14.12.2022

Podwyżki cen ubezpieczeń OC już w 2023 roku!

Zgodnie z danymi UFG rocznie polscy kierowcy zawierają około 30 milionów umów dla wymaganego w Polsce ubezpieczenia OC oraz 7 milionów dobrowolnego AC. Już w 2023 roku koszty zakupu obu polis znacznie wzrosną, tak samo jak kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC. Czego się spodziewać w nowym roku?

 

W 2023 roku wzrośnie liczba zakupionych polis

Zdaniem ekspertów, liczba zakupionych polis OC oraz AC wzrośnie w przyszłym roku. Jest to między innymi powiązane z nowym taryfikatorem mandatów, który od 2023 roku przewiduje wysoką karę za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Kierowca nie posiadający ważnej polisy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zapłaci mandat od 230 zł nawet do 10 800 zł! Wszystko będzie zależeć od pojazdu oraz okresu bez ważnego OC.

Dodatkowo, na koszty OC i AC wpłynęły również zmiany w taryfikatorze punktów karnych, likwidacji szkód, inflacja oraz rosnące odszkodowania.

Jak wysokich kar za brak OC można się spodziewać?

Od 1 lipca 2023 roku najwyższą karę zapłacą ci, którzy użytkowali nieubezpieczony polisą OC samochód osobowy oraz ciężarowy przez dłuższy okres niż 14 dni. Właściciele osobówek zostaną ukarani karą grzywny w wysokości aż 7 200 zł, a ciężarówek 10 800 zł!

Kary za brak OC w 2022 roku wynosiły:

  • Nieważne OC do 3 dni: 1 200 zł (samochody osobowe), 1 810 zł (samochody ciężarowe), 200 zł (motocykle, motorowery).
  • Nieważne OC od 4 do 14 dni: 3 010 zł (samochody osobowe), 4 520 zł (samochody ciężarowe), 500 zł (motocykle, motorowery).
  • Nieważne OC powyżej 14 dni: 6 020 zł (samochody osobowe), 9 030 zł (samochody ciężarowe), 1 000 zł (motocykle, motorowery).

Maksymalna kara za brak OC powyżej 14 dni, w przyszłym roku wzrośnie o:

  • 1 200 zł (z 6 020 zł do 7 200 zł) dla właścicieli samochodów osobowych
  • 1 770 zł (z 9 030 zł do 10 800 zł) dla posiadaczy ciężarówek.

Najmniejszą podwyżkę odczują właściciele motocykli i motorowerów, którzy za brak OC zapłacą więcej o 200 zł w 2023 roku (z 1 000 zł do 1 200 zł).

Komisja Nadzoru Finansowego wprowadziła nowe wytyczne

Od 1 listopada 2022 roku KNF wprowadziła nowe wytyczne, które określają jakość obsługi szkód. Ich założeniem ma być wprowadzenie dla całego rynku wspólnego standardu likwidacji szkód.

Na jego podstawie kierowcy mieliby otrzymywać m.in. szczegółowe informacje o pochodzeniu i jakości części, które posłużą do napraw auta, a ubezpieczyciele będą zobowiązani do wyceniania szkód w taki sposób, by po naprawie pojazd był jak najbliżej stanu nowości.

Ubezpieczyciele mają dostęp do informacji o punktach karnych

Od połowy czerwca 2022 roku ubezpieczyciele uzyskali dostęp do informacji na temat punktów karnych kierowców. Obawy zmotoryzowanych Polaków w tym temacie są jednak zawyżone – trzeba pamiętać, że firmy ubezpieczeniowe owszem mają wgląd do tych informacji, ale nie muszą z nich- korzystać.

Na wysokość składki ubezpieczenia OC składa się jeszcze wiele innych czynników, takich jak historia jazdy, liczba szkód, wiek kierowcy, miejsce zamieszkania, model i marka samochodu, etc.

W Polsce coraz mocniej rozwija się elektromobilność

Nie da się nie zauważyć, że w naszym kraju jest coraz więcej pojazdów elektrycznych. To efekt rządowego programu dopłat „Mój Elektryk”. Pojazdy tego typu również muszą mieć obowiązkowe OC, ale także AC, które jest wymogiem zabezpieczającym program dofinansowania.

Rozwój elektromobilności ma ogromy wpływ na rynek ubezpieczeń – wycena polisy dla elektryka wygląda nieco inaczej niż dla samochodu z silnikiem spalinowym. Jednym z ważniejszym kryteriów wysokości składki jest tutaj pojemność silnika, od której zależy moc auta, która z kolei przekłada się na potencjalnie większe szkody. Z kolei w przypadku samochodów elektrycznych branża musiała zmodyfikować to kryterium.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic