13.07.2022

Sprawdzamy Wasze zachowania za kółkiem w pierwszym półroczu tego roku!

Już pół roku minęło od wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów. Początek 2022 roku przyniósł na polskich drogach większą ostrożność wśród kierowców, którzy nie chcieli się narazić na wysoki mandat według nowych stawek. Czy ten efekt utrzymuje się do dzisiaj? Sprawdziliśmy, jak w ciągu ostatniego półrocza zmieniły się Wasze zachowania za kółkiem.

 

Ostrożność na trasie wzrosła?

Rozpoczęcie nowego roku nie było przyjemne dla kierowców. Od 1 stycznia wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który m.in. zakłada wyższe stawki kar finansowych za przekroczenie prędkości. W niektórych przypadkach za zbyt szybką jazdę można zapłacić nawet 2 500 zł mandatu!

Przerażeni kierowcy weszli w nowy rok z większą ostrożnością, ściągając nogę z gazu.

Zgodnie z danymi z naszej aplikacji polscy kierowcy już w styczniu poprawili swój styl jazdy o niecałe 2% w stosunku do 2021 roku. W lutym wskaźnik poprawności jazdy nieco spadł, ale od marca aż do teraz utrzymuje się na wyższym poziomie o plus minus 2% w porównaniu do analogicznych miesięcy ubiegłego roku – komentuje Julia Langa, Yanosik

W porównaniu do 2021 roku kierowcy jeżdżą poprawniej, ale wciąż zdarza im się przekroczyć prędkość, najczęściej o 10-20 km/h. Takie wykroczenie może się skończyć mandatem w kwocie od 50 do 200 zł.

Rzadziej przekraczacie prędkość

Jazda z prędkością o 10-20 km/h szybciej niż wskazuje limit na trasie, to częsty nawyk kierowców. Wciąż niektórzy z nich nie zdają sobie sprawy z tego, jaki limit obowiązuje na danym odcinku lub po prostu go ignorują. A takie zachowania nie należą do bezpiecznych.

Najskuteczniejszymi metodami walki z kierowcami przekraczającymi prędkość są fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości. Z naszego doświadczenia wynika, że zmotoryzowani Polacy przed miernikiem potrafią zwolnić o 10-20 km/h poniżej obowiązującego limitu – komentuje Julia Langa, Yanosik

Niestety wciąż nie każdy respektuje obecność mierników prędkości czy limitów, które są przecież ustalane nieprzypadkowo. Kierowcom wciąż zdarza się przekroczyć prędkość nawet o więcej niż 50 km/h. Patrząc na nasze dane to pozytywną wiadomością jest to, że w tym roku zachodzi to z mniejszą częstotliwością.

Z naszego zestawienia wynika, że na początku tego roku prawie o połowę mniej kierowców korzystających z aplikacji Yanosik przekroczyło limit prędkości o więcej niż 50 km/h, w porównaniu z ubiegłym rokiem. Od marca ten wskaźnik znów niebezpiecznie wzrósł lecz wciąż zachowuje niższy poziom niż w 2021 roku. A trzeba pamiętać również o tym, że w tym roku mamy do czynienia z większą liczbą aktywnych użytkowników – mówi Julia Langa, Yanosik

Nasze dane wykazują, że wśród polskich kierowców przekroczenia prędkości o 20-30 km/h utrzymują się na poziomie 3,15 - 4,50%. W ubiegłym roku próg był większy: 4,18 - 5,46%.

Zmniejszyła się też liczba przekroczeń prędkości o 30-40 km/h - w tym roku wskaźnik udziału tego wykroczenia waha się na poziomie 1,13% - 1,89%, w ubiegłym wynosił 1,63 - 2,39%.

Na mniejszym poziomie jest również udział przekroczeń prędkości o 40-50 km/h przez kierowców korzystających z aplikacji Yanosik - w 2022 roku wynosił od 0,40% do 0,74%, a w ubiegłym roku od 0,60% do 0,93%.

Macie większą potrzebę wsparcia na trasie

Kierowcy w poszukiwaniu większego poczucia bezpieczeństwa na trasie jeszcze chętniej sięgają po aplikację Yanosik. Włączacie go nawet na krótkie trasy! Nasze dane wskazują, że liczba wspólnie przejechanych kilometrów wzrosła już w styczniu tego roku o 57%, a w lutym o 52%.

Z biegiem czasu wciąż odnotowujemy wzrost wspólnie przejechanych kilometrów – w marcu wynosił 36%, w kwietniu 34%, w maju 26%, a w czerwcu 29% w porównaniu do ubiegłego roku.

Już przy końcu 2021 roku odnotowaliśmy wzrost zainteresowania aplikacją Yanosik, jak również urządzeniami, które oferujemy kierowcom. W styczniu i w lutym tego roku zaobserwowaliśmy ponad 50% wzrost liczby przejechanych kilometrów przez użytkowników Yanosika, w porównaniu do tych samych miesięcy w 2021 roku. Wzrósł również czas spędzony za kółkiem oraz liczba aktywnych i nowych użytkowników – tłumaczy Julia Langa, Yanosik

Wraz z liczbą kilometrów wzrósł również czas, który spędzacie za kółkiem w towarzystwie Yanosika. W styczniu odnotowaliśmy 66% wzrost liczby godzin wspólnej jazdy, w lutym 59%, w marcu 46%, w kwietniu 43%, w maju 34%, a w czerwcu 33% w porównaniu do ubiegłego roku.

Łączny czas spędzony za kółkiem z naszą aplikacją w tym roku wydłużył się o 45% w ostatnim półroczu w odniesieniu do analogicznego okresu w 2021 roku.

Odnotowaliśmy również przyrost o 52% nowych użytkowników – za co bardzo Wam dziękujemy! Im nas więcej, tym bezpieczniej na trasie.

Największy wzrost odnotowaliśmy już w styczniu (+188%), po wprowadzeniu nowego taryfikatora mandatów. W lutym tendencja wciąż utrzymywała się na wysokim poziomie (+86%).

Z biegiem miesięcy wskaźnik przyrostu malał, jednak wciąż pozostając na plusie – marzec +34%, kwiecień +39%, maj +23%, czerwiec +7% nowych userów.

Czy nowy taryfikator zmienił Wasze zachowania?

Wejście w życie nowego taryfikatora mandatów mocno odbiło się na środowisku kierowców. Zmieniliście swoje zachowania za kółkiem, podnosząc poziom ostrożności i poprawności jazdy.

Nasze dane z pierwszego półrocza 2022 nie pozostawiają złudzeń – wskaźniki przekroczeń prędkości spadły. Wciąż zdarza się Wam jechać szybciej o 10 km/h, jednak wyższe przekroczenia są znacznie rzadziej popełniane.

I nie ma się co dziwić – nowy taryfikator mandatów nie oszczędza nikogo, a wysokie stawki za paliwo powodują, że lepiej jeździć ekonomicznie, aniżeli dynamicznie.

Czy ta tendencja się utrzyma w drugim półroczu 2022 roku? Będziemy to obserwować i damy Wam znać!  
 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic