04.10.2021

Długo wyczekiwana zmiana wreszcie nadeszła! Koniec z naklejkami rejestracyjnymi – kierowcy nie mogą powstrzymać radości

Wielu zmotoryzowanych nie kryło swojej niechęci wobec naklejek rejestracyjnych na szybie auta. Ta jednorazowa nalepka charakteryzuje się niezwykle wysoką przyczepnością, a co za tym idzie – odklejona zostawia brzydki ślad.

 

Skąd te zmiany?

Za zmianami stoi wprowadzenie pakietu deregulacyjnego, który ma ułatwić życie kierowcom, a także właścicielom samochodów. Pierwsze zmiany wprowadzono już w poprzednim roku, a w tym, wraz z początkiem grudnia ma zostać zniesiony obowiązek kupna naklejki rejestracyjnej, który kosztował kierowców 18,50 zł. Całkowita likwidacja naklejek ma nastąpić od 4 września 2022 roku, gdy nowy przepis wejdzie w życie.

Pakiet deregulacyjny – co to jest?

To nowelizacja przepisów w formie ustawy z dnia 14 sierpnia 2020 roku, która dotyczy ustaw „Prawo o ruchu drogowym” oraz innych, które określa się wspólnie jako pakiet deregulacyjny.

Ma on ułatwić liczne procedury i ograniczyć liczbę dokumentów kierowcy, które są w obiegu.

Nowe przepisy z pakietu deregulacyjnego obowiązują już od 4 i 5 grudnia 2020 roku. A już wkrótce mają się rozszerzyć o brak naklejek rejestracyjnych. Do tej pory kierowców obowiązywały już: brak konieczności wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy, możliwość rejestracji samochodu w urzędzie innym, niż ten w miejscu zamieszkania oraz brak możliwości zakładania małych tablic rejestracyjnych w autach, które mają miejsce na dużą tablicę.

Jak najlepiej odkleić naklejkę rejestracyjną?

Jedną z najlepszych metod na pozbycie się naklejki rejestracyjnej jest podgrzanie jej do wysokiej temperatury. Jak to zrobić? Na przykład z użyciem suszarki. Trzeba tylko pamiętać, by nie dmuchać gorącym powietrzem z urządzenia punktowo, a na większą powierzchnię. W ten sposób unikniecie ryzyka pęknięcia szyby.

Następnym krokiem jest podważenie naklejki – można to zrobić paznokciem lub żyletką lub innym poręcznym narzędziem. Dalej wystarczy złapać za róg i ciągnąć nalepkę, wciąż ją podgrzewając.

Ślady, które mogły zostać na szybie po odklejeniu nalepki, można wytrzeć szmatką nasączoną benzyną ekstrakcyjną lub innym rozpuszczalnikiem, np.: takim jak zmywacz do paznokci.

Jakie zmiany jeszcze czekają kierowców?

Przede wszystkim od 30 stycznia 2022 roku zniesiona zostanie konieczność przerejestrowania kupionego samochodu. Jeśli pojazd będzie posiadał najnowszy wzór tablic rejestracyjnych, wówczas nie będziemy musieli ich wymieniać, nawet jeśli nie pochodzą one z naszego regionu zamieszkania.

Ponadto – szykują się ogromne zmiany w taryfikatorze punktów karnych oraz wysokości mandatów za popełnione wykroczenia. W planach jest zero tolerancji dla recydywy oraz osób nietrzeźwych, które wsiadły za kółko.  

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
10.06.2020

Większa moc silnika? Zapłacisz dwa razy więcej za OC!

Cena obowiązkowego OC zależy od wielu czynników m.in.: liczby spowodowanych dotychczas szkód, wieku kierowcy, wieku auta czy chociażby stylu jazdy osoby kierującej. Jest jeszcze jeden czynnik, który ma spore znaczenie u ubezpieczycieli, a mianowicie moc silnika auta. Jak taka zmienna wpływa na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego? Oto analiza specjalistów z systemu Yanosik.
22.10.2021

Startuje wspólna akcja Policji, ITS i Yanosika - „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”

Już 23 października rozpocznie się szósta edycja akcji „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”. W ramach wydarzenia do 4 grudnia tego roku policjanci będą prowadzić działania prewencyjno-kontrolne, których celem będzie zwrócenie uwagi na poprawność oświetlenia samochodu. Kierowcy będą mogli bezpłatnie zweryfikować ustawienie reflektorów w swoim aucie, w ponad 1200 stacjach kontroli pojazdów w obrębie całej Polski.
24.11.2021

Coraz więcej długich tuneli w Polsce. Czy będą w nich instalowane fotoradary?

Długie tunele na trasie ułatwiają kierowcom jazdę. Zwłaszcza gdy znajdują się pod ruchliwym skrzyżowaniem, przejazdem kolejowym lub w miejscach, których infrastruktura jest złożona i ruch samochodowy jest niewskazany. W Polsce aktualnie realizowane są projekty, w których powstają nowe tunele o długości powyżej 500 m. W niektórych z nich mają się nawet znaleźć urządzenia kontrolujące prędkość jazdy.