł, tak samo jak przy wjeździe na przejazd, bez możliwości kontynuowania jazdy.

Kolizja? Kierowca zapłaci dużo, pieszy znacznie mniej 🚗

Sprawcą kolizji drogowej może zostać każdy uczestnik ruchu drogowego – rowerzysta, pieszy, kierowca, a nawet osoba na hulajnodze. Chwila nieuwagi wystarczy, aby do tego doszło. Co ciekawe, mandaty za spowodowanie kolizji są bardzo wysokie… dla kierowców. Mowa o kwocie 1 000 zł za potrącenie, za zagrożenie życia 1 500 zł dodatkowo, a za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu również 1 500 zł, a więc razem to 2 500 zł.

A jeśli pieszy doprowadzi do powstania kolizji, to dostanie mandat w wysokości 500 zł za spowodowanie zagrożenia, 200 zł za wejście pod samochód – razem to 700 zł. Kara jest znacznie niższa niż dla kierowcy.

Niejasności w karaniu nieprawidłowego wyprzedzania

Nieprawidłowe wyprzedzanie ma być karane kwotą nie mniej niż 1 000 zł. Jeśli miało to miejsce na przejściu dla pieszych, to nie mniej niż 1 500 zł. Jeśli do wyprzedzania doszło na drodze objętej zakazem lub na przejeździe dla rowerzystów, kara wyniesie 1 000 zł, bez względu na to, czy kierowca spowodował zagrożenie.

Jednak za wyprzedzanie rowerzysty bez zachowania odpowiedniego odstępu mandat wyniesie 300 zł. Niewiele, a przecież przejechanie obok niego w odległości kilkudziesięciu centymetrów jest dość niebezpiecznym manewrem.

Najpopularniejsza stawka w taryfikatorze, to 50 zł 💸

W nowym taryfikatorze jedną z najczęściej pojawiających się stawek mandatów jest kwota 50 zł. Za co można otrzymać mandat o tej wysokości?

  • Naruszenie przez pieszego idącego po poboczu lub jezdni obowiązku poruszania się po lewej stronie drogi
  • Naruszenie przez pieszych obowiązku poruszania się po jezdni jeden za drugim
  • Naruszenie przepisów dotyczących ruchu pieszych na drogach rowerowych
  • Naruszenie obowiązku korzystania z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza, przez pieszego
  • Naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko i podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze zabudowanym
  • Zwalnianie kroku lub zatrzymywanie się bez uzasadnionej potrzeby w trakcie przechodzenia przez jezdnię lub torowisko
  • Przebieganie przez jezdnię
  • Chodzenie po torowisku
  • Przechodzenie przez jezdnię w miejscu, w którym znajdują się urządzenia zabezpieczające lub przeszkoda, która oddziela drogę dla pieszych lub chodnik od jezdni
  • Niestosowanie się do znaków drogowych dotyczących ruchu pieszych
AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic