19.08.2022

Czy w lipcu polscy kierowcy jeździli bezpieczniej?

Nowy taryfikator mandatów wstrząsnął środowiskiem kierowców. Na początku roku sprawdziliśmy zachowanie zmotoryzowanych na drogach i nasze dane jasno wykazały, że wzrósł współczynnik poprawności jazdy. Czy ta tendencja utrzymała się również w lipcu? Zweryfikowaliśmy, co działo się na polskich drogach w ubiegłym miesiącu.

 

Wakacje są niebezpiecznym czasem na polskich drogach

W okresie letnim na polskich drogach ruch się zagęszcza, w głównej mierze przez dużą liczbę wyjazdów Polaków na urlop w różne rejony naszego kraju. Niestety również w tym czasie zwiększa się liczba wypadków na drogach. Dane polskiej policji z okresu od początku czerwca do końca sierpnia w 2021 roku informują, że w tym czasie doszło do 7 366 wypadków, w których zginęło 669 osób, a 8 655 zostało rannych.

W tym roku, w lipcu, doszło do 2 095 wypadków, w których śmierć poniosły 154 osoby, a 2 424 zostały ranne. Ponadto, zatrzymano również 10 645 nietrzeźwych kierowców.

Zwykle do wypadków dochodzi z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu, niedostosowania prędkości do warunków ruchu drogowego, nieustąpienia pierwszeństwa pieszemu na przejściu, niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami i nieprawidłowego wyprzedzania.

Wiele osób podróżujących w czasie wakacji kieruje się tym, by jak najszybciej dojechać do celu – czy do miejsca wypoczynku, czy też do domu. Niestety pośpiech nie jest dobrym doradcą, zwłaszcza w trasie, na której wiele się dzieje. Dodatkowym utrudnieniem są również wysokie temperatury na zewnątrz, które mogą powodować rozdrażnienie i rozkojarzenie kierowcy, co także opóźnia jego czas reakcji – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Sprawdziliśmy, jak jeździli kierowcy w lipcu

Zebraliśmy dane dotyczące udziału przekroczeń prędkości jazdy kierowców w lipcu tego roku. Okazało się, że współczynnik przekroczeń prędkości jazdy do 10 km/h jest wyższy, niż w tym samym miesiącu w 2021 roku.

W ogólnym zestawieniu danych dotyczących przekroczeń prędkości w terenie zabudowanym i niezabudowanym wciąż dochodzi do przekroczeń limitów do 10 km/h. W tym roku odnotowaliśmy skok wykroczeń o 0,5%. Jednakże w podsumowaniu stopnia poprawności jazdy widoczna jest poprawa w lipcu tego roku – współczynnik wynosi 69,04%, gdzie w 2021 roku było to 68,49% - mówi Andrzej Mejer, Yanosik

W obszarze niezabudowanym współczynnik poprawności jazdy spadł o 0,44% w porównaniu do lipca w 2021 roku, a współczynnik przekroczeń prędkości do 10 km/h wzrósł o 0,53%. Wzrósł również współczynnik przekroczeń prędkości od 10 do 20 km/h o 0,15%. Niestety również wzrosła liczba przekroczeń limitów prędkości o więcej niż 50 km/h – zanotowaliśmy skok o 0,12%.

Niestety wielu kierowców na trasach poza obszarem zabudowanym pozwala sobie na więcej, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Korzystając z okazji wykonują manewry niebezpiecznie, w pośpiechu, nierzadko wyprzedzając „na trzeciego”, co tworzy realne zagrożenie na trasie – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Dane polskiej policji informują, że do największej liczby wypadków drogowych w ubiegłym roku doszło na drogach dwukierunkowych, jednojezdniowych (18 245), gdzie zwykle często spotyka się kierowców wykonujących manewr wyprzedzania „na trzeciego”. Nie bez powodu ono również stanowi jedną z głównych przyczyn wypadków na drogach w okresie wakacyjnym.

Lepiej prezentuje się sytuacja w obszarze zabudowanym. Zgodnie z naszymi danymi współczynnik poprawności jazdy w lipcu tego roku wyniósł 73,09%, w ubiegłym 72,05%.

Niestety również w obszarze zabudowanym zaobserwowaliśmy wyższy współczynnik przekroczeń prędkości jazdy do 10 km/h w lipcu tego roku. Wynosił 12,47%, gdzie w ubiegłym roku było to 11,77%. Za jazdę do 10 km/h więcej, niż wskazuje limit w obszarze zabudowanym, kierowcom grozi mandat w wysokości zaledwie 50 zł. Inaczej ma się sprawa w przypadku przekroczenia limitu już o ponad 20 km/h – wówczas stawki mandatów zaczynają się już od 300 zł. Wszystko zmieni się we wrześniu, gdy wejdzie kara recydywy, która z pewnością wpłynie na złe nawyki kierowców – mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Współczynniki przekroczeń prędkości w lipcu 2022 roku spadły w porównaniu do lipca 2021 roku, jednakże nie da się nie zauważyć, że wciąż spora część kierowców pozwala sobie na szybszą jazdę o 20-30 km/h, niż wskazuje limit prędkości. 

Potrzebne wsparcie Yanosika dla kierowców!

Już od grudnia ubiegłego roku zaobserwowaliśmy bardzo duże zainteresowanie naszą aplikacją oraz sprzętem, który oferujemy kierowcom. To zjawisko wciąż trwa – w lipcu tego roku nasze statystyki również pokazują przyrost zarówno nowych użytkowników, jak również liczby przejechanych z Yanosikiem kilometrów – informuje Andrzej Mejer, Yanosik

Odnotowaliśmy w lipcu dużą potrzebę wsparcia wśród kierowców, którzy sięgnęli po naszą aplikację. W lipcu tego roku wzrosła miesięczna liczba przejechanych kilometrów o 18%, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2021 roku. Taki sam wynik odnotowaliśmy w przypadku miesięcznej liczby przejechanych kilometrów przez użytkowników naszej aplikacji. O 18% wzrosła również liczba użytkowników naszej aplikacji.

Lato to niebezpieczny czas na polskich drogach. W sezonie wakacyjnym wciąż dochodzi do dużej liczby wypadków na polskich drogach, czego winą często jest pośpiech i niebezpieczna jazda. Kierowcom częściej zdarza się przekraczać limity prędkości, pochopnie podejmować decyzje dotyczące manewrów na trasie oraz pędzić do celu.

Pamiętajcie o zasadach bezpiecznej jazdy i zachowujcie rozsądek w trasie, zwłaszcza w trakcie wykonywania manewrów. Włączcie Yanosika i wracajcie spokojnie do domu lub jedźcie na upragniony urlop.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic