06.07.2023

Jakie światła w deszczu? Jak poprawnie używać świateł samochodowych w deszczową pogodę?

Latem nietrudno o ulewne deszcze, intensywne burze czy nawet opady gradu. W takich warunkach należy szczególnie zadbać o bezpieczeństwo w czasie jazdy i włączyć odpowiednie światła. Okazuje się, że wielu kierowców popełnia dwa standardowe błędy w trakcie ulewy, co może doprowadzić do tragicznych skutków.

Jazda w deszczu – błędy kierowców

Gdy spadnie deszcz, kierowcy zwykle popełniają dwa podstawowe błędy:

  1. Nadużywają świateł przeciwmgłowych tylnych – jest to niebezpieczne i wbrew przepisom. Można otrzymać za to mandat oraz punkty karne.
    Reguluje to Art. 30 Kodeksu drogowego:

Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

2. Jadą na światłach w trybie automatycznym – skutkuje to jazdą na światłach dziennych, które są zbyt słabe do jazdy w ulewie.

Światła do jazdy w deszczu - jakie się sprawdzą?

W czasie ulewnego deszczu należy włączyć światła mijania, które jednocześnie włączą również światła pozycyjne przednie oraz tylne.

Dzięki temu pojazd będzie dobrze oświetlony i dobrze widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego.

Pamiętajcie, że podczas opadów deszczu niewystarczająco oświetlony pojazd może zostać niezauważony przez innego kierowcę, co niestety zwiększa prawdopodobieństwo doprowadzenia do kolizji. 

Dlatego, jeśli na co dzień korzystacie ze świateł do jazdy dziennej, gdy tylko warunki na drodze się pogorszą, np.: w wyniku deszczu, włączcie światła mijania.

Jaka kara za niewłaściwe światła w deszczu?

Za niewłączenie wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach o zmniejszonej przejrzystości powietrza możecie otrzymać mandat w kwocie 200 zł oraz 2 punkty karne. 

Ponadto nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności skończy się mandatem w wysokości od 150 do 300 zł i 3 punktami karnymi.

Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza będzie karane mandatem w wysokości 100 zł i 2 punktami karnymi. 

Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych skończy się mandatem 100 zł i 2 punktami karnymi.

Za jazdę bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu grozi kara w 300 zł oraz 4 punkty karne, a za jazdę bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł i 2 punkty karne.

Jeśli nie włączycie wymaganych świateł do jazdy w tunelu, niezależnie od pory doby, możecie otrzymać mandat w wysokości 200 zł oraz 4 punkty karne.

A jeśli Wasz samochód w ogóle nie posiada wymaganych świateł mijania, drogowych lub do jazdy dziennej, a Wy zdecydujecie się go prowadzić, to otrzymacie mandat w wysokości 100 zł, 0 pkt karnych.

Jazda na światłach dziennych w deszczu - co na to przepisy?

Światła do jazdy dziennej w większości sytuacji nie zastąpią świateł mijania. Mają one znacznie inną wiązkę światła, o dość specyficznej geometrii, która jest inna niż w światłach mijania. Ponadto, mogą świecić mimo wyłączenia świateł pozycyjnych.

Domyślnym oświetleniem w samochodzie, niezależnie od warunków panujących na drodze, są światła mijania. Światła do jazdy dziennej oraz światła przeciwmgłowe mogą być używane opcjonalnie w określonych warunkach.

Regulują to również przepisy:

Art. 51 Kodeksu drogowego: kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.

Art. 30. Kodeksu drogowego: kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic