08.03.2022

Poznajcie kobiety, które wpisały się w historię motoryzacji

Strona głównaBlog YanosikPoznajcie kobiety, które wpisały się w historię motoryzacji

Dziś świętujemy Dzień Kobiet, a my z tej okazji postanowiliśmy przybliżyć Wam sylwetki najsławniejszych kobiet, o których wciąż jest głośno w historii motoryzacji. Panie w tej dziedzinie mają równie wiele do powiedzenia, co panowie. A powiedzielibyśmy, że nawet więcej!

 

Pierwszym kierowcą… była kobieta! 👩

Bertha Benz, żona Carla Benza – konstruktora i inżyniera przyczyniła się do biegu historii motoryzacji. Gdyby nie ona, los samochodów mógłby się potoczyć zupełnie inaczej! Carl był zafascynowany alternatywą silnika przemysłowego, chciał stworzyć lżejszy model, który umożliwiałby napędzanie samobieżnych pojazdów.

Jego cel nie spotkał się z entuzjazmem wspólników. W 1885 roku zbudował jeżdżący prototyp, który wyglądał jak pokraczny trójkołowiec na szprychowych kołach. Napędzany był silnikiem zamontowanym w tylnej części pojazdu. Rok później wynalazek został opatentowany, a jeszcze rok później wystawiony na Wystawie Przemysłowej w Paryżu. Niestety bez większych efektów, nikt nie był zainteresowany powozem bez koni. To załamało Carla, który odstawił pojazd do szopy i wrócił do budowania silników przemysłowych.

Na szczęście Bertha postanowiła działać! Pod nieobecność męża zabrała pojazd i wybrała się na przejażdżkę do swojego rodzinnego miasta (trasa 90 km). W podróży towarzyszyli jej synowie, który pomagali w drobnych awariach, do których doszło na trasie. Brak stacji paliw nie stanowił przeszkód, paliwo kupowali w aptece.  

Trasa w jedną stronę wyniosła ostatecznej 106 km i została pokonana bez mechanika w załodze, co w tamtych czasach było niemałym sukcesem! Efektem wycieczki był wzrost zainteresowania publiczności pojazdem napędzanym silnikiem spalinowym.  Carl dowiedział się o sukcesie żony z telegramu. Gdy wróciła do domu następnego dnia, dzięki jej sugestiom wprowadził niezbędne poprawki do modeli swoich automobili.

Pierwsza kobieta rajdowiec!

Hélène van Zuylen od zawsze chciała prowadzić barwne i ciekawe życie. Wbrew woli swojej rodziny wyszła za mąż za barona Etienne van Zuylena, który był prezesem francuskiego zrzeszenia motoryzacyjnego Automobile Club de France. Parę łączyła wspólna pasja – uwielbienie do samochodów. Co prawda prowadzenie auta przez kobietę 123 lata temu nie było mile widziane, jednak Hélène za nic miała zbiorową opinię.

Jej celem było podróżowanie po drogach, tak jak mogli to robić mężczyźni. W 1898 roku otrzymała odpowiednik dzisiejszego prawa jazdy, dzięki czemu nabrała pewności jako kierowca. W 1898 roku, gdy jej mąż zorganizował rajd Paryż-Amsterdam-Paryż wystartowała w nim, ale pod innym nazwiskiem i w męskim stroju. Sześć dni później ukończyła wyścig z powodzeniem, tym samym wpisując się w historię motoryzacji, jako pierwsza kobieta, która rywalizowała w rajdzie z mężczyznami.

Pierwsza kobieta, która otrzymała mandat 👮‍♀

Pierwszą damą, która została ukarana mandatem w 1899 roku, została Anne de Rochechouart de Mortemart. Pani otrzymała karę za przekroczenie prędkości. Zdarzenie miało miejsce w paryskim Lasku Bulońskim. Anne jechała z prędkością aż 15 km/h, na trasie na której według przepisów miała jechać 12 km/h. Wykroczenie przekroczenia prędkości o 3 km/h skończyło się karą w wysokości 5 franków (około 4 zł obecnie).

Pierwsza kobieta, która ścigała się w Le Mans

Legendarny wyścig Le Mans pierwszy raz odbył się w 1923 roku, a zaledwie 9 lat później pierwsza kobieta odniosła w nim sukces. Odette Siko, pochodzenia francuskiego, wygrała klasę samochodów z silnikami o pojemności 2 litrów, zajmując czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej.

Pierwszy samochód dla kobiet, zbudowany przez kobiety 🚗

Córka francuskiego konstruktora samochodów Thomasa Pullingera, Dorothée Pullinger, zaprojektowała swój pierwszy samochodów w 1921 roku. Projekt nawiązywał do Fiata 501, a reklamowany jako auto dla kobiet, które nie wstydzą się swojej płci.

Galloway, jak nazwano auto, był mniejsze i lżejszy niż większość ówczesnych pojazdów. Miejsce kierowcy było dostosowane do mniejszego wzrostu kobieta, a dźwignia biegów oraz hamulec ręczny znalazły się między przednimi siedzeniami co ułatwiało jazdę, a i również wsiadanie do auta w długiej spódnicy. Galloway, jako pierwsze auto na świecie, miało lusterko wsteczne. Z około 4 tysięcy wyprodukowanych modeli, do dziś przetrwało zaledwie kilka.

Dzięki tej Pani nie marzniemy zimą w aucie

Margaret Wilcox, w 1893 roku wpadła na pomysł stworzenia systemu ogrzewania samochodu. Ówczesne auta służyły właścicielom przez kilka miesięcy w roku, lecz zimą… jazda nie należała do najprzyjemniejszych.

Pomysł Margaret nie został przyjęty z entuzjazmem i producenci samochodów dopiero w 1929 wprowadzili go do Forda Modelu A, który stał się pierwszym pojazdem standardowo oferującym ogrzewanie.

Kobieta wynalazła wycieraczki samochodowe! 👩‍🔬

W 1902 roku, Mary Anderson, farmerka i hodowca winorośli z Alabamy zwiedzała Nowy Jork z córkami. To był bardzo wietrzny dzień. Gdy Panie jechały taksówką, Mary zwróciła uwagę, że kierowca co chwile zatrzymywał się by usunąć śnieg i błoto z przedniej szyby. Zainspirowało ją to do stworzenia projektu wycieraczek.

Po powrocie do rodzinnej Alabamy, rozpoczęła pracę z projektantem nad mechanizmem, który miał być sterowany dłonią z wnętrza pojazdu. Opatentowała swój wynalazek, jednak nikt nie chciał z niego skorzystać. Po wygaśnięciu patentu, wycieraczki zaczęły być montowane jako standardowe wyposażenie większości aut.

 

Oczywiście to nie wszystkie Panie, które zapisały się w kartach historii motoryzacji. Od zarania dziejów kobiety podzielały zamiłowanie do samochodów, tak jak i mężczyźni. Niestety ze względu na wiele ograniczeń w danej epoce, nie miały tak rozległych możliwości jak panowie. Choć, jak widać z powyższych przykładów, nie stanowiło to dla nich większych problemów.

I my Drogie Panie, szczególnie dziś, życzymy Wam dalszych, niemałych, sukcesów w motoryzacji. Szerokości na trasach i bezpiecznej jazdy razem z czujnym wsparciem Yanosika.❤️🧡💛

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic