28.11.2022

Będzie pierwsza Strefa Czystego Transportu w Polsce!

Rada Krakowa podjęła decyzję o utworzeniu pierwszej Strefy Czystego Transportu w Polsce. Pierwsze ograniczenia mają wejść w życie już za niecałe dwa lata. Co dokładnie się zmieni? Sprawdźcie, bo być może będziecie musieli wymienić swój samochód!

 

W ubiegłym tygodniu radni Krakowa podjęli decyzję odnośnie Strefy Czystego Transportu – w przyszłości do miasta nie wjadą najstarsze auta. Ograniczenia mają być wprowadzane w dwóch etapach. Pierwszy ma się rozpocząć od 1 lipca 2024 roku, a drugi od 1 lipca 2026 roku.

Gdzie będzie obowiązywać Strefa Czystego Transportu?

SCT ma obejmować cały Kraków. Zgodnie z Krakowskim Alarmem Smogowym, będzie pierwszą strefą w Polsce oraz w Europie Środkowo-Wschodniej. W zachodniej Europie jest już ponad 300 takich stref.

Jak będzie wyglądać pierwszy etap wprowadzania SCT?

W pierwszym etapie, który rozpocznie się 1 lipca 2024 roku i potrwa do 30 czerwca 2026 roku, do miasta nie wjadą już najstarsze samochody i te, które najbardziej zanieczyszczają powietrze, czyli około i ponad 30-letnie.

Pojazdy, które zostały zarejestrowany ostatni raz przed 1 marca 2023 roku będą traktowane łagodniej o ograniczenia będą dla nich mniejsze.

Do miasta wjadą za to auta zasilane benzyną i LPG o minimalnej normie Euro 1, w przypadku Diesli wjadą te pojazdy, które spełniają minimalną normę Euro 2.

Auta, które zostały zarejestrowane po 1 marca 2023 roku będą znacznie surowiej traktowane – muszą spełnić normę Euro 3 w przypadku pojazdów zasilanym benzyną lub LPG oraz w przypadku diesli normę Euro 5.

Drugi etap wprowadzania SCT zaostrzy ograniczenia!

Od 1 lipca 2026 roku ograniczeniem będą objęte wszystkie pojazdy, bez względu na datę ostatniej rejestracji. Wymogi będą dla nich takie same.

Do Strefy Czystego Transportu w Krakowie nie wjadą pojazdy benzynowe, które nie spełniają wymogów emisyjnych Euro 3 (samochody wyprodukowane przed 2000 rokiem), a także auta z silnikiem diesla, które nie spełniają wymogów emisyjnych Euro 5 (pojazdy wyprodukowane przed 2010 rokiem).

Część radnych chciała, aby przepisy weszły w życie znacznie później. To trudna uchwała, ale zgodna z prawem. Zdaniem Dyrektora Zarządu Transportu Publicznego, przesunięcie okresu jej obowiązywania mijałoby się z sensem tworzenia Strefy Czystego Transportu, zwłaszcza w przypadku diesli.

Wprowadzenie SCT to ogromna zmiana, która ma na celu troskę o zdrowie i życie mieszkańców, nie mniej jednak będzie ona powodowała konieczność wymiany samochodu, co nie tylko spowoduje dodatkowe koszty, ale również zirytuje niejednego mieszkańca Krakowa.

Smog to ogromny problem wielu polskich miast

Największymi źródłami zanieczyszczeń powietrza w Polsce są spalanie paliw w przemyśle, gospodarstwach domowych i w transporcie. To one generują do atmosfery tlenki siarki i azotu, dwutlenek siarki w 93% pochodzi ze spalania węgla, z kolei tlenki azotu w 39% w transportu drogowego.

Poza tymi szkodliwymi substancjami, w powietrzu również znajdują się tlenki węgla, ozonu, także w postaci pyłów zawieszonych PM2,5. To aerozol, który może bezpośrednio przenikać do krwioobiegu. Rocznie w Polsce, z powodu nadmiernego zanieczyszczenia powietrza pod względem jego zawartości, umiera przedwcześnie ponad 46 tysięcy osób. W Unii Europejskiej 400 tysięcy osób.

Jak informuje Polski Alarm Smogowy, polskie miejscowości są rekordzistami w UE, w zakresie emisji pyłów zawieszonych, a Kraków należy do najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic