23.07.2021

Wakacyjne działania policji na DK 11. Yanosik sprawdza, co się dzieje na trasie

W trakcie wakacji dochodzi do największej liczby wypadków samochodowych ze skutkiem tragicznym. W większości kolizje mają miejsce na drogach krajowych, które prowadzą do popularnych urlopowych destynacji. Jedną z krajówek, na której wciąż najwięcej się dzieje, jest DK 11. W tym roku, policja wzięła ten odcinek na warsztat, a Yanosik sprawdził, co się na niej dzieje.

W tym roku, w ramach działań „Bezpiecznie na wakacje”, policja podjęła dodatkowe kroki nadzoru jazdy na DK 11. Do akcji włączona została specjalistyczna grupa Speed oraz dron. Yanosik sprawdził, z jaką średnią prędkością poruszają się kierowcy w danych odcinkach drogi krajowej nr 11. Czy to jedna z niebezpieczniejszych tras wakacyjnych?

 

Ważna droga dla urlopowiczów

DK 11 to jeden z najważniejszych odcinków w naszym kraju. Początek trasy przypada w Bytomiu, a koniec w Kołobrzegu. Całość ma 600 km przebiegając przez cztery województwa – zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie.

Nie da się nie zauważyć, że to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w sezonie wakacyjnym. Zwłaszcza dla mieszkańców Wielkopolski i Śląska, którzy podążają nią nad Bałtyk, a także dla tych, którzy zamieszkują rejon województwa zachodniopomorskiego, a wybierają się na urlop w góry.

Dodatkowo, drogą tą dojedziemy do większych miejscowości, takich jak Koszalin, Piła, Oborniki, Poznań, Kórnik, Ostrów Wielkopolski, Kluczbork, Lubliniec i Tarnowskie Góry. Z pewnością i Wy mieliście okazję podróżować niejednokrotnie tym odcinkiem, prawda?

Wzmożone działania policji na DK 11

W tym roku, podejmując kroki na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, policja zaangażowała patrole z grupy Speed do nadzorowania prędkości na drodze krajowej nr 11. Ta specjalistyczna formacja została wdrożona, by zapobiegać i ujawniać agresywne i niebezpieczne zachowania kierowców, a także kontrolować przestrzeganie limitów prędkości oraz prawidłowego stosowania się do przepisów ruchu drogowego.

Poza tymi aspektami, kontrolowane będą również prawidłowość manewru wyprzedzania, zmiany pasa ruchu, obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa i prawidłowego przewożenia dzieci.

  • Oczywiście Yanosik będzie ostrzegał przed mobilną kontrolą prędkości, jak również będzie informował o aktualnym limicie prędkości obowiązującym na DK 11. Jednak dołączamy się do apelu Policji i zachęcamy kierowców do zachowania zdrowego rozsądku, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, w którym ruch na tej trasie jest wzmożony – mówi Julia Langa, Yanosik

Grupa Speed będzie się poruszała z nieoznakowanych i oznakowanych radiowozach w 4 województwach, w których przebiega DK 11. Kontrolę przeprowadzi za pomocą laserowego miernika prędkości, wideorejestratora i … drona, z którego pomocą będzie nadzorować wszystkie wykroczenia drogowe.

Jak się zachowują kierowcy na DK11?

  • Podzieliliśmy DK 11 na kilka odcinków, aby sprawdzić średnią prędkość, z jaką jeżdżą kierowcy w trasie. Na odcinku w województwie zachodniopomorskim, w tym roku w czerwcu, średnia prędkość wyniosła 34 km/h, gdzie w poprzednim roku było to 45 km/h. Może to sugerować większe natężenie ruchu, z powodu zluzowania obostrzeń i tym samym, mniejszej prędkości, jaką można było rozwinąć w nadmorskich miejscowościach - mówi Julia Langa, Yanosik.

Nasze dane jasno pokazują, że w momencie poluzowania obostrzeń i tym samym umożliwienia podróży na wakacje, ruch na odcinku DK 11 w województwie zachodniopomorskim jest znacznie większy, a prędkość niższa. Z kolei dane z lipca i sierpnia 2020 roku oraz z czerwca tego roku wyraźnie pokazują, że średnia prędkość kierowców na tym odcinku wyniosła 34 km/h. 

Podobnie wygląda sytuacja w górskich rejonach, gdzie w województwie opolskim w poprzednim roku, po poluzowaniu obostrzeń w lipcu i sierpniu, średnia prędkość wyniosła 39 km/h, z powodu większego natężenia ruchu, spowodowanego głównie przez turystów. 

  • DK 11 to trasa, która przebiega przez bardzo ważną część Polski - od morza do gór, przez województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, dolnośląskie i opolskie, prowadząc turystów do najbardziej pożądanych punktów wypoczynku. I właśnie na odcinkach znajdujących się przy turystycznych miejscowościach najbardziej widoczne jest zmniejszenie prędkości w trakcie sezonu wakacyjnego, co spowodowane jest większym natężeniem ruchu - dodaje Julia Langa, Yanosik

Na odcinkach, pomiędzy nadmorskimi i górskimi miejscowościami, widać, że kierowcy rozwijają już większą prędkość osiągając średnio od 40 do 77 km/h. 

  • Z naszych danych wynika, że w czerwcu 2020 roku kierowcy w okolicach Poznania poruszali się z większą prędkością (77 km/h) niż w tym samym miesiącu tego roku (64 km/h). Powodem tych zmian z pewnością jest zmniejszony ruch na drodze, w czerwcu ubiegłego roku, ze względu na ograniczenia spowodowane COVID-19, który umożliwiał rozwinięcie większej prędkości. Z kolei w tym roku, w czerwcu, jeździliśmy już ze znacznie mniejszą prędkością, choć nadal większą niż w turystycznych miejscowościach - informuje Julia Langa, Yanosik

Sprawdź swoją trzeźwość!

Nietrzeźwi kierowcy stanowią również przyczynę wypadków drogowych, które kończą się tragicznie. Chcąc ograniczyć ich liczbę na jednej z wakacyjnych tras w Polsce, policja zachęca do przeprowadzenia samodzielnego pomiaru darmowymi jednorazowymi alkotestami. Można je otrzymać w Bąkowie (pow. Kluczbork), który znajduje się przy DK 11.

23.10.2020

„Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo”. Wspólna akcja Policji, ITS i Yanosika

22 października wystartowała już piąta edycja akcji „Twoje światła - Nasze bezpieczeństwo”. W jej ramach do 15 grudnia br. policjanci poprowadzą działania prewencyjno-kontrolne, które mają na celu zwrócenie uwagi na poprawne oświetlenie samochodu.
19.12.2019

Wypadki na autostradach. Gdzie jest ich najwięcej?

Które autostrady przodują w kategorii: wypadki? Na jakich odcinkach kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność, by bezpiecznie dotrzeć do domu na święta? Oto najnowszy raport specjalistów z systemu Yanosik, który obnaża całą prawdę o polskich autostradach.
03.03.2021

Nowe fotoradary na polskich drogach za miliony z UE. Noga z gazu!

358 nowych fotoradarów, na które Unia Europejska przeznaczyła 162 miliony złotych. Czy to możliwe? Tak! Modernizacja odcinkowych pomiarów prędkości polegać będzie nie tylko na zakupie nowego sprzętu, ale także umieszczeniu go w nowych lokalizacjach. Więcej dowiesz się z artykułu.