12.09.2022

Wrzesień to miesiąc ważnych zmian dla kierowców! Jakich? Podsumowujemy!

Miesiąc, który kojarzy się wszystkim głównie z powrotem dzieci do szkoły, w tym roku pozostanie również na dłużej w pamięci kierowców. To wszystko za sprawą ważnych zmian, które wejdą w życie 4, 17 i 21 września. Polskim kierowcom radzimy wziąć przykład z uczniów i wykuć je na blachę, bo ich nieznajomość może sporo kosztować. Sprawdźcie wszystkie zmiany dla zmotoryzowanych, które wejdą w życie już we wrześniu.

 

Trochę oszczędności na początek

Od 4 września tego roku przestanie obowiązywać naklejka z numerem rejestracyjnym na szybę. Zmiany wchodzą w życie w ramach pakietu deregulacyjnego. Oznacza to, że nie trzeba będzie dokonywać zakupu karty i nalepki podczas rejestracji pojazdu – tłumaczy Andrzej Mejer, Yanosik

Od tego dnia przestanie obowiązywać wydanie karty pojazdu, która jest dokumentem informującym o historii samochodu lub motocykla. Dokumentu nie trzeba wozić ze sobą, a organy rejestrujące oraz kontroli ruchu drogowego, mając dostęp do centralnej ewidencji pojazdów, znajdą w niej wszystkie dane. Kierowca również będzie mógł sprawdzić historię swojego pojazdu online.

To spora oszczędność dla tych, którzy planują przerejestrowanie lub zarejestrowanie samochodu osobowego. Będą mogli zaoszczędzić:

  • 94,5 zł przy rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy (75 zł koszt karty pojazdu, 18,5 zł koszt nalepki kontrolnej i 1 zł opłaty ewidencyjnej).
  • 19 zł przy rejestracji auta wcześniej zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez zachowywania dotychczasowych tablic (18,5 zł koszt nalepki kontrolnej i 1 zł opłaty ewidencyjnej).

Tym samym koszt rejestracji samochodu osobowego w powyższych przypadkach, już od 4 września zmieni się na kwotę 161,50 zł, wcześniej wynosił 256 zł dla pojazdu sprowadzanego zza granicy oraz 180,50 zł dla pojazdu wcześniej zarejestrowanego w Polsce.

Co ważne - punkty karne będą znoszone dopiero po 2 latach od dnia uiszczenia kary grzywny, nie będzie już możliwości odbycia kursu redukujące ich liczbę. Celem wprowadzenia zmian przez resort jest zwiększenie bezpieczeństwa na polskich drogach poprzez eliminację niebezpiecznych kierowców. Ci, którzy popełnią to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat od poprzedniego, zapłacą podwójną karę, a do tego będą mogli stracić prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej liczby punktów karnych – tłumaczy Andrzej Mejer, Yanosik

Ogromne zmiany od 17 września!

Lepiej zapamiętajcie tę datę. Od tego dnia bowiem zwiększona zostanie liczba punktów karnych za najgroźniejsze wykroczenia drogowe, m.in. jazdę z nadmierną prędkością, wyprzedzanie na przejściach dla pieszych, czy jazdę pod prąd na autostradzie lub po spożyciu alkoholu. Niebezpiecznym kierowcom będzie grozić maksymalnie jednorazowo 15 punktów karnych. Obecnie to jeszcze 10 punktów.

Jednorazowo będzie można otrzymać 15 punktów karnych za wykroczenia, m.in.:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach lub na nie wchodzącemu.
  • Niezatrzymanie się do kontroli i ucieczka.
  • Spowodowanie wypadku drogowego.
  • Sprowadzenie katastrofy w ruchu lądowym.
  • Kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu.
  • Kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.
  • Ominięcie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na pasach.
  • Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nimi.

Od 17 września taryfikator punktów karnych za przekroczenie prędkości będzie wyglądał następująco:

  • Przekroczenie prędkości do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny (obecnie nie dostaje żadnego punktu).
  • Od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne.
  • Od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne (obecnie są 2 punkty).
  • Od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych.
  • Od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne.
  • Od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych (obecnie jest to 6 punktów).
  • Od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych (obecnie to 8 punktów).
  • Od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych.
  • Od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych.
  • O więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.

 

Zasada recydywy nie oszczędzi nikogo

We wrześniu wejdzie w życie również zasada recydywy, czyli podwójnej stawki mandatów za przekroczenie prędkości i nie tylko. Jeśli kierowca popełni to samo wykroczenie w ciągu dwóch lat od poprzedniego, może się spodziewać podwójnej kary.

Zasada recydywy obejmie:

  • Zakaz objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór.
  • Wjeżdżanie na przejazd przy niezakończonym opuszczaniu lub podnoszeniu zapór lub półzapór.
  • Wjeżdżanie na przejazd, jeśli po drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy.
  • Za powyższe wykroczenia kierowcy zapłacą nie 2 000 zł, a 4 000 zł kary.

Z kolei za poniższe wykroczenia kierowcom będzie grozić nie 1 500 zł, a 3 000 zł w przypadku recydywy:

  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych lub wchodzi na nie.
  • Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi na którą wjeżdża.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni,
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania.
  • Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej.
  • Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany lub bezpośrednio przed tym przejściem.
  • Ominięcie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, ale zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
  • Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.

Karą recydywy będzie objęte również przekroczenie prędkości o:

  • 31 do 40 km/h – zamiast 800 zł, kara wyniesie 1 600 zł.
  • 41 do 50 km/h – zamiast 1 000 zł, kara wyniesie 2 000 zł.
  • 51 do 60 km/h – zamiast 1 500 zł, kara wyniesie 3 000 zł.
  • 61 do 70 km/h – zamiast 2 000 zł, kara wyniesie 4 000 zł.
  • 71 km/h i więcej – zamiast 2 500 zł, kara wyniesie 5 000 zł.

 

Od 21 września nie będzie można parkować na chodniku?

Od tego dnia zmieni się definicja samego chodnika. Co z parkowaniem w jego obrębie? Obecnie dopuszczalne jest pozostawienie pojazdu na chodniku kołami jednego boku lub przedniej osi samochodu, pod warunkiem:

  • na danym odcinku jezdni nie obowiązuje zakaz zatrzymywania lub postoju,
  • szerokość chodnika, którą pozostawiono pieszym nie utrudnia ruchu i nie jest mniejsza niż 1,5 m,
  • pojazd umieszczony przednią osią na chodniku nie wstrzymuje ruchu pojazdów na jezdni.

Parkowanie na chodniku jednak nie będzie całkowicie zabronione, mimo nowej definicji chodnika, którą reguluje ustawa o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Zamiast części drogi przeznaczonej do ruchu pieszych, chodnik będzie definiowany jako część drogi dla pieszych, przeznaczonej wyłącznie do ruchu pieszych i osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch. Co stanowi delikatną sprzeczność w informacjach, ale na szczęście nie zmienia dotychczasowych regulacji dla pojazdów – komentuje Andrzej Mejer, Yanosik

Poza tymi warunkami, zatrzymywać się na chodniku mogą jedynie samochody osobowe o DMC do 2,5 t, motorowery, rowery, motocykle, wózki rowerowe.

 

Zmiana w przepisach zaleca, że ​​ma być przeznaczony dla ruchu pieszego, ale nie będzie wpłynie na zasady parkowania na chodniku. Ci, którzy nie będą stosować się do zapłacą 100 zł mandatu i zgarną 1 punkt karny. 

AplikacjaPolicjaPoradnik kierowcyRaportyTechnologiaUrządzeniaWywiadyYanosik Traffic