22.08.2022

Coraz więcej rowerzystów na drogach. O czym muszą pamiętać cykliści i kierowcy?

Sezon rowerowy trwa w najlepsze. Na polskich drogach można zauważyć mnóstwo cyklistów, którzy coraz śmielej podbijają różne obszary naszego kraju. Trend na jazdę na rowerze wciąż trwa, a w jego efekcie powstaje również wiele platform podpowiadających rowerzystom specjalne długodystansowe trasy. Nie ma się co dziwić – ceny benzyny powalają, a wycieczki rowerowe mogą wyjść tylko na zdrowie.

 

Rower w dłuższą trasę musi być odpowiednio przygotowany

Rowerzyści muszą pamiętać, że rower w trasie musi mieć obowiązkowe wyposażenie, czyli:

  • Tylne światło pozycyjne barwy białej lub żółtej.
  • Przednie światło pozycyjne barwy białej lub żółtej.
  • Tylne światło odblaskowe barwy czerwonej.
  • Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy.
  • Jeden sprawny hamulec.

Ponadto, należy pamiętać, że rower to wg prawa pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, który jest poruszany siłą mięśni osoby jadącej pojazdem. Rowerem jest również pojazd, który ma silnik elektryczny, ale ograniczeniem jest to, że musi uruchamiać się naciskiem na pedały i silnik ma być pomocniczym napędem.

Drogi rowerowe – to musisz wiedzieć

Cykliści mogą się poruszać większością dróg publicznych. Wyjątkiem są autostrady oraz drogi ekspresowe i jezdnie wzdłuż których prowadzone są drogi lub pasy dla rowerów.

Droga dla rowerów to droga lub część, która jest przeznaczona dla ruchu rowerowego. Posiada odpowiednie oznakowanie drogowe, jest oddzielona od innych dróg oraz jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z kolei pas ruchu dla rowerów to część jezdni, która jest przeznaczona do ruchu rowerowego i jest oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi lub ciągłą linią namalowaną na jezdni.

Często spotykane są również śluzy dla rowerów na skrzyżowaniach, a więc części jezdni na wlocie skrzyżowania, na całej szerokości jezdni lub na wybranym pasie ruchu, które są przeznaczone do zatrzymania rowerów celem zmiany kierunku jazdy lub ustąpienia pierwszeństwa. Śluzy są oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.

Przejazdy dla rowerów to powierzchnie na jezdni lub torowisku, które są przeznaczone do przejeżdżania rowerem, również oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi.

Obowiązki rowerzystów na trasie

Do obowiązków cyklisty należy odpowiednie przygotowanie roweru do trasy, a także korzystanie z drogi dla rowerów, pasa ruchu dla cyklistów, a jeśli ich nie ma to stosowanie się do zasad ruchu drogowego, a także jazdę możliwie blisko krawędzi jezdni. Zabroniona jest jazda po jezdni obok innego uczestnika ruchu, można jechać rowerami w parze, ale wyłącznie wtedy gdy nie utrudnia to ruchu. Poza tym, nie wolno jeździć rowerem bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy i nóg na pedałach.

Według nowych przepisów rowerzyści muszą uważać, aby nie wjechać rowerem tuż przed samochód na przejeździe dla rowerzystów – takie zachowanie jest karane mandatem.

Dziecko na rowerze w trasie

Dziecko do lat 7 może być przewożone na rowerze, umieszczone na dodatkowym siodełku, które zapewni bezpieczną jazdę. Można również wozić je w przyczepce, gdyż przepisy nie regulują dokładnych obostrzeń, jednak trzeba pamiętać, żeby zespół pojazdów (czyli rower i przyczepka) nie przekroczyły przepisowych 4 metrów długości.

Zgodnie z przepisami trzeba pamiętać, że dziecko do lat 10 musi jechać na rowerze pod opieką osób starszych, następnie zdać egzamin na kartę rowerową i wówczas będzie zobowiązane do takiej samej jazdy, jak inni rowerzyści.

Osoby pełnoletnie nie muszą mieć uprawnień do jazdy rowerem w ruchu drogowym.

Obowiązki kierowców względem rowerzystów

Zmotoryzowani muszą zachować szczególną ostrożność przy wyprzedzaniu rowerzystów. Kierujący pojazdem musi przy wykonywaniu tego manewru zachować również bezpieczny odstęp, który powinien być nie mniejszy niż 1 metr.

Kierowcy mają również zakaz wyprzedzania pojazdem kolumny rowerowej, w taki sposób, że wjeżdżają pomiędzy osoby w niej jadące. Co ważne – peleton wg przepisów nie może wynieść więcej niż 15 osób.

Ponadto kierujący pojazdem, który zbliża się do przejazdu dla rowerzystów musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi, który znajduje się na przejeździe, tak samo jak w przypadku przejścia dla pieszych.

Kierowca musi również pamiętać o ustąpieniu pierwszeństwa rowerzyście, jeśli chce skręcić w drogę poprzeczną, a cyklista jedzie na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze rowerowej lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Dotyczy to również sytuacji, gdy droga dla rowerów jest oddzielona pasem zieleni od jezdni. Kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerowi, zanim przejedzenie przez drogę dla rowerów poza jezdnią.

Jak się przygotować do długiej trasy rowerowej?

Przede wszystkim – opracujcie swoją trasę. Możecie skorzystać z gotowych szlaków, takich jak np.: Green Velo czy Blue Velo, a nawet Czas w Las, w którym znajdziecie podpowiedzi, gdzie można biwakować, a gdzie na trasie znajdziecie ciekawe widoki i noclegi. To również fajna opcja dla kierowców, którzy szukają ciekawych tras kamperem w Polsce – na Czas w Las znajdziecie również miejsca parkingowe, na których możecie się zatrzymać na noc.

Oszacujcie swoje siły, zanim wyruszycie w długą trasę. I pamiętajcie o natężeniu ruchu, zwłaszcza na wakacyjnych trasach. Główne drogi mogą nie oferować szerokiego pobocza do jazdy rowerem, lepiej jechać spokojniejszymi trasami. Zwłaszcza, że podróż krajówką z TIRem za sobą nie należy to przyjemnych i bezpiecznych!

W nocy pamiętajcie o właściwym oświetleniu swojego roweru i odblaskach. Kierowca Was nie zobaczy, jeśli nie zadbacie o swoje bezpieczeństwo! Lampki rowerowe można mieć również włączone za dnia, nikomu to nie zawadzi. Jednak, jeśli planujecie jeździć nocą po bezdrożach czy w lesie, to zainwestujcie w mocniejsze oświetlenie – widoczność to wasze bezpieczeństwo! Absolutnym must have jest również kamizelka odblaskowa w nocy – dzięki niej nikt Was nie przegapi na drodze, jest lekka, nie zajmie dużo miejsca w bagażu.

W kwestii bagażu – zabierzcie ze sobą zestaw do naprawy roweru (na tzw. w razie W), apteczkę oraz tylko niezbędne rzeczy. Nie obciążajcie się ponad to. Zakupy spożywcze możecie zrobić na trasie, a w rezerwie wystarczą Wam batony energetyczne.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic