11.05.2022

Jeszcze więcej fotoradarów w Polsce. Sprawdzamy, ile jest aktualnie

Fotoradary wyrastają jak grzyby po deszczu. Wciąż ich przybywa. W ubiegłym roku w naszym kraju było zaledwie 445 urządzeń. W tym roku jest ich już znacznie więcej. Co prawda wciąż nie jesteśmy w czołówce państw europejskich z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą urządzeń kontrolujących prędkość, ale GITD wraz z CANARD wciąż intensywnie nad tym pracują.

 

Ile jest aktualnie fotoradarów?

Według naszych danych, w ubiegłym roku funkcjonowało 445 mierników prędkości. To o 14 urządzeń więcej niż w 2020 roku. Ich liczba wciąż wzrasta, a zgodnie z planem CANARD i GITD będzie ich jeszcze więcej.

Sprawdzaliśmy liczbę fotoradarów na początku 2022 roku i łącznie było ich wtedy 515 sztuk. Obecna liczba stacjonarnych mierników prędkości wynosi już 527. To wzrost o 12 urządzeń w ciągu zaledwie 3 miesięcy. Według naszych informacji to jeszcze nie koniec – do końca lata 2023 roku przybędzie odcinkowych pomiarów prędkości a 100 fotoradarów zostanie wymienionych na nowe – komentuje Julia Langa, Yanosik

Gdzie przybyło najwięcej fotoradarów, gdzie ubyło?

Według naszych danych liczba fotoradarów w ciągu ostatnich trzech miesięcy tego roku najbardziej zmieniła się w:

  • w województwie mazowieckim o 5 sztuk, z 83 mierników na 88,
  • w województwie wielkopolskim o 1 urządzenie, z 53 sztuk na 54,
  • w województwie łódzkim o 1 urządzenie, z 35 sztuk na 36,
  • w województwie dolnośląskim o 1 urządzenie, z 25 sztuk na 26,
  • w województwie lubuskim o 3 fotoradary, z 24 urządzeń na 27,
  • w województwie zachodniopomorskim o 1 urządzenie, z 27 sztuk na 28,
  • w województwie kujawsko-pomorskim o 2 sztuki, z 19 na 21. 

Co ciekawe, w województwie warmińsko-mazurskim liczba mierników spadła z 21 sztuk na 19.

Zgodnie z planami GITD oraz CANARD realizowany jest program montażu nowych mierników prędkości w miejscach, które są najbardziej zagrożone wypadkami. To jednak nie wszystkie działania podjęte w trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Trwa również wybór podwykonawcy, który wymieni 247 starych fotoradarów. W pierwszym etapie ma zostać wymienionych 100 mierników na znacznie nowsze urządzenia, które potrafią o wiele więcej, niż wyłącznie rejestrowanie przekroczeń prędkości – komentuje Julia Langa, Yanosik

Nowe mierniki będą miały super moce!

Planowane nowe fotoradary będą potrafiły nie tylko kontrolować kilka pasów ruchu jednocześnie, co do tej pory było niemożliwe w niektórych lokalizacjach, ale również jakość robionych przez nie zdjęć będzie lepsza. Zapomnijcie, że wizerunek kierowcy będzie nieczytelny, tak samo jak tablice rejestracyjne. Bez względu na porę dnia oraz pogodę, zdjęcia z nowych fotoradarów mają być niesamowicie wyraźne.

Co więcej, nowe fotoradary będą miały możliwość rozróżniania rodzaju pojazdu, a nawet będzie opcja, by podłączyć do nich dodatkowe kamery, które zarejestrują zsynchronizowany obraz tyłu pojazdu. Drżyjcie motocykliści, bo to właśnie z myślą o Was.

Polska walczy z piratami drogowymi

W trosce o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego władze zintensyfikowały swoje działania przeciwko notorycznym przekroczeniom prędkości. W tym roku w życie wszedł nowy taryfikator mandatów, który nie oszczędza kieszeni kierowców, a w zeszłym roku zaostrzono przepisy względem pierwszeństwa pieszych, tym samym zobowiązując kierowców do kategorycznego zatrzymywania się przed przejściem, nawet jeśli pieszy dopiero zamierza przejść przez zebrę.

To jeszcze nie koniec planowanych działań w zakresie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. W tym roku w życie wejdą również regulacje dotyczące punktów karnych, w ramach których za jedno wykroczenie będzie można otrzymać aż 15 punktów, co już jest dużym krokiem w stronę utracenia uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, jeszcze w tym roku towarzystwa ubezpieczeniowe mają otrzymać wgląd do bazy danych kierowców, a dokładniej do zapisów dotyczących uzyskanych punktów karnych oraz rodzaju wykroczeń, których dokonali. Od tego mają być zależne stawki obowiązkowego ubezpieczenia OC – mówi Julia Langa, Yanosik

Czy faktycznie te wszystkie działania spowodują, że w Polsce będzie tak bezpiecznie na drogach, jak w innych krajach europejskich? Bacznie obserwujemy sytuację i sprawdzamy zachowania kierowców na polskich drogach, poprawa jest już widoczna, ale wciąż jeszcze wiele brakuje by porównywać się z naszymi sąsiadami. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic