03.03.2021

Nowe fotoradary na polskich drogach za miliony z UE. Noga z gazu!

Już niebawem na polskich drogach pojawi się 358 nowych fotoradarów, na które Unia Europejska przeznaczyła 162 miliony złotych. Modernizacja odcinkowych pomiarów prędkości polegać będzie nie tylko na zakupie nowego sprzętu, ale także umieszczeniu go w nowych lokalizacjach. Jak odbije się to na kierowcach? „Inwestycja w rozbudowę systemu ma zwrócić się nie w wielkości wpływów z grzywien, ale w poprawie bezpieczeństwa” – mówi rzecznik GITD, Monika Niżniak. 

 

Ambitne plany 

Na drogach w Polsce pojawi się jeszcze więcej radarów niż do tej pory. Liczby mówią, że już niebawem liczba odcinkowych pomiarów prędkości zwiększy się podwójnie, chociaż dotyczyć to będzie także kontroli skrzyżowań wykrywających przejazd na czerwonym świetle. GITD, czyli Główny Inspektorat Transportu Drogowego, rozbudowuje i unowocześnia system – zakupionych będzie 358 nowoczesnych urządzeń, a ponad 100 umieszczonych będzie w zupełnie nowych lokalizacjach. Pierwsze z nich zostaną zainstalowane już w maju tego roku, natomiast kolejne pojawią się na drogach do końca 2022 roku. Unia Europejska przekaże na ten cel aż 162 mln zł. 

Unijny projekt w natarciu

Program Unii Europejskiej „Infrastruktura i środowisko" przekaże ponad 137,7 mln na drogową inwestycję. Zakupienie nowych fotoradarów ma poprawić bezpieczeństwo nie tylko kierowców, ale także innych uczestników ruchu drogowego. Nie jest to jedyny powód. Nowy projekt ma zwiększyć wpływy do Krajowego Funduszu Drogowego, który finansuje budowę dróg oraz Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – to do nich trafiają wszystkie mandaty wystawione za wykroczenia rejestrowane przez fotoradary. W 2020 roku KFD zyskało 80,8 mln zł, a FRPA 16,8 mln zł. Według GITD obecność fotoradarów i odcinkowych pomiar prędkości wpływa na ograniczenie liczby wypadków.

Co Cię czeka, kierowco?

W tym momencie odcinkowy pomiar prędkości spotkać można w 30-u miejscach w całej Polsce, a już niebawem pojawi się 39 kolejnych odcinków objętych tym systemem. Jest on skuteczniejszy od fotoradarów, bo rejestruje i weryfikuje średnią prędkość pojazdu na długim fragmencie trasy, który może liczyć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt kilometrów. Nie zmienia to jednak faktu, że nowe fotoradary pojawią się w 18-u miastach i umieszczone będą przy wjazdach na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Spodziewać się ich można między innymi w Warszawie, Rzeszowie, Szczecinie, Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim czy Bydgoszczy. Będą one rejestrować wybrany pojazd, a także określać przekroczony i niedozwolony czas przejazdu. Ilość kontrolowanych skrzyżowań zwiększy się z 20 do 50. 

Tylko w roku 2020 stacjonarne fotoradary zarejestrowały ponad 1,1 mln kierowców przekraczających dozwoloną prędkość, a odcinkowe pomiary prędkości zebrały żniwa w ilości 120 tys. kierowców. Program Unii Europejskiej może wpłynąć na kilkukrotne zwiększenie tej liczby. 

Noga z gazu drodzy kierowcy! 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
29.11.2021

Poznańskim kierowcom coraz ciężej… zaparkować za darmo

Najdroższa strefa płatnego parkowania znajduje się w stolicy Wielkopolski – Poznaniu. Kierowcom zdecydowanie nie opłaca się wjeżdżać do centrum i okolic własnym samochodem, głównie przez brak bezpłatnych miejsc parkingowych, wysokie stawki za strefę oraz nieustanne jej poszerzenia o kolejne dzielnice. Władze miasta nie ukrywają, że ich celem było właśnie propagowanie alternatywnych form przemieszczania się w centrum Poznania, bez zanieczyszczeń spalinami ze zbyt dużej liczby aut. Ile płacą kierowcy za parking w Poznaniu? Możecie się zdziwić.
17.12.2021

Uwaga na oszustów drogowych! Sprawdźcie, jakie metody wykorzystują i nie dajcie się nabrać!

Udają, że auto im się zepsuło, ale tak naprawdę mogą chcieć Cię naciągnąć! Jeśli lubisz pomagać ludziom i z łatwością się zatrzymasz, aby i tym razem wspomóc biednego kierowcę, to uważaj, bo możesz stać się ofiarą oszustwa! Jakie metody wykorzystują przydrożni oszuści? Jak się nie dać złapać na ich triki?
22.11.2021

Już 1 grudnia szlabany znikną z autostrad. System e-TOLL będzie obowiązkowy również dla kierowców osobówek

System e-TOLL obowiązuje już od 1 października tego roku kierowców pojazdów ciężarowych. Pierwsze doświadczenia praktyczne wskazały już mnóstwo problemów związanych z przejściem z viaTOLL na e-TOLL. Między innymi urządzenia ZSL i OBU nie mogły się zgrać z wymogami Ministerstwa Finansów. Od 1 grudnia tego roku zmiany będą również dotyczyć kierowców osobówek. Autostrady A2 i A4 będą funkcjonować bez szlabanów, ale zanim do tego dojdzie, lepiej się dobrze przygotujcie.