10.01.2024

Nowe fotoradary w 2023 - co mówią statystyki?

Strona głównaBlog YanosikNowe fotoradary w 2023 - co mówią statystyki?

W ubiegłym roku sieć fotoradarów znacznie się powiększyła! Wymienione zostały również te urządzenia, które już się wysłużyły. Zastąpiono je nowocześniejszymi miernikami, których nie sposób oszukać. Sprawdźcie nasz raport, opisujący zmiany w ilości fotoradarów w Polsce w 2023 roku i dowiedzcie się, które z nowych mierników były najczęściej przez Was zgłaszane w aplikacji oraz czy w tym roku pojawią się nowe urządzenia!

Ile nowych fotoradarów w 2023 roku?

Ubiegły rok upłynął pod hasłem realizacji rozbudowy modernizacji sieci urządzeń rejestrujących w Polsce. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) wymieniło 257 najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych urządzeń i zamontowało nowe, także w nowych lokalizacjach, które zostały wybrane na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeprowadzonej przez Instytut Transportu Drogowego.

Sprawdziliśmy, ile nowych mierników pojawiło się w 2023 roku w naszym kraju!

Łącznie w 2023 roku baza fotoradarów rozrosła się o 99 urządzeń, a zaledwie 2 zostały usunięte. Oznacza to, że przed 2023 rokiem w naszym systemie znajdowały się 543 mierniki, a na koniec ubiegłego roku, było ich już 640!

Najintensywniejszym okresem uruchamiania nowych urządzeń rejestrujących, okazały się ostatnie miesiące roku. W listopadzie i grudniu dodano po 29 nowych urządzeń pomiarowych:

Według danych z naszej aplikacji - ilość aktywnych fotoradarów w Polsce na dzień 31.12.2023 roku wynosiła 603 sztuki, ale w naszej bazie znajduje się o 37 mierników więcej. Jednakże są to urządzenia zamontowane, ale jeszcze nieaktywne. 

Nowe odcinkowe pomiary prędkości

Od października do grudnia włącznie rozbudowywana była także sieć odcinkowych pomiarów prędkości:

Sieć urządzeń rejestrujących w 2023 roku została również powiększona o 28 fotoradarów stacjonarnych, 26 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle i 2 fotoradary statystyczne:

Aktywne fotoradary w 2023 - które były najczęściej potwierdzane?

Wiemy, że wielu z Was jeździ na pamięć i doskonale zna lokalizacje fotoradarów w swojej okolicy, ale… na szczęście macie też Yanosika, który informuje Was o nowych miernikach! Sprawdziliśmy, które z nowych urządzeń były przez Was najczęściej potwierdzane w naszym systemie.

 Najczęściej potwierdzanymi fotoradarami stacjonarnymi w naszym systemie, były urządzenia z trzech lokalizacji: na drodze wojewódzkiej nr 762 w Kielcach (woj. świętokrzyskie), drodze krajowej nr 6 w Domaradzu (woj. pomorskie) oraz drodze krajowej nr 19 w Jaworniku (woj. podkarpackim).

Wśród topowej trójki najczęściej zgłaszanych rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, które dodawaliście do naszego systemu, znalazły się urządzenia zamontowane na drodze krajowej nr 1 w Pszczynie, drodze krajowej numer 91 w Łodzi, na skrzyżowaniu ulicy Obywatelskiej z Aleją Jana Pawła II oraz skrzyżowaniu ul. Drewnowskiej i Alei Włókniarzy.

Odcinkowe pomiary prędkości, które najczęściej potwierdzaliście w naszym systemie w 2023 roku, znajdowały się na S7 w miejscowości Białobrzegi-Nowy Gózd, na A4 na odcinku Kostomłoty-Kąty Wrocławskie oraz na A1, na odcinku Poznań Komorniki-Krzesiny.

Czy będą nowe fotoradary w 2024 roku?

Ten rok z pewnością przyniesie wiele zmian w infrastrukturze urządzeń rejestrujących w naszym kraju. CANARD planuje dalszą realizację rozbudowy systemu oraz unowocześnianie sieci starych mierników.

Możecie się spodziewać zarówno nowych odcinkowych pomiarów prędkości, które docelowo mają monitorować 400 km polskich dróg. 

Jednymi z pierwszych, które jeszcze czekają na uruchomienie, najpewniej będą te na odcinku S11 pomiędzy Tarnowem Podgórnym, a węzłem Poznań-Ławica oraz na autostradzie A2, pomiędzy MOP Leonia/Kuny a PPO Żdżary, w rejonie Konina. 

Planowane jest także uruchomienie odcinkowych pomiarów prędkości na S14, na odcinku Dobroń-Pabianice Północne oraz w Łodzi, na odcinku ul. Chocianowskiej - Łaskowice, na DK71 od miejscowości Biała Pierwsza 42 do Biała Rządowa 49 DK70, na odcinku Pomorzany - Bociany oraz Mokra Prawa 2 do Mokra Prawa 189A.

W planach CANARD jest tajże rozbudowa sieci urządzeń rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle, również na przejazdach kolejowych. Jest to nowością, ponieważ na ten moment w Polsce funkcjonują zaledwie 4 takie systemy: we Wrocławiu, na ul. Średzkiej i Szczecińskiej, w Warszawie na ul. Cyrulików i w województwie łódzkim w Radomsku.

Kontynuowana ma być także wymiana starszych mierników na nowocześniejsze, które mają znacznie większą skuteczność.

Nowe fotoradary - co potrafią?

Nowoczesne fotoradary oferują wysoką jakość dowodów popełnionych przez kierowców wykroczeń. Urządzenia pracują w trybie nieprzerwanym, ich pracy nie zakłócają nawet złe warunki pogodowe. Ponadto, fotoradary nowej generacji będą odrzucać zdjęcia, które mogą wzbudzać wątpliwości, w systemie będą zapisywane jedynie prawidłowo wykonane fotografie.

A na nich znajdą się zarówno numery tablic rejestracyjnych oraz rodzaj pojazdu, którym popełniono wykroczenie. To nie wszystko – urządzenia wykonują pomiar prędkości jazdy kilku pojazdów na kilku pasach ruchu jednocześnie, przypisując odpowiednie dane, takie jak prędkość jazdy, pas, którym poruszał się pojazd, obowiązujący limit prędkości oraz czas i miejsce popełnienia wykroczenia.

Kolejną niespodzianką dla kierowców, jest powiększenie floty nieoznakowanych pojazdów CANARD. Do katalogu aut dołączyło 33 samochodów BMW G3L 330i XDrive, w których zostaną zamontowane urządzenia rejestrujące prędkość oraz laserowe mierniki prędkości z wideorejestracją.

Kontrole mobilne mają być uzupełnieniem sieci stacjonarnych fotoradarów i można się ich spodziewać na niebezpiecznych odcinkach dróg, na których nie ma możliwości zamontowania urządzeń. Kontrole mają być także przeprowadzane w miejscach wyznaczonych przez lokalne społeczności, które wyznaczą odcinki dróg zagrożone wystąpieniem niebezpiecznych zdarzeń drogowych, spowodowanych niedostosowaniem prędkości względem warunków ruchu drogowego.

Czy fotoradary muszą być oznakowane?

Niegdyś fotoradary musiały być oznakowane znakiem drogowym D-51. Tak zapisano w paragrafie 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 17 czerwca 2011 roku:

Stacjonarne urządzenia rejestrujące dokonujące pomiaru prędkości poprzedza się każdorazowo znakiem drogowym D-51.

Akt prawny został uchylony w 2015 roku, a obecnie nie ma żadnego stanowczego zapisu w tym temacie. Obowiązujące zapisy informują, że znak D-51, czyli automatyczna kontrola prędkości, ma uprzedzać o miejscu, którym prędkość jazdy jest rejestrowana i poddawana kontroli przez stacjonarne urządzenie rejestrującego.

Znak ten stosuje się do informowania kierowców o lokalizacji stacjonarnego urządzenia rejestrującego i kontrolującego.

W Polsce przeważnie wszystkie fotoradary są oznakowane w ten sposób. Wyjątkiem są urządzenia, które należą do sieci CANARD i nie zostały jeszcze uruchomione.

Fotoradary - jak duży mandat możesz zapłacić?

Kierowcy, którym będzie na bakier z limitem prędkości, a których złapie fotoradar, będą musieli liczyć się z karą:

  • Mandat w wysokości 500 zł i 15 punktów karnych za przejazd na czerwonym świetle.
  • Mandat w wysokości 2000 zł i 15 punktów karnych za przejazd na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym.
  • Mandat w wysokości 50 zł i 1 punkt karny za przekroczenie dopuszczalnej prędkości do 10 km/h.
  • Mandat w wysokości 100 zł i 2 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 11-15 km/h.
  • Mandat w wysokości 200 zł i 3 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 16-20 km/h.
  • Mandat w wysokości 300 zł i 5 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 21-25 km/h.
  • Mandat w wysokości 400 zł i 7 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 26-30 km/h.
  • Mandat w wysokości 800/1600* zł i 9 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31-40 km/h.
  • Mandat w wysokości 1000/2000* zł i 11 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 41-50 km/h.
  • Mandat w wysokości 1500/3000* zł i 13 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 51-60 km/h.
  • Mandat w wysokości 2000/4000* zł i 14 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 61-70 km/h.
  • Mandat w wysokości 2500/5000* zł i 15 punkty karne za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 71 km/h i więcej.

*recydywa

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic
01.08.2022

Jedziesz autostradą na urlop? Nie zapomnij o formalnościach!

W wakacje bardzo często podróżujecie autostradami i drogami szybkiego ruchu. O ile te drugie nie wymagają od Was szczególnego przygotowania, to w przypadku autostrad musicie pamiętać o formalnościach. Inaczej czeka Was kara, która będzie niemało kosztować.
24.11.2021

Coraz więcej długich tuneli w Polsce. Czy będą w nich instalowane fotoradary?

Długie tunele na trasie ułatwiają kierowcom jazdę. Zwłaszcza gdy znajdują się pod ruchliwym skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym lub w miejscach, których infrastruktura jest złożona i ruch samochodowy jest niewskazany. W Polsce aktualnie realizowane są projekty, w których powstają nowe tunele o długości powyżej 500 m. W niektórych z nich mają się nawet znaleźć urządzenia kontrolujące prędkość jazdy.
29.06.2021

Ciepły letni deszcz, który... paraliżuje całe miasto. Yanosik sprawdza, co się dzieje na drogach w trakcie burzy!

Na początek lata czekają wszyscy. Słońce, coraz dłuższe wieczory, grill i jak najwięcej chwil spędzonych na zewnątrz. Jednak czerwiec potrafi również niemile zaskoczyć kilkugodzinną ulewą i burzą. W tym roku powitanie lata było bardzo trudne dla wielu kierowców. Yanosik sprawdził, jak wyglądała sytuacja na drogach w trakcie burzy. Pierwsze dni lata w tym roku wprowadziły prawdziwy zamęt na drogach największych miast. Ulewy, grad i burze z piorunami sparaliżowały ruch i utrudniły powroty do domów większości mieszkańców. Yanosik sprawdza, co się działo w najważniejszych miastach w Polsce!