24.11.2021

Coraz więcej długich tuneli w Polsce. Czy będą w nich instalowane fotoradary?

Długie tunele na trasie ułatwiają kierowcom jazdę. Zwłaszcza gdy znajdują się pod ruchliwym skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym lub w miejscach, których infrastruktura jest złożona i ruch samochodowy jest niewskazany. W Polsce aktualnie realizowane są projekty, w których powstają nowe tunele o długości powyżej 500 m. W niektórych z nich mają się nawet znaleźć urządzenia kontrolujące prędkość jazdy.

 

Tunele drogowe w Polsce

Powodów, dla których buduje się tunele drogowe jest wiele. Są one najlepszym rozwiązaniem w trudno dostępnych miejscach, nie mają dużego wpływu na zmianę krajobrazu, a także na niszczenie budynków w okolicy.

Budowanie tuneli drogowych jest niezbędne. Coraz mocniej zatłoczone miasta, korkujące się ulice, przeciążone trasy przelotowe oraz wszechobecny smog, wymuszają wprowadzenie zmian w infrastrukturze, zwłaszcza gdy brakuje wolnej przestrzeni na powierzchni. Tunele stanowią świetną alternatywną możliwość dla ruchu samochodowego, którego płynność oraz bezpieczeństwo zostaną zachowane – komentuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

Do ich zalet zalicza się również fakt, że znacznie redukują hałas, a to umożliwia lepsze zagospodarowanie przestrzeni znajdującej się nad nimi. Aktualnie w Polsce buduje się aż 11 tuneli, których całkowita długość będzie przekraczać 500 m. Cztery z nich po oddaniu do użytku znajdą się nawet w zestawieniu największych konstrukcji w Polsce.

Najdłuższe polskie tunele drogowe

Wśród aktualnie budowanych tuneli najdłuższe znajdować się będą w Warszawie – na drodze ekspresowej S2 (2355 m), w Starych Bogaczowicach na drodze S3 (2300 m) oraz w ciągu zakopianki w Luboniu Małym (2058 m) i pod Świną w Świnoujściu (1440 m).

Najdłuższym tunelem w Polsce jest obecnie ten pod Martwą Wisła (1377 m) i łączy zachodnią część Gdańska z Wyspą Portową. To pierwsza „podwodna” droga w naszym kraju.

Kolejnym długim tunelem drogowym jest ten wzdłuż Wisły. Posiada trzy pasy ruchu w każdą stronę i w zależności od kierunku jazdy jego długość się różni. W kierunku północnym ma 889 m, a południowym 930 m.

Czy to faktycznie tunel drogowy?

Każdy kierowca, który ma wątpliwości co do budowli znajdującej się na trasie, czy faktycznie jest tunelem, może je sobie rozjaśnić dzięki znakom drogowym. Dokładniej to znaki informacyjne, które umieszczę się w odległości nie większej niż 50 m od obiektu.

Podaje się również informacje o długości tunelu, aby nie dezorientować kierowców. Określa się ją z pomocą tabliczki T-1b. Dla tuneli, które mają długość mniejszą niż 500 m, nie podaje się takiej informacji. A jeśli tunel jest dłuższy niż 3000 m, to tabliczki informujące umieszcza się co 1000 m w jego obrębie.

Wjazd do tunelu może być również określany sygnalizacją świetlną ogólną lub sygnalizacją dla konkretnych pasów ruchu. Wówczas sygnalizator S-4 jest umieszczony przed wjazdem do tunelu, a w długich tunelach nawet co pewien dystans. Pas może być otwarty, co sygnalizuje zielona strzałka skierowana w dół lub zamknięty przez organizatora ruchu, co oświadcza czerwony krzyżyk na sygnalizatorze.

Zasady bezpieczeństwa ruchu w tunelu

Jadąc w tunelu należy przede wszystkim należy pamiętać, że nie da się uciec w nim na bok, a głównym celem jest to, by bezpieczne przejechać przez całą jego długość i wyjechać na drugim końcu. W tunelach nie wolno podejmować żadnych działań, które mogłyby utrudnić sprawny przepływ pojazdów. Zabronione jest zatrzymywanie się, cofanie oraz zawracanie, a niekiedy nawet wyprzedzanie – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac

Dla poprawy bezpieczeństwa w tunelu bardzo często wprowadzane jest ograniczenie prędkości, a nawet zakaz wjazdu dla określonych pojazdów. Często dotyczy on tych pojazdów, które przewożą towary niebezpieczne.

Każdy kierowca musi również pamiętać o zachowaniu prawidłowego odstępu między poruszającymi się w tunelu pojazdami. Przepisy drogowe określają odstęp w tunelach o długości powyżej 500 m, poza obszarem zabudowanym, jako nie mniejszy niż 50 m od pojazdu poprzedzającego, jeżeli prowadzimy auto o DMC 3,5t lub autobus oraz 80 m, jeżeli kierujemy zespołem pojazdów lub innym pojazdem niż powyższe. Oczywiście w każdym tunelu odstęp drogowy może być regulowany znakiem drogowym, który ma pierwszeństwo przed zasadami ogólnymi. W Europie coraz mocniej przestrzega się tego przepisu, a sytuacja w tunelach jest na bieżąco kontrolowana przy użyciu monitoringu – informuje Julia Langa, Yanosik Autoplac 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic