18.03.2022

Będzie 100 nowych fotoradarów! Ale jeszcze nie w tym roku

Strona głównaBlog YanosikBędzie 100 nowych fotoradarów! Ale jeszcze nie w tym roku

Liczba mierników prędkości na polskich drogach zmienia się cyklicznie. Z roku na rok przybywa nowych fotoradarów, a część starych urządzeń jest wyłączona z użytku. Aktualnie trwają testy mierników, które zastąpią te w stałych lokalizacjach. Przybędzie 100 nowych fotoradarów, ale jeszcze nie w tym roku. To nie koniec planów wzmocnienia skuteczności systemu zwiększającego bezpieczeństwo nad ruchem drogowym.

 

Ile aktualnie jest fotoradarów?📷

Z roku na rok zmienia się liczba mierników prędkości w Polsce. Według danych z naszego systemu, aktualnie polskich dróg pilnuje ponad 500 fotoradarów.

W naszej bazie liczba fotoradarów jest aktualizowana na bieżąco. Według naszych danych obecnie na polskich drogach jest już 515 fotoradarów. W porównaniu z danymi z sierpnia 2021 roku, ich liczba wzrosła o 70 nowych urządzeń. Najwięcej z nich znalazło się na drogach w województwie pomorskim, mazowieckim i wielkopolskim – informuje Julia Langa, Yanosik.

Dane z naszego systemu wykazują, że nowe fotoradary znalazły się w województwie pomorskim (+14), mazowieckim (+9), wielkopolskim (+8), podlaskim (+6), śląskim (+4), łódzkim (+4), lubelskim (+4), małopolskim (+4), kujawsko-pomorskim (+4), dolnośląskim (+3), podkarpackim (+3), zachodniopomorskim (+3), warmińsko-mazurskim (+3), a w lubuskim (+1).

Ich liczba nie zmieniła się jednak w opolskim (10) oraz w świętokrzyskim (15).

Stare urządzenia będą wymieniane!

Zgodnie z informacjami ze strony CANARD, obecnie trwają testy dla najlepszego urządzenia kontrolującego prędkość, na lotnisku w Borsku. Wykonawca, który zostanie wybrany przez komisję, będzie miał 52 tygodnie na zamontowanie 100 nowych fotoradarów w lokalizacjach, w których dziś pracują wyeksploatowane urządzenia. Oznacza to, że już w 2023 roku stare mierniki znikną z polskich dróg, a zastąpią je nowocześniejsze urządzenia.

Testy przeprowadzane są w warunkach bardzo zbliżonych do rzeczywistych uwarunkowań drogowych. Eksperci symulują naruszenia przepisów drogowych w zakresie przekroczeń prędkości różnymi rodzajami pojazdów.

Komisja poddaje ocenie prawidłowość pomiarów i skuteczność rozpoznawania wizerunku kierowcy. Próbne zdjęcia z testowanych urządzeń będą także oceniane przez specjalistów z CANARD.

To nie koniec planów!👮‍♀

Już wkrótce rozpocznie się kolejny przetarg dla 147 nowych fotoradarów. Nowe urządzenia również odnoszą się do dotychczasowych wskaźników, które odnoszą się do aktualnej bazy danych, które mają zastosowanie w następnych nowych formach odniesienia. Nowe urządzenia są wyposażone w nowoczesne technologie, które poprawią skuteczność i skuteczność systemu.

Nowe fotoradary mają zdolność wykonywania pomiarów na kilku pasach jednocześnie, a jakość zdjęć pozwala na bezproblemowe zidentyfikowanie kierującego pojazdem oraz odczytanie numeru tablicy rejestracyjnej, bez względu na warunki pogodowe. Niektóre z urządzeń CANARD mają również możliwość rozróżniania typów pojazdów, a także są doposażone w kamery rejestrujące zsynchronizowany obraz tyłu pojazdu, który będzie namierzony przez miernik  prędkości – tłumaczy Julia Langa, Yanosik

Co na to kierowcy?

Większość kierowców widząc na trasie fotoradar redukuje prędkość nawet o 20 km/h w stosunku do aktualnego limitu. Już w pierwszych dniach stycznia tego roku, po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów, zauważyliśmy zmniejszenie udziału przekroczeń prędkości o 6,54% na obszarze zabudowanym i niezabudowanym, w porównaniu do ubiegłego roku. Wymiana starych fotoradarów na nowocześniejsze urządzenia zapewne również przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach – informuje Julia Langa, Yanosik 

Nowe fotoradary już działają w wybranych lokalizacjach w Polsce. Największy efekt odniosły nowe mierniki w Warszawie, na moście Poniatowskiego i OPP w warszawskim tunelu S2, a także nowy fotoradar w Poznaniu, na ul. Hetmańskiej.

Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrowały fotoradary na warszawskim moście Poniatowskiego oraz odcinkowe pomiary prędkości na Południowej Obwodnicy Warszawy. Pierwszy miesiąc radarów na moniatowskiego prawa pracy po prawie 13 tys. przekroczeń prędkości, z kolei OPP w tunelu S2 zarejestrował 8 tys. naruszeń prędkości. Wczesne zastosowanie techniki jechali o-20 km/h szybciej niż ostatnia ostatnia granica prędkości – a następnie Julia Langa, Yanosik

Powiększająca się liczba fotoradarów w Polsce wraz z nowym taryfikatorem mandatów to naprawdę skuteczne narzędzia poprawiające bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zwłaszcza nowe stawki mandatów powstrzymują kierowców przed przekraczaniem prędkości. Jesteśmy przekonani, że wymiana starych fotoradarów na nowocześniejsze urządzenia również wpłynie na poprawność jazdy wszystkich zmotoryzowanych Polaków.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic