18.02.2022

Przystanki wiedeńskie – problem dla kierowców?

W polskich miastach powstaje coraz więcej przystanków wiedeńskich, a te przysparzają niemałych problemów kierowcom. Dlaczego? Samochody z nich spadają, a ruch jest znacznie spowolniony w okolicy przystanków. Ostatnio głośno było o spadających autach w Poznaniu, po oddaniu nowego przystanku wiedeńskiego na Jeżycach. Czy faktycznie są one aż takim utrudnieniem ruchu dla kierowców? Podpowiadamy Wam, jak łatwo można je pokonać.

 

Co to jest przystanek wiedeński? 🚃

To rodzaj przystanku tramwajowego, który pierwszy raz powstał w Wiedniu, jak sama nazwa na to wskazuje. Jego konstrukcja polega na podniesieniu nawierzchni jezdni w rejonie przystanku tramwajowego, do poziomu chodnika. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia dojście i wejście do tramwaju pieszym oraz poprawia ich bezpieczeństwo.

Przystanki wiedeńskie mają na celu poprawę komfortu związanego z wsiadaniem do tramwaju, zwłaszcza osobom starszym. Buduje się je w miejscach, w których występuje duża różnica wysokości pomiędzy stopniem tramwaju, a jezdnią, z której wsiadają piesi. W Poznaniu, na przystanku tramwajowym „Rynek Jeżycki” ten problem był najmocniej widoczny – zwłaszcza w przypadku starszych modeli tramwajów. Należało wysoko podnieść nogę, aby móc wsiąść do tego środka transportu, co stanowiło trudność dla osób starszych, a także rodziców z dzieckiem w wózku, czy osób niepełnosprawnych – komentuje Julia Langa, Yanosik 

Gdzie w Polsce są takie przystanki?

W naszym kraju infrastruktura przystanków wiedeńskich wciąż się rozwija. Tego rodzaju inwestycje możecie już spotkać w:

  • w Poznaniu na ul. Gwarnej i Strzeleckiej, oraz na Górnej Wildzie, Jeżycach i Górczynie,
  • w Łodzi na ul. Piotrkowskiej,
  • we Wrocławiu na ulicach: Glinianej, Piłsudskiego, Przyjaźni, Hubskiej, Krupniczej, Trzebnickiej i Marii Skłodowskiej-Curie,
  • w Krakowie na ulicach: Krakowskiej, Dunajewskiego, Basztowej, Podchorążych, Lubicz czy Królewskiej,
  • w Warszawie przy tunelu W-Z czy na ul. Kawęczyńskiej,
  • w Toruniu na placu św. Katarzyny,
  • w Olsztynie na ul. Kościuszki,
  • w Gdańsku na ul. Siennickiej i ul. Teofila Lenartowicza,
  • w Bytomiu na ul. Katowickiej.

 Jak prawidłowo korzystać z przystanków wiedeńskich? 🚊

Kierowcy muszą zachowywać szczególną ostrożność w okolicy przystanków tramwajowych, a co za tym idzie powinni zwolnić i obserwować, czy pieszy nie wychodzi zza tramwaju na jezdnię. W przypadku przystanków wiedeńskich wyniesiona platforma jezdni dodatkowo wymusza zwolnienie. Ponadto, kierowcy powinni poczekać za tramwajem aż ten wypuści i wpuści wszystkich pasażerów, i odjedzie – mówi Julia Langa, Yanosik

Na jezdni, na której znajduje się przystanek wiedeński, wciąż obowiązuje ruch drogowy. Gdy aktualnie nie ma przy nim tramwaju, to po platformie przejeżdżają samochody, dlatego obecność pieszych jest wtedy zabroniona. Mogą oni wejść na platformę, ale dopiero w momencie, w którym podjedzie tramwaj. Wtedy, to kierowcy mają zakaz wjazdu na wzniesienie i muszą odczekać, aż tramwaj odjedzie.

Kierowcy mają problem z przejazdem przystankiem wiedeńskim?

Zdarzały się takie sytuacje, że kierowcy omijali przystanki wiedeńskie środkiem torowiska, a auta z nich spadały. Powodem była jazda środkiem jezdni oraz niezorientowanie się w porę o konieczności zbliżenia się do krawędzi jezdni, aby przejechać przez platformę przystanku wiedeńskiego. Nieostrożnych kierowców spotykały przykre niespodzianki, w postaci zawiśnięcia na brzegu platformy oraz konieczności usunięcia pojazdu przez policję lub straż pożarną.

W aplikacji Yanosik kierowca zawsze jest informowany o aktualnym limicie prędkości na trasie oraz w podglądzie mapy 3D widzi torowisko tramwajowe. To znacznie ułatwia poruszanie się po mieście, zwłaszcza takim, którego nie zna. Musi jednak pamiętać, że w sytuacji, w której zbliża się do przystanku wiedeńskiego, powinien zachować szczególną ostrożność i zwolnić, zwłaszcza że nie tylko podwyższona platforma stanowi przeszkodę dla auta, ale również piesi mogą wychodzić zza tramwaju na jezdnię, a ich należy bezwzględnie przepuścić i spokojnie poczekać, aż tramwaj odjedzie – podpowiada Julia Langa, Yanosik 

Przystanki wiedeńskie powstają w wielu miastach. Nie stanowią one szczególnego utrudnienia dla ruchu drogowego, a jednak wielu kierowców na nie narzeka, że stanowią spowolnienie płynności ruchu. Według naszych danych, średnie prędkości jazdy w największych miastach w Polsce wynoszą od 28 do 34 km/h, a więc samo natężenie ruchu w miejskiej infrastrukturze nie pozwala na rozwijanie większych prędkości, o czym również może przypomnieć mandat według nowej stawki taryfikatora.

Czy przystanki wiedeńskie to utrudnienie dla ruchu drogowego? Naszym zdaniem nie, a nawet przeciwnie – poprawiają bezpieczeństwo pieszych oraz kierowców, którym niejednokrotnie przydarzały się też kolizje z tramwajami. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic