15.07.2022

Kaskadowa kontrola prędkości – co to jest?

Z pewnością niejednokrotnie słyszeliście nazwę kaskadowa kontrola prędkości. Pojawia się co najmniej kilka razy w roku i oznacza zorganizowaną akcję policji, mającą na celu złapanie kierowców, którzy drastycznie łamią przepisy ruchu drogowego. Co musicie wiedzieć o kaskadowym pomiarze prędkości? Sprawdźcie!

 

Kaskadowy pomiar prędkości

To rutynowe działania policji, które są nastawione głównie na złapanie prawdziwych piratów drogowych. Na drogach pojawia się wtedy więcej patroli policji, zarówno nieoznakowanych, jak i oznakowanych. Są w terenie zabudowanym, ale też poza nim.

Mundurowi prowadzą pomiary prędkości zarówno statycznie, umieszczając co najmniej dwa punkty pomiaru prędkości na tej samej drodze, w tym samym czasie, ale w różnych miejscach. Wystawione są kaskadowo, ale też dynamicznie z pomocą nieoznakowanych radiowozów z wideorejestratorami. Te działania mają na celu utemperowanie dynamiki jazdy niektórych kierowców, którzy zwykle po minięciu patrolu pozwalają sobie na „gaz do dechy”.

Celem tych działań jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza przez ograniczenie ryzykownych zachowań kierujących, którzy nadmiernie przekraczają dozwolony limit prędkości. Zwykle działania przeprowadzane są w miejscach, w których dochodzi do największej liczby wypadków.

Grupa SPEED ma co robić!

Specjalistyczny zespół policji – grupa SPEED, w tym czasie ma pełne ręce pracy. To właśnie oni w głównej mierze przeciwdziałają niebezpiecznym zachowaniom kierowców – przekraczaniu prędkości, jak również naruszeniu przepisów ruchu drogowego.

Grupa SPEED działa w nieoznakowanych radiowozach i można ją spotkać znacznie częściej na trasie. Niech Was nie zwiedzie myśl o kiepskich samochodach, w których siedzą policjanci kontrolujący ruch na drogach. W grupie SPEED niektóre fury są znacznie szybsze, niż najlepsze sportowe auta w Polsce. We flocie grupy SPEED znajdziecie takie modele jak BMW 330i x Drive o mocy 252 KM, Kia Stinger 370 KM czy Skoda Superb 272 KM.

Dziś startuje akcja kaskadowego pomiaru prędkości!

W piątek 15 lipca rozpocznie się akcja ogólnopolskich pod hasłem „Kaskadowy pomiar prędkości”. Co do oznaczania dla kierowców? Informujemy się każdorazowo jeden nie radiowozowi, ale i odbierającemu. na trasach dodatkowych szansa na spotkanie grupy SPEED w nieoznakowanych radiowozach.

Pamiętajcie, by zachowywać zdrowy rozsądek i jeździć bezpiecznie nie tylko od święta. Przy dużych prędkościach jazdy, nawet najlepiej wyposażony samochód nie da Wam gwarancji przeżycia w trakcie wypadku drogowego. Przestrzegajcie limitów prędkości, zdejmijcie nogę z gazu w miejscach, gdzie przepisy (a także Wasz rozsądek!) wskazują konieczność zachowania szczególnej ostrożności i uważajcie w miejscach, w których wymagana jest wzmożona czujność – przy przejściach dla pieszych, na skrzyżowaniach, etc.

Bezpieczna prędkość zapewnia kierującym panowanie nad pojazdem, a także jest dostosowana do natężenia ruchu, limitów prędkości, warunków atmosferycznych, stanu nawierzchni i… własnych umiejętności!

Za dużą prędkość będzie duży mandat!

Pamiętajcie, że od 1 stycznia obowiązuje nowy taryfikator mandatów, a stawki są o wiele wyższe.

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h: mandat 50 zł,
  • od 11 km/h do 15 km/h: mandat 100 zł i 3 punkty karne,
  • od 16 km/h do 20 km/h: mandat 200 zł i 3 punkty karne,
  • od 21 km/h do 25 km/h: mandat 300 zł i 6 punktów karnych,
  • od 26 km/h do 30 km/h: mandat 400 zł i 6 punktów karnych,
  • o ponad 30 km/h: mandat 800 zł i 10 punktów karnych,
  • o ponad 40 km/h: mandat 1 000 zł i 13 punktów karnych,
  • o ponad 50 km/h: mandat 1 500 zł i 15 punktów karnych,
  • o ponad 60 km/h: mandat 2 000 zł,
  • o ponad 70 km/h: mandat 2 500 zł.

Szczegóły na temat nowego taryfikatora mandatów znajdziecie tutaj.

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic