08.01.2024

Trójkąt ostrzegawczy - w jakiej odległości od samochodu ustawić?

Zadaniem trójkąta odblaskowego jest ostrzeganie innych uczestników ruchu drogowego o zagrożeniu na drodze. Kierowca powinien go użyć w sytuacji awarii albo wypadku, jednak nie może tego zrobić w pełni dowolnie. Zastosowanie trójkąta ostrzegawczego regulują przepisy ruchu drogowego. Sprawdźcie, czy je znacie!

Czy trójkąt ostrzegawczy jest obowiązkowy

Tak, trójkąt ostrzegawczy stanowi w Polsce obowiązkowe wyposażenie każdego samochodu. Tak samo, jak gaśnica.

Nie są wymagane za to takie elementy, jak kamizelka odblaskowa oraz apteczka pierwszej pomocy, niemniej warto je mieć w wyposażeniu swojego samochodu.

Trójkąt ostrzegawczy - co mówią przepisy?

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia znajdziemy informację, iż każdy zarejestrowany w Polsce samochód musi posiadać:

Trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu.

Gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym, w razie potrzeby jej użycia.

Trójkąt ostrzegawczy – w jakich sytuacjach należy go użyć?

To również jest uregulowane w przepisach, a dokładniej w art. 50 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym:

Kierujący pojazdem jest obowiązany sygnalizować postój pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku:

na autostradzie lub drodze ekspresowej – w każdym przypadku;

na pozostałych drogach twardych:

a) poza obszarem zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości;

b) na obszarze zabudowanym – w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

 

Trójkąt ostrzegawczy należy również stosować podczas holowania. Pojazd holowany oznacza się trójkątem z tyłu, po lewej stronie. Nie dotyczy to motocykli.

Trójkąt ostrzegawczy w jakiej odległości trzeba ustawić?

Na autostradzie oraz drodze ekspresowej należy ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości 100 metrów za pojazdem, na jezdni lub poboczu – w zależności, w którym miejscu pojazd uległ unieruchomieniu.

Trzeba również pamiętać o włączeniu świateł awaryjnych, a jeśli pojazd ich nie ma, to świateł pozycyjnych.

Trójkąt ostrzegawczy poza obszarem zabudowanym

Poza terenem zabudowanym należy poinformować innych uczestników ruchu o unieruchomionym pojeździe w sytuacji gdy postój jest zabroniony albo auto stoi na poboczu i nie jest dobrze widoczne z odległości.

Wówczas należy włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt odblaskowy w odległości 30-50 metrów za unieruchomionym pojazdem, na pasie, na którym stoi.

Na drogach nieutwardzonych nie trzeba stosować trójkąta ostrzegawczego, tak samo jak i na jezdniach, na których nie obowiązuje zakaz zatrzymywania się albo gdy inni kierowcy będą w stanie dostrzec auto znajdujące się na poboczu.

Trójkąt ostrzegawczy w obszarze zabudowanym

W przypadku awarii pojazdu w obszarze zabudowanym należy umieścić trójkąt ostrzegawczy za pojazdem lub na nim, na wysokości nie większej niż 1 metr.

Ważne, aby pamiętać o nie blokowaniu przejazdu innym uczestnikom ruchu drogowego.

Kary za nieumieszczenie trójkąta ostrzegawczego – aktualne stawki

Za niewłaściwe ustawienie trójkąta ostrzegawczego kierowca może zostać ukarany:

  • Brak sygnalizowania albo niewłaściwe sygnalizowanie postoju, z powodu uszkodzenia lub wypadku na autostradzie lub drodze ekspresowej, grozi mandat w wysokości 300 zł i 1 punkt karny.
  • Brak sygnalizowania albo niewłaściwe sygnalizowanie postoju, z powodu uszkodzenia lub wypadku, grozi mandat w wysokości 150 zł i 1 punkt karny.
  • Brak trójkąta odblaskowego w wyposażeniu pojazdu grozi mandatem w wysokości od 20 zł do 500 zł. 
AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic