19.12.2022

Czarny lód na drodze - sprawdź, na co uważać!

Czarny lód to bardzo niebezpieczne zjawisko, które bardzo często pojawia się znienacka na drogach. Zwykle kierowcy zakładają, że występuje wiosną lub jesienią, ale ostatnie dni pokazują, że również zimą. Jak sobie z nim poradzić na drodze? Czego absolutnie nie robić? Sprawdźcie!

 

Co to jest czarny lód?

Czarny lód to gołoledź, która tworzy się na drogach zwykle jesienią, wiosną, ale również zimą, czego potwierdzeniem są ostatnie dni.

Zwykle powstaje w nocy lub wczesnym rankiem, gdy temperatura spada poniżej zera, a roztopiony śnieg, deszcz, mgła zamarzają. Wtedy powstaje cienka warstwa lodu pokrywająca nawierzchnię.

I co ważne, nawet zimowe opony najlepszej jakości nie ochronią Was w tej sytuacji. Każdy manewr może stanowić nie lada wyzwanie, zwłaszcza dla mniej doświadczonych kierowców. Problem z zachowaniem przyczepności może się pojawić nie tylko w czasie hamowania czy pokonywania zakrętu, ale również podczas jazdy na wprost.

Gdzie najczęściej występuje czarny lód?

Czarny lód tworzy się szybko i niespodziewanie, gdy mamy do czynienia z wilgotnym powietrzem, deszczem lub zamarzającą na powierzchni jezdni mgłą. Zwykle można się go spodziewać w nocy lub wcześnie rano, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera.

Może się pojawić wszędzie, ale warto zwrócić uwagę na drogi w okolicach zbiorników wodnych – jezior, mokradeł, obszarów zalesionych, mostów i wiaduktów, gdzie wilgotność jest wyższa i nawierzchnia może szybciej zamarzać.

Pamiętajcie, że warstwa lodu na jezdni jest zwykle tak cienka, że może zostać roztopiona przez pierwsze promienie słońca, ale w miejscach zacienionych lub w których temperatura bardzo szybko się zmienia, czarny lód może być obecny znacznie dłużej.

Jak rozpoznać, że to czarny lód?

Pierwszymi oznakami, że znaleźliśmy się na powierzchni pokrytej czarnym lodem, będzie uczucie poślizgu wodnego.

Poza tym, niepokojąca może być również cisza, która towarzyszy jeździe. Zwykle słyszalny jest odgłos opon stykających się z nawierzchnią drogi, w czasie jazdy.

Ponadto, możecie poczuć luz w układzie kierowniczym. A to już ostatni sygnał, że za chwilę możecie stracić sterowalność… oraz przyczepność.

Sygnałem, który również powinien zwrócić Waszą uwagę, jest lód który pokrywa pobocze, drzewa, a nawet ogrodzenia wzdłuż jezdni.

Jak się zachowywać na czarnym lodzie?

Najbezpieczniej będzie nie dopuszczać do poślizgu przy redukcji prędkości zanim wjedziecie na obszar pokryty czarnym lodem.

A jeśli już się na nim znajdziecie, wówczas unikajcie gwałtownych reakcji. Wszystkie szybkie ruchy kierownicą i nagłe hamowanie mogą doprowadzić do poślizgu, a ten do kolizji czy nawet wypadku!

Dlatego lepiej ostrożnie zredukować prędkość auta, zwiększyć dystans względem innych pojazdów.

Dobrym nawykiem jest również hamowanie silnikiem i trzymanie obu rąk na kierownicy na wypadek ewentualnego poślizgu.

 

Pamiętajcie, że najważniejsze jest Wasze bezpieczeństwo! Jeśli boicie się jechać dalej, gdy na trasie jezdnia pokryta jest czarnym lodem, zjeździe na pobocze i czekajcie na służby, które zabezpieczą drogę. Możecie również wykorzystać zaśnieżone boczne drogi do dalszej podróży.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic