31.03.2023

Guzik na pasie bezpieczeństwa – do czego służy?

Pasy w samochodzie jednym utrudniają życie, bo muszą je zapinać, a innym z kolei niejedno uratowały. Obecnie są one obowiązkowym wyposażeniem auta i za ich niezapinanie grozi mandat oraz punkty karne. Przyglądaliście się kiedyś budowie pasów? Znajduje się na nich mały, czarny guziczek. Czy wiecie do czego służy?

Pasy bezpieczeństwa są obowiązkowym elementem wyposażenia każdego auta. Ma to ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo, zwłaszcza w czasie kolizji i wypadku, ale nawet przy ostrym hamowaniu.

Nie zawsze były one wymagane w samochodach. Jeszcze lata temu nie stanowiły obowiązkowego wyposażenia, a ich zapinanie było dobrowolne. Niektórzy kierowcy mogą nawet pamiętać, że pasy bezpieczeństwa nie były wyposażone w pirotechniczne lub mechaniczne napinacze.

Pasy bezpieczeństwa bez napinacza

Regulowane pasy bezpieczeństwa można było znaleźć w starszych samochodach, takich jak Maluszki czy Fiaty starszej generacji. Pasy były wyłącznie z przodu, a żeby je zapiąć, należało ręcznie dociągać je na klamerce.

Pasy bezpieczeństwa z napinaczem pirotechnicznym

Na początku pasy wyposażone były w mechaniczny dociąg na sprężynie, co powodowało, że po ich zapięciu luźny nadmiar zwijał się automatycznie w kasetce lub obok środkowego słupka. Napięcie wciąż było za małe i podczas wypadku pas się luzował, co nie gwarantowało pełnego bezpieczeństwa.

Producenci samochodowi opracowali metodę pirotechnicznego napinacza pasów, które w czasie wypadku odpalały mały ładunek pirotechniczny, który powodował dociągnięcie pasa oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Automat do zwijania był integralną częścią i w normalnych warunkach jazdy, dbał o to by pas był naciągnięty.

Czarny guzik na pasach – po co?

Widzieliście na pasach taki mały, czarny guzik? Czy wiecie, po co został tam umieszczony? Fakt, że nie ma wpływu na bezpieczeństwo podczas jazdy, ale znacznie poprawia komfort obsługi pasów.

Zanim wprowadzono guzik, po zwinięciu nadmiaru pasa w kasetce na środkowym słupku, klamra zjeżdżała w dół i pozostawała na podłodze, co znacznie utrudniało szybkie i wygodne zapięcie pasa.

Dzięki guzikowi nie musimy szukać pasa na podłodze, pomiędzy siedzeniem a słupkiem, a ryzyko przytrzaśnięcia klamry drzwiami i uszkodzenia lakieru, zostało usunięte.

Przy każdym zapinaniu pasa, jego klamra będzie spoczywać powyżej lewego lub prawego ramienia podróżującego samochodem.

Zapinanie pasów bezpieczeństwa jest obowiązkowe!

Pasy bezpieczeństwa stanowią obowiązkowe wyposażenie samochodowe w Polsce od 1972 roku. Wówczas w autach pasy umieszczano wyłącznie z przodu. Dopiero od 1983 roku wprowadzony został obowiązek zapinania pasów, ale wyłącznie z przodu auta i poza terenem zabudowanym.

W 1991 roku przepisy się zmieniły i od tego czasu trzeba zapinać pasy w całym samochodzie, bez względu na to, po jakiej drodze się porusza.

Mandat za brak zapiętych pasów

Jeśli kierowca jedzie autem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa i zostanie zatrzymany przez policję, to grozi mu kara w wysokości 100 zł i 2 punkty karne. Z kolei, jeśli pasażer ma niezapięte pasy bezpieczeństwa, również otrzyma karę w postaci mandatu na kwotę 100 zł, a kierowca otrzyma dodatkową grzywnę, a do jego konta zostanie dopisane kolejne 4 punkty karne za świadome niedopełnienie obowiązku zapinania pasów przez pasażerów.

Wyjątkiem jest sytuacja, w której kierowca faktycznie to zrobił, ale pasażerowie nie usłuchali.

Pamiętajcie, że zapięte pasy bezpieczeństwa nie są dla policji czy innych służb, ale dla Waszego bezpieczeństwa. W razie wypadku mogą Wam uratować życie! 


 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic