26.08.2022

Wymieniasz filtry samochodowe samodzielnie? Na to uważaj!

Wymiana filtrów samochodowych to najpopularniejsza czynność serwisowa. Dla niektórych kierowców to już tak rutynowy proces, że nie przywiązują do niego większej uwagi. Jednak podczas samodzielnej wymiany filtrów można również popełnić kilka błędów, które doprowadzą do poważniejszych usterek. Sprawdźcie, na co uważać!

 

Olej może wyciekać spod filtra

Źle zamontowany filtr oleju może doprowadzić do jego wycieku. Zwykle powstaje to w wyniku nieodpowiedniego posmarowania uszczelki filtra oleju przed dokręcaniem, pozostawieniu starej uszczelki na miejscu mocowania, poluzowaniu króćca, na który nakręca się nowy filtr, w wyniku odkręcania starego oraz poluzowaniu chłodniczki oleju, która w niektórych autach znajduje się pod filtrem.

Chcąc uniknąć powyższych błędów, należy posmarować olejem uszczelkę nowego filtra, aby podczas dokręcania dobrze układała się pod filtrem. Sucha może się wysunąć, tym samym tworząc nieszczelność. Uszczelki powinno się wymieniać profilaktycznie i zawsze je smarować.

Przed przykręceniem nowego filtra oleju, upewnijcie się, że usunęliście starą uszczelkę. Nowe są zwykle w opakowaniu filtra.

Przed montażem puszkowego filtra oleju upewnijcie się, że miejsce dla nowego filtra jest dobrze przygotowane – czy nie poluzował się króciec lub chłodniczka oleju podczas odkręcania starego filtra.

Nieszczelności w filtrze powietrza

Pokrywa kasety filtra powietrza zamyka się dzięki zatrzaskom lub wkrętom. Czasem zdarza się, ze dostęp do nich jest utrudniony. Niedokręcony lub pominięty wkręt może spowodować nieszczelność, a do układu dolotowego przedostanie się nie przefiltrowane powietrze.

Jak tego uniknąć? Wymieniając filtr starannie i z należytą uwagą.

Filtr paliwa może się zapowietrzyć

Filtry paliwa mają różną konstrukcję, ciężko zatem ustalić uniwersalne wskazówki ich montażu. Jeśli podejmujecie się samodzielnej wymiany filtra paliwa, to przede wszystkim zadbajcie o staranność przy wykonywaniu wszelkich połączeń. Nie stosujcie tanich zamienników, nie łączcie przewodów z filtrem na siłę. Jeśli w Waszym aucie znajdują się specjalne szybkozłączki samozaciskowe, to starajcie się ich nie uszkodzić podczas rozłączania – są nie do naprawienia i jeśli będą uszkodzone to należy je wymienić na nowe.

Dlaczego? Ponieważ fabryczne opaski zaciskowe na przewodach są tak zaprojektowane, że w fazie dokręcania nie niszczą (nacinają) przewody. W razie konieczności wymiany opaski należy wymienić ją na nową tego samego rodzaju.

Źle zamontowany filtr kabinowy

Zwykle błąd popełnia się montując filtr niezgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. To ważne zwłaszcza, gdy na filtrze umieszczona jest strzałka kierunkowa. Drugim, często popełnianym błędem, jest zagięcie filtra kabinowego w trakcie jego montażu. Zwykle powodem jest utrudniony dostęp do kasety. Czasem warto poćwiczyć wymianę filtra kabinowego na starym filtrze, zanim się zamontuje nowy.

Wszystkie błędy w montażu filtra kabinowego spowodują pogorszoną jakość powietrza w kabinie oraz parowanie szyb czy nawet przedostanie się wody do kabiny! 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic