16.08.2021

Czy liczba fotoradarów wzrasta z roku na rok? Sprawdzamy!

Nie da się ukryć, że z biegiem lat liczba fotoradarów w naszym kraju uległa zmianom. W niektórych województwach pojawiają się nowe urządzenia, w innych znikają te stare, które są już dobrze znane kierowcom. Co o tym decyduje? Jak zmieniała się liczba mierników prędkości na polskich drogach na przestrzeni ostatnich czterech lat? Sprawdzamy! 

 

Lokalizacja fotoradaru zależy od wielu czynników

Przede wszystkim są one wyznaczane w miejscach, w których ze względów bezpieczeństwa trzeba wprowadzić ograniczenia prędkości w konkretnym punkcie. Obszary te są wybierane na podstawie metodologii autorstwa ekspertów z Politechniki Gdańskiej i Krakowskiej. Zawarto w niej m.in. poziom zagrożenia wypadkami z uwzględnieniem czynników infrastrukturalnych i technicznych. 

CANARD informuje, że w procedurze kwalifikacji miejsca, w którym ma obowiązywać nadzór, uczestniczy kilka podmiotów odpowiedzialnych za jakość dróg i bezpieczeństwo ruchu. Wśród nich znajduje się GITD, samorządy lokalne, policja oraz zarządcy dróg, którzy zgłaszają swoją analizę i obserwacje dotyczące występowania niebezpiecznych zachowań uczestników ruchu drogowego. 

Fotoradary oraz ich obudowy są instalowane, bądź usuwane, przez zarządców dróg na wniosek Głównego Inspektora Transportu Drogowego lub z inicjatywy własnej, jeśli uzyskana została zgoda GITD. Określa to art. 20b ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz 2068, z późn. zm.)

Jak się zachowują kierowcy w obecności fotoradarów?

System Yanosik skupia średnio 2 mln aktywnych kierowców w miesiącu, co daje nam wiarygodną próbę badania. W analizie zachowań kierowców przed i za stacjonarnym punktem kontroli prędkości uwzględniliśmy wszystkie fotoradary w Polsce. Jako miernik zachowań kierowców przyjęliśmy zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdziliśmy czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h – komentuje Magda Zglińska, Yanosik. – Taka analiza pokazała nam ciekawą tendencję: zdecydowana większość kierowców, bo ponad 80 proc., przy miernikach prędkości jeździ wolniej niż obowiązujące na danym odcinku ograniczenia – dodaje.

Kierowcy będący w odległości od 800 m do 650 m przed miernikiem jadą trochę szybciej, zwiększając prędkość o maksymalnie 2 km/h od aktualnego limitu. Z kolei znajdując się już w okolicy 500 m przed fotoradarem prędkość jazdy zaczyna spadać poniżej obowiązującego limitu, nawet do 30 km/h. 

Liczba fotoradarów w Polsce od 2018 roku

Na podstawie wewnętrznych danych z systemu Yanosik prześledziliśmy liczbę fotoradarów, które znajdowały się na polskich drogach w latach od 2018 roku do 2021 i przygotowaliśmy zestawienie porównujące ich rozmieszczenie z podziałem na województwa. Oczywiście musimy mieć świadomość, że liczby te maleją lub rosną, w zależności od działań podejmowanych przez GITD. W niektórych województwach liczba fotoradarów mogła zmaleć na przestrzeni lat, a w innych z kolei wzrosnąć – mówi Julia Langa, Yanosik.

Na przestrzeni czterech ostatnich lat liczba fotoradarów wzrosła o 15 urządzeń. W 2018 roku w całej Polsce zainstalowanych było 430 mierników, a obecnie jest ich już 445. Stale wprowadzamy aktualizacje względem liczby fotoradarów na polskich trasach. Gdy tylko zainstalowane zostaną nowe urządzenia, użytkownicy Yanosika są już o nich poinformowani - komentuje Julia Langa, Yanosik.

Nasze dane wyraźnie pokazują, że w trakcie ostatnich czterech lat najwięcej nowych fotoradarów pojawiło się w województwie mazowieckim (+4 szt.), małopolskiem (+5 szt.), lubelskim (+4 szt.), podkarpackim (+3 szt.), zachodniopomorskim (+2 szt.), świętokrzyskim (+1 szt.) i lubuskim (+1 szt.).

Liczba mierników zmalała z kolei w województwie kujawsko-pomorskim (-4 szt.), wielkopolskim (-2), pomorskim (-2 szt.), warmińsko-mazurskim (-2 szt.), podlaskim (-1 szt.) i opolskim (-1 szt.)

Bez zmian została liczba fotoradarów w województwie dolnośląskim, licząc równo 22 urządzenia pomiaru prędkości. 

Ciekawie prezentuje się sytuacja w województwie śląskim, w którym widać duże zmiany w liczbie mierników, gdzie w 2018 roku było ich 34, następnie liczba ta zmalała w 2019 (32 szt.) i 2020 roku (33 szt.), a w 2021 roku wzrosła do 35 urządzeń. Podobnie wyglądała sytuacja w województwie łódzkim, w którym w 2018 roku znajdowało się 31 fotoradarów, natomiast w 2019 już 28, w 2020 r. 30, a obecnie jest ich ponownie 31.

To nie wszystkie fotoradary!

CANARD od IV kwartału 2020 roku aktywnie realizuje instalację 26 nowych urządzeń pomiaru prędkości w poszczególnych województwach. Gdzie pojawią się nowe mierniki? 

W województwach: łódzkim (2), dolnośląskim (2), lubelskim (2), mazowieckim (3), małopolskim (4), wielkopolskim (2), pomorskim (2), kujawsko-pomorskim (1), świętokrzyskim (3), lubuskim (1), opolskiem (2), zachodniopomorskim (1), podlaskim (1). 

Niektóre z nich już działają! W województwie łódzkim jeden z fotoradarów już rejestruje przejazdy w Radomsku, podobnie jak w zachodniopomorskim w Sianowie. W 2020 roku uruchomione zostały również fotoradary w Szczecinie (woj. zachodniopomorskie), Moderówce (gmina Jedlicze, woj. podkarpackie) oraz w Brzezinach (woj. lubelskie).

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic