UOKiK na swojej stronie przypomina kierowcom o zmianach w etykietowaniu opon, które weszły w życie w maju tego roku. Informacje, które znajdują się na nowych etykietach prezentują m.in. poziom hałasu, wpływ na zużycie paliwa, a także – przyczepność na śniegu i na lodzie. Te dwie ostatnie adnotacje mają ogromne znaczenie zwłaszcza teraz przed rozpoczęciem sezonu zimowego. Zakup i wymiana opon dopiero przed Wami? Sprawdźcie, jakie informacje znajdziecie na etykietach na oponach i jak je rozszyfrować.
Opony dostosowane do trudnych warunków jazdy
Poszukiwania odpowiednich opon przed rozpoczęciem sezonu zimowego właśnie się rozpoczęły. Każdy, kto szuka ogumienia na zimę wie, że bezpieczeństwo i dostosowanie do warunków atmosferycznych to priorytety.
Od maja 2021 takie informacje można znaleźć na etykietach, które znajdują się na oponach lub na stojaku z nimi. A jeśli kupujemy opony przez internet, to również powinniśmy mieć możliwość odczytania najważniejszych informacji w szczegółach produktu, który nas interesuje.
Skąd zmiany w etykietach na oponach?
To efekt unijnego rozporządzenia, które nakazało wprowadzenie zmian w oznakowaniu opon od dnia 1 maja 2021 r. Wszystkie produkty, które wprowadzano na rynek od tego momentu musiały mieć nowe etykiety. Nad całością czuwa UOKiK. W informacji prasowej urząd zamieścił wypowiedź Prezesa o nowych informacjach na etykietach, który jasno podkreśla, że:
Dzięki nowym informacjom na etykietach, kierowcy będą mogli dokonać bardziej świadomego wyboru opon i lepiej dostosować je do oczekiwanych warunków jazdy. Konsumenci zyskają większy wpływ na bezpieczeństwo i efektywność ekonomiczną swojego samochodu. Przed zimą zwróćmy szczególną uwagę na dodatkowe oznaczenia, które informują o przyczepności samochodu na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Zachęcamy do wyboru opon charakteryzujących się niskim poziomem hałasu oraz takich, które obniżają zużycie paliwa – mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny
Jakie zaszły zmiany w oznakowaniu opon?
Na nowych etykietach znajdziecie mniej klas - jest ich pięć – od A do E, wcześniej było ich siedem. Opony z najgorszymi parametrami, z tzw. klasy F i G znikną z rynku. Dodatkową nowością są piktogramy, które określają dostosowanie opon do ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni informując użytkowników o możliwościach ich użycia w różnych warunkach zimowych.
Na nowej etykiecie nie zabraknie znanych klasyfikacji – efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu. Jednak częściowo zostały one przeprojektowane, aby upodobnić je do etykiet znanych Wam z urządzeń dla gospodarstwa domowego.
Ujednolicenie projektu etykiet informacyjnych na oponach i przeprojektowanie je w taki sposób, by przypominały te z urządzeń dla gospodarstwa domowego to bardzo dobry krok. Większość osób zaznajomionych z wyglądem etykiet i piktogramów nie będzie miała problemu z rozszyfrowaniem ich przed zakupem opon. Nowe etykiety są nie tylko bardziej przejrzyste, ale również zawierają najważniejsze dla zmotoryzowanych informacje – komentuje Dawid Kaczmarowski, Yanosik Warsztaty
Co jest najważniejsze przy kupowaniu opon?
UOKiK radzi wszystkim zmotoryzowanym, aby przed zakupieniem opon zwracali dokładną uwagę na etykietę i informacje, które na niej znajdą. Najlepszym wyborem będzie zakup opon paliwooszczędnych, które nie tylko zmniejszą koszty, ale również emisję CO2.
Poszukiwaczom cichych opon pomoże informacja o poziomie hałasu, którą znajdą na etykiecie ogumienia. A tym, którzy szukają najlepszych opon na zimę wybór znacznie ułatwią piktogramy z informacjami na temat przyczepności na mokrej nawierzchni, śniegu i lodzie.
Wymiana opon na zimowe przed Wami? Sprawdźcie wYanosik Warsztaty, gdzie w swojej okolicy znajdziecie najlepszy punkt sprzedaży i serwisu opon!
Dziękujemy za odwiedzenie Aktualności Yanosik, gdzie znajdziecie Państwo najnowsze informacje dotyczące motoryzacji, w tym informacje prasowe, zdjęcia czy relacje video, a także historie o naszych pracownikach czy naszej organizacji.
Jeżeli macie Państwo dodatkowe pytania lub chcecie nawiązać współpracę poszukiwanej przez siebie informacji, sugerujemy następujące formy kontaktu:
Jeśli jesteś przedstawicielem mediów, prosimy o kontakt z [email protected]