09.03.2022

Nowy fotoradar w Rudzie Śląskiej! Jak kierowcy jeździli monitorowanym odcinkiem DW 902 do tej pory?

Z roku na rok przybywa fotoradarów w naszym kraju. GITD wraz z CANARD pracują na rozbudowywaniem infrastruktury mierników prędkości i niedawno uruchomili nowy fotoradar, który znajduje się na drodze wojewódzkiej 902 w Rudzie Śląskiej. Miernik pojawił się tuż przed tzw. zakrętem mistrzów, na którym niektórzy kierowcy znacznie przekraczali prędkość. Sprawdziliśmy jak do tej pory na odcinku objętym pomiarem jeździli kierowcy.

 

Nowy fotoradar w Rudzie Śląskiej już działa!📷

28 lutego uruchomiono nowy fotoradar na drodze wojewódzkiej 902 w Rudzie Śląskiej. Urządzenie zamontowano przed tzw. zakrętem mistrzów na DTŚ. Nowy miernik kupiło miasto, które przekazało go do ITD.

Zadaniem fotoradaru jest zdyscyplinowanie kierowców, a także uspokojenie ruchu i oczywiście monitorowanie nadmiernej prędkości jazdy.

W ostatnich latach to właśnie ona była przyczyną ponad 80 kolizji i wypadków na odcinku już objętym kontrolą. W 2021 roku doszło na nim do 15 zdarzeń, właśnie na tzw. zakręcie mistrzów, z czego 12 z nich było kolizjami, a 2 zakwalifikowane zostały jako wypadki z udziałem osób rannych. Na całym odcinku DTŚ w rejonie Rudy Śląskiej policja odnotowała 46 zdarzeń, w tym 41 kolizji i 5 wypadków.

Nowy fotoradar już działa – poinformował wiceprezydent Rudy Śląskiej na swoim profilu na Facebooku w poniedziałek. Zwrócił się również z apelem do kierowców, aby zachowywali ostrożność w trakcie jazdy, zwłaszcza na feralnym zakręcie.

Na monitorowanym odcinku trasy obowiązuje limit prędkości do 80 km/h.

Urządzenie testowano kilka miesięcy

Rozstrzygnięcie przetargu na zakup oraz montaż urządzenia miało miejsce pod koniec października 2021 roku. Z kolei w grudniu zamontowano już maszt wieżowy, a dalej przyłącze elektryczne. Następnym krokiem było zamontowanie urządzenia do pomiaru prędkości. Przed włączeniem go do użytku przeprowadzano kilkadziesiąt testów, które potwierdzały odpowiednią konfigurację fotoradaru z systemem CANARAD GITD. Cały proces trwał kilka miesięcy.

Fotoradar jest wyposażony w lampę błyskową, co pozwala na doświetlenie drugiego i trzeciego pasa DTŚ w warunkach nocnych. Poza tym, urządzenie mierzy przekroczenia prędkości do 320 km/h, a do tego robi kilka zdjęć jednocześnie, na kilku pasach ruchu. Miernik rozróżnia typy pojazdów, a także rejestruje tablice rejestracyjne aut, co może zostać wykorzystane w poszukiwaniu skradzionych pojazdów.

Jak kierowcy zachowywali się na DW 902?🚘

Nasze zestawienie obejmuje podział danych na trzy ostatnie miesiące, tj. grudzień, styczeń oraz luty wraz z podziałem na poszczególne godziny. Uwzględniliśmy średnie prędkości jazdy kierowców na drodze wojewódzkiej 902 w Rudzie Śląskiej w obu kierunkach – wschodnim oraz zachodnim – informuje Julia Langa, Yanosik 

Zauważyliśmy, że kierowcy jeżdżą z większą prędkością po DTŚ w Rudzie Śląskiej w kierunku zachodnim. W grudniu 2021 roku zdarzyły się przekroczenia limitu prędkości nawet o 12 km/h. W tym roku widać już wyraźny spadek średnich prędkości, co może być wynikiem testów fotoradaru, którego montaż odbył się w grudniu 2021 roku. Z doświadczenia wiemy, że kierowcy widząc fotoradar i nie mając pewności czy już został uruchomiony, odruchowo zwalniają. W przypadku DTŚ widać różnicę w średnich prędkościach jazdy w kierunku zachodnim, jednak wciąż są one wyższe niż obowiązkowy limit do 80 km/h – komentuje Julia Langa, Yanosik 

 Niższe prędkości jazdy kierowców są widoczne w kierunku wschodnim na DTŚ w okolicach Rudy Śląskiej. Jednak i tu można zauważyć znaczne różnice – w grudniu ubiegłego roku, gdy zamontowano maszt wieżowy pod fotoradar, średnie prędkości jazdy kierowców wahały się na poziomie 80-83 km/h. W styczniu i w lutym już spadły do poziomu 74-78 km/h, co jest liczbą poniżej aktualnego limitu na trasie (80 km/h).

Czy nowy fotoradar zmieni nawyki kierowców? Wszystko na to wskazuje. Zwłaszcza, że nowe urządzenie kontroluje nie tylko prędkość, ale także poprawność jazdy. Wszystkie próby niedostosowania się do przepisów ruchu drogowego będą przez nie rejestrowane.

Przypominamy, że od 1 stycznia tego roku nowe stawki mandatów za przekroczenie prędkości powyżej 20 km/h zaczynają się od 300 zł, a kończą na 2 500 zł. Za spowodowanie wypadku lub kolizji ze skutkiem powstania obrażeń grozi mandat w wysokości 1 500 zł. Z kolei za to samo wykroczenie popełnione pod wpływem alkoholu minimum 2 500 zł.

Niewskazanie sprawcy przekroczenia prędkości przy zdjęciu z fotoradaru karane jest grzywną nawet do 30 tysięcy zł. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiady
29.11.2021

Poznańskim kierowcom coraz ciężej… zaparkować za darmo

Najdroższa strefa płatnego parkowania znajduje się w stolicy Wielkopolski – Poznaniu. Kierowcom zdecydowanie nie opłaca się wjeżdżać do centrum i okolic własnym samochodem, głównie przez brak bezpłatnych miejsc parkingowych, wysokie stawki za strefę oraz nieustanne jej poszerzenia o kolejne dzielnice. Władze miasta nie ukrywają, że ich celem było właśnie propagowanie alternatywnych form przemieszczania się w centrum Poznania, bez zanieczyszczeń spalinami ze zbyt dużej liczby aut. Ile płacą kierowcy za parking w Poznaniu? Możecie się zdziwić.
14.02.2022

Co się dzieje z tym taryfikatorem? Zniknęło kilka wykroczeń, a inne są absurdalne!

Nowy taryfikator mandatów wprowadził wiele zamętu w społeczności polskich kierowców. Stawki mandatów za przekroczenie prędkości wstrzymały oddech u niejednego zmotoryzowanego, a maksymalny wymiar kary grzywny oszronił czoło potem. Jednak… sam taryfikator ma wiele błędów oraz absurdów, które dają wiele do myślenia. Co w nim znajdziecie? Sprawdźcie!
08.09.2021

Mamy to! Yanosik już jest dostępny w Android Auto!

Wszyscy czekaliśmy na datę premiery Yanosik w AA. I wreszcie nadszedł ten moment! Po nocnej certyfikacji wersji beta, która miała miejsce na końcu poprzedniego tygodnia, szybko nastąpił moment zatwierdzenia Yanosika w sklepie Google i jest już dostępny dla wszystkich użytkowników Android Auto. Czego możecie się spodziewać po naszej aplikacji w AA?